|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| Hur gick det på verkstan? | |
|
Ja du... Säg det.... *suck* Lämnade in bilen i Ludvika på BMW förra tisdagen... Dom har inte hört av sig en enda gång på en vecka! Jag har däremot oroligt ringt och undrat vad som hände med min bil... Dom påstår att dom har haft körigt, och inte hunnit så mycket. Igår hade dom iallafall. 1. Kollat felminne. 2. Kollat lambda värden 3. Kollat bränsletryck ..... och nu skulle dom lyfta ventilkåpan och kolla vanosen, men det vet jag inte hur det gick med... Nu skiter jag att i att ringa dit nåt mer. Dom SKA höra av sig innan dom gör nåt dyrt... Är dessutom trött på att det tog en hel vecka att utföra tre enkla felsökningar. Jag blir säkert glad den dagen dom ringer och säger att dom hittat nåt fel. Men just nu känns dom som jag ligger långt ner på deras prioriteringar bland kunder.... *suck* /Skiter snart i allt. Allt bara strular! Dessutom kört punka på cykeln två gånger denna vecka! !!!!!! /Tommy Power, snart fullfjädrad BMW-mek efter allt strul! :-() |
|
Sixten |
Du, Tommy, det där sugljudet du pratar om både jag och farsan på våra 525:or oxå och enligt en gammal bilmek på BMW i Jönköping så ska det låta så. Det ska du inte oroa dej över. Hoppas att det går bra på verkstan i Ludvika. Det verkar inte som om du behöver några fler stora utgifter efter att ha haft så hög bränsleförbrukning, bensin är ju inte gratis i Sverige nu för tiden. Lycka Till!!!! Varför vispa i lådan för hand när bilen gör det ännu bättre??? |
| Hur harv det gått??.... | |
|
Jodå, lite framsteg görs... Fast inte så imponerad av tiden jag får klara mig utan bil! Nu har bilen stått på verkstad i två veckor! Ringde iallafall i morse, och då hade dom konstaterat att en katalysator packat ihop. Vanosen funkade iallfall smo den skulle... Så nu har dom beställt en begagnad katt som ska svetsas dit. Det är väl bra om det löser sig, fast man tycker att dom borde ringa och tala om hur det går med allting. Hade jag inte ringt nu, så hade dom svetsat dit en annan utan att fråga.... Konstigt, så får man väl inte göra! Hoppas det blir bra nu. Återkommer när jag vet mer... mvh/ /Tommy Power, snart fullfjädrad BMW-mek efter allt strul! :-() |
|
|
Förra sommarren beställde jag en elmotor till vinkeljusteringen på halvljuset i Ludvika. Passerade Ludvika varje dag med jobbet. De sa hela tiden att de skulle få den från skroten i Grangärdet för där fanns det en. Efter tre veckor så brann humöret och jag frågade vad F** de sysslade med och for sedan själv till grangärdet och dom så ut som ett frågetecken. Han hade inte ens tagit kontakt med skroten i Grangärdet. Summa sumarum. Grangärdet hade inte den Motor jag skulle ha men hjälpte mig att beställa en via bussgods från en annan bilskrot längre söderut. 2 dagar senare ringde det från IQA supermarket i Djurås och det var bara att hämta paketet. Och rätt motor var det. Så jag ger inte mycket för BMW i Ludvika |
|
|
Börjar få samma känsla för denna BMW-verkstad jag också. Har alltid lämnat mina BMW-problem till Lundhs i Avesta, då dom är riktiga proffs, på både BMW och kundmottagande. Problemet var att dom var så överbelastade så dom kunde helt enkelt inte ta in en bil som dom inte kunde beräkna tidsåtgång på, även om dom hjälpte mig mycket över telefon. (Och deras hetaste tips, var just kattarna, såklart) :-() Nu blev jag rekomenderad att ringa Ludvika, av en kompis som också kör BMW. Ska dock ta och säga att par sanningens ord till honom, om vad som är skillnaden mellan en riktig verkstad, och en skitverkstad. Jag bävar dock för att höra summan på var kalaset går på! Dels för felsökningen dom har gjort.... Men dessutom så har dom ju beställt hem ett komplett främre rör med kattar, dock begagnat från en vanlig 525:a, inte en IX. Nu ska dom svetsa dit en av kattarna från det röret... Och detta visste jag inget om, förrän nu när jag ringde dit i morse. Dom har inte ringt en gång, sedan jag lämnade in bilen. Jag har ringt och frågat tre gånger, vad som händer... En verkstad ska ju hålla kunden informerad av eventuella utgifter. Och det sa dom att dom skulle göra, så fort dom dök på nåt fel... Men ICKE... Skit samma nu om det blir bra och fungerar... Tycker bara det är dålig stil, att inte sköta sina åtaganden... / /Tommy Power, snart fullfjädrad BMW-mek efter allt strul! :-() |
|
|
Den här historien verkar gå till historien! :-( Idag ringde dom (för första gången sedan jag lämnade in skiten för två veckor sen), och sa att bilen var klar. Exakt så här sa han: - Tjena, nu skulle jag bara tala om att bilen är fixad. Nu går den som en dröm igen... Eller, ja.. Iallafall bättre än innan! Öhh, kul svar att få... Jag frågade återigen vad dom gjort. Jo, dom hade bytt katalysatorer, men beställt från en vanlig 525:a och svetsat dit dom istället. Jaha, vad kostar nu det då?? - Hmm, ja, du ska få det för 6500 kronor! Jag: - Jaha, oj!! Hur mycket ligger i arbetstid på det då? -Ungefär häflten, sa han... Alltså, jag har utan min vetskap köpt ett par begagnade kattar för bra mycket mer pengar än vad jag kunde köpt en sprillans ny katt för hos t.ex. Katalysatorteknik. Och på dessa begagnade skulle lämnas 3 veckors garanti, från skroten... På dom nya, skulle det ha lämnats rejält bra garanti! Han på verkstan tyckte själv att dom hade gjort ett klipp åt mig, för ett nytt främre system skulle jag lätt ha fått betala runt 11000 för, plus arbete! Jag blev i princip så förbannad att jag inte orkade tjafsa, utan frågade om jag kunde hämta bilen på eftermiddan. Kom dit, exakt innan dom stängde... Först ingen koll alls, för nu hade dom tappat bort nycklarna till bilen. När han efter lite jagande på verkstan fick tag på dom, och började skriva kvitto, sa jag att jag kännde mig missnöjd med att jag helst skulle vilja veta vad som hände med bilen under tiden den stått där. Påtalade dessutom att jag ringt dit tre gånger, för att kolla av läget, och dessutom sagt att jag vill att dom hör av sig så fort dom vet nåt. Innan jag ens hade förklarat detta för honom, så vräkte han ur sig, att om det inte dög med dom här kattarna så skulle han ställa in bilen omedelbart och plocka av dom igen. Jag kunde få tillbaks bilen utan kattar om jag ville! Äckligt otrevlig! Dum som man är, så ger man sig, och accepterar situationen. Betalar motvilligt dessa 6500 spänn, och beger sig av hemåt, mina drygt 4 mil... Redan uppretad mer än nånsin! Och nu till det jäkligt trista! Missnöje 1. Bilen går bättre, och verkar dra något mindre soppa. Men den går absolut inte som jag skulle vilja att en 6 cylindrig best, på 193 hästar ska göra. Finns varken ork, eller explosivitet! Det är skillnad mot innan, men inte är det helt bra! Måste försöka få prova nån annan 525:a och testa skillnaden! Runt 2500-3500 varv, är den urslö... Ingen idé att acca utan att göra en kickdown, för att få upp den på lite varv... Alternativet är att köra i sportläge på lådan, så den växlar ner tidigare... Är inge vidare snabb på högre varv heller... :-( Däremot är det "förstoppade" ljudet borta.... Men tycker ändå att det är väldigt dämpat och lågt avgasljud, med tanke på att jag har rensat hela bakre ljuddämparn. Det är i princip bara skalet kvar... Konstigt! Missnöje 2: Det är obalans i framhjulen, på slät vanlig väg, i runt 70-110.... Detta var INTE när jag lämnade in bilen! Däremot när man gjorde lättare inbromsningar litegrann... Missnöje 3: Bromsbeläggen fram är så slut att det skrapar i skivorna litegrann. Detta var på gång innan, då slitagevarnaren har varnat, med något gnagande i skivorna var det inte, för sånt håller jag mig uppmärksam på. Bromsarna skulle jag dock gå igenom, det visste jag, men så slut var dom inte!! Summa av det hela: Vad kul det kändes att betala 6500, för att vara utan bil i två veckor, och sedan få tillbaks en bil som verkar vara i sämre skick än innan... /J-vla skitverkstad. BMW-auktoriserad dessutom! Orkar inte ens engagera mig i att bråka tror jag. Dock ska jag åka till min "vanliga" verkstad i Avesta, och beställa bromsbelägg, och låta dom göra ett utlåtande, av min berättelse jag just gett för er... /Tommy Power, snart fullfjädrad BMW-mek efter allt strul! :-() |
|
|
Har läst hela tråden och kan inget annat säga än att jag lider med dig. Har en 525:a du får prova om du är i krokarna.(sthlm) Dock utan vanos, men prova skadar ju inte. /Henke |
|
|
Har du inte godkänt åtgärden före de beslutade att byta ut dem så skulle jag personligen ha bett dom fara åt (ett varm ställe) och att de mer är gärna kunde få skära loss skiten och sedan varit och köpt nya kattar på katalysatorteknik.... Du har fortfarande ångerrätten på din sida... Lucka till |
|
|
Nu har jag varit på en liten snabbsemester i Norge, (dock med lånad bil, för min vill jag knappt åka med!!). Så nu är det dags att ta tag i det här igen! Jag vet snart varken ut eller in, är så jäkla less på det här. Den där inkompetenta firman (läs allt här ovan i dom sista inläggen), har alltså bytt mina kattar, utan mitt egentliga samtycke! Tyckte själv att bilen gick något bättre, men iallafall inte helt bra efter verkstan... Men nu när jag har kommit hem igen, och tillbaks till vardagen, inser jag ju att bilen går ju knappast bättre över huvudtaget! Dessutom har den snart vickat i sig en halv tank soppa (nästan 40 liter), på drygt 20 mils blandad körning! Helt sinnessjukt! Om nu kattarna var brännda (vilket jag mer och mer misstror dom om), så är ju isåfall orsaken till det haveriet på dom ganska självklart, att det beror på att felaktigt blandade avgaser hamnar där i! Det måste ju finnas ett annat fel som gör detta! Och det felet har dom inte ens letat efter!! Nu har jag återigen provat att rycka ur kontakten ur luftmängdgivaren. Det märks klart och tydligt när man sen ska starta bilen, en liten "dip" på tomgången, precis när motorn startar. Så nånting händer ju när man lossat kontakten... Men sen har jag provkört bilen, både med den i, och med den ur. Det är lite skillnad, men väldigt väldigt lite.... Verkar som luftmassegivaren fungerar, men inte fungerar till 100% Kan det vara så, och hur fasiken ska jag kunna ta reda på om den är hel! Jag måste försöka få tag på en beg att prova med, men helt plötsligt så verkar 525:or med vanos vara väldigt ovanliga! Iallfall i min bekantskapskrets. Finns det nåt sätt att mäta om den fungerar? Det är en 4-polig kontakt i den iallafall. Och Bosch nummer 0 280 217 502 Usch, vad less jag är på det här!! /Tommy Power, snart fullfjädrad BMW-mek efter allt strul! :-() |
|
|
Tommy, hur mätte du Lamdan? Jag har en bekant som har haft det lika djävligt som du (nu kör han Opel) och bara bytte en massa grejor. Efter ca3mån helvete så fick han domen att lamdan var slut. Fast han hade bytt den och även varit på verkstad och fått den mätt! I det här fallet hade han monterat en pirat, otur hade han ialla fall! Lycka till |
|
|
Det finns det massor att läsa om här, om du söker bland inläggen... Lamdorna kan ha olika utföranden. Med, eller utan förvärming osv... Iallafall, så ska en fungerande lambda ge en spänning, som switchar mellan ungefär 0,2 - 0,9 volt.... Switchar ungefär en gång i sekunden... Mellan vilka trådar du ska mäta detta, kan jag inte svara på vad gäller Opel... FInns säkert nån annan som vet.... Jag mätte iallafall uppe i kontaktstycket där kablen går upp i motorutrymmet... Gick att dra bort damasken, och få dit mätstickor... Nåja, lycka till.... Om jag ska avsluta denna tråd nu då, så ska jag väl meddela hur allt har gått... Och hur allt inte har gått.... Snabbt och kortfattat nu... Fick ju tillbaks bilen, efter ett rent tjatande på att jag MÅSTE ha bilen, för jag ska resa bort... Då meckade dom ju dit ett par begagnade kattar, utan att meddela mig... Kostnad 6500! Fick hem bilen, och han provköra den en dag... Gick tveksamt mycket bättre.... Och verkade dra soppa... Förbannad, och lånade en kompis bil till Norge så fick han ha min... Kom hem från Norge veckan efter, och han hade åkt ca 30 mil... Och jag åkte ytterligare ca 20... Då var soppan slut... Över 70 liter! Blandad körning... Förbannad ringde jag och sa att nåt inte stod rätt till... För ovanlighetens skull var dom vänliga att sa att dom kan ta in bilen och kolla vad som hännt.... Ställde dit bilen. Hörde INGENTING av dom på en hel vecka. (IGEN, samma som förra gången). Ringde till slut upp dom, och dom hade inte ens tittat på bilen. Åhh, blir man trött!! Sen ringde han nån dag senare iallafall, och sa att dom återigen kollat en massa grejer, utan att hitta fel... Nu hade dom dessutom provkört bilen rejält påstod han... Och den verkade inte gå dåligt... Han påstod tilloch med att dom klockat den 0-100, på 6,6 sekunder... 1,5 sekunder snabbare än original påstod han! Skumt... Nu var det ju dock inte det som var största problemet tyckte jag... Jag tycker ju att det verkar vara som att vid halvgas, och lägre varv, så händer det ingenting. Därför gasar man mer, och då drar det mycket soppa! Åkte iallafall dit, och en kille på verkstan var med ut och provade... Och döm till min förvåning, nu gick bilen riktigt bra... Ifs var det kallt ute nu, men nu går den skapligt... Fortfarande lite slö under 3000 varv, men inte så man lider av det... En av hans förklaringar till att dom drar mycket soppa, är att just 525 Ix, med Automatlåda, är lite för slö på låga varv, för att kunna bli ekonomisk i bränsleförbrukning... Han menade att lådan är för sen med att växla ner, vid gaspådrag. Den segdrar alldeles för mycket. Passar bättre till dom större motorerna, och utan 4-kraffs... Så han tyckte jag skulle köra lite mer, och mäta bränsleförbrukning flera gånger, för att se vad som händer... Så jag får väl göra det nu då.... Men konstigt, kan programvaran i databoxen ha ställt om sig, och letat in sig på bättre värden nu efter några mils körning...??Eller efter att dom nollade felminnet igen...? För nu går bilen ganska bra igen... Frågan är bara hur länge... *ha, ha* Blev iallafall ytterligare 1000 spänn fattigare efter den felsökningen, så nu får det gärna gå en stund utan fler utgifter! /Tommy Power, snart fullfjädrad BMW-mek efter allt strul! :-() |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.