AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.480

Totalt orkeslös och soppaslukande 525 E34

Sida 1 av 4
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Det här blir fortsättningen på en tråd jag startade om att jag (och BMW-mekarna) var övertygade om att det var stopp i bakre ljuddämparen! Se länk här:
Länk

Har rivit bort sista burken, och kör nu utan den. (vrålar bra högt) Det blev ingen skillnad alls. Fortfarande ingen ork över huvudtaget. Vilket innebär att för att ens bilen ska accelerera så lär man gasa ganska bra. = en enorm soppaförbrukning nu.
Rev bort en bit till av avgassystemet idag och lyste in i kattarna med en ficklampa. Ser jättefina och hela ut. Verkar inte vara nåt fel där. Satt dit skiten igen, så jag kan använda bilen, dock utan slutburk än så länge.

Var in en eftermiddag hos BMW och kollade felminnet. Inga fel.
Det som dom kunde tänka sig också var helt enkelt ett stopp i slutburken, då det verkligen lät som att det var ett förstoppad ljud, och pysande avgaser istället.
Och detta blev alltså helt pang på. En morgon när jag startade lät motorn förstoppad, och går askasst. Gick ju bra kvällen innan!

Är det nån som har nå tips? Jag vet faktiskt inte alls vad jag ska ta mig till nu! Ska koppla av batteriet imorgon tänkte jag, och se om det blir nån skillnad av det... Förmodligen inte.

HJÄLP!!

Pa
124
Pakko
530D -06

Kan den ha kuggat om?
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Kamkedjan?

Borde väl ha varit nåt skrammlande innan? Inga missljud alls har det varit....

Tanken är dock skrämmande... :-(
in
438
inkognito
E34 535-92
525 ha la inte kedja, den ha väl rem

Att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
/Stefan F
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
525 med 24 ventiler (M50 från -09,90) har kamkedja.

Har du kollat så det inte sitter igen i vevhusventilation?
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
525 med 24 ventiler alltså -91 och nyare har kjedja.

Låter motorn frisk? förutom det förstoppade ljudet?

/// Kristian
76
Böss
740IA -95
Hej

På min bil la tryckregulatorn till bensinen av och det orsakade ett
liknande problem, dvs bilen blev mycket tröttare.

Kolla bränsletrycket, det kan ju också vara pumpen i sig som matar för dåligt.

//Mikael
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Jajjemen, motorn låter frisk, och utan knack och annat rassel. Går jättefint på tomgång, och även helt ryckfritt över resten av registret. Bara det att den är totalt orkeslös. I stadskörning så kommer aldrig "soppa-nålen" ner under 2 liter/milen. Vid acceleration så försvinner den ur skalan och upp långt över 3 liter... :-(
Det borde väl inte vara soppapumpen eller tryckregulatorn isåfall....

Hur fungerar vevhusventilationen på denna maskin? Har inte satt mig in i allt sånt än... Men snart så kan jag nog hela bilskällets uppbyggnad!

//Tommy
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Blir galen!

Nu hittade jag en slang till vevhusventilationen, som var väldigt dålig. Ja helt av i princip. Det var en ganska klen slang, som går från en plasanslutning i framkant överst på motorn. På samma plastgrunka satt även en grövre slang. Andra ändan på den dåliga gick ner mot en anslutning under insuget.
Har nu bytt den slangen...

Ingen skillnad alls!!! Suck!!
Sitter det nåt filter till vehuset nånstans?

Har även haft batteriet bortkopplat ett par timmar idag. Inget resultat av det heller!

Är mer än måttligt trött på det här nu. Och verkstäderna har ju ingen lust att hjälpa heller under sommartid verkar det som. Och jävligt trist att lämna in för ett fel, som man knappt kan förklara vad det är...

Analyserade gången på motorn nu iallafall...

Upp till typ 3000 varv går det skapligt, men sen är det helt dött. Axar ju lite, men i förhållande till gaspådraget är det väldigt dåligt... Ger man fullgas så växlar ju lådan ner (automat) och då kommer man ju upp strax över 4000 varv, där börjar det axxa lite mer iallafall, men fortfarande väldigt kasst...

Så mellan 3-4000 varv är det väl ungefär lika dåligt drag som i en Volvo B18 motor...

/// Faaan!
har du enbart mätt soppaförbrukningen via soppa-nålen så skulle jag inte lite på den siffran.

Den fungerar väll som en vakumklocka eller??

dvs vid väldigt låg förbrukning "tomgång" så försvinner ju mätaren upp förbi 3l markeringen så det kan ju vara ett tecken på att den inte får bensin.

Jag är inte helt hundra på detta resonemag så rätta mig om jag har fel, någon ??
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Om jag får lov att tanka bilen dubbelt så ofta /mil så är soppaförbrukningen högre...

Och det största problemet är ju att bilen går som ett lass med skit... :-(

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Kolla bränsletrycket innan motorn så ser du om något är galet antingen med pumparna (för lite soppa) eller bränsletrycksregulatorn (för mycket soppa). Ska väl vara nånstans mellan 3-5kg, när min BTR var trasig så var trycket på 9 kg, bilen gick fruktansvärt dåligt, och tog väldigt mycket bränsle och till slut startade den inte ens.

/Markus
in
438
inkognito
E34 535-92
En kompis till mig hade samma problem som markus skriver om. slukade mellan 2-3 liter milen landsväg o rök svart

Att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
/Stefan F
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Ok då, låter som ett möjligt fel, som är värt att kolla.
Men var och hur mäter jag det? Någon som kan ge en snabb instruktion.

mvh/

Tommy
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Trasig tempsensor orsakar hög förbrukning och nedsatt effekt, men knappast så mycket som du beskriver och det borde väl ha visat sig när du kollade felminnet.
Men det kan vara värt att kolla den.

/// Kristian
jag tror problemet ligger i att någo några cylindrar inte är täta och då märken oxy sensorn det ändrar blandningen till fetare och den tror motorn fungerar men i själva verket så förbränns blandningen i vevhuset och du har en motor som går och fungerar men med kraftigt reducerad effekt.

lättast att kolla är o göra ett ordentligt kompprov kan vara nån ventil som inte sluter tätt.
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Motorn går för jämnt och rent, och dessutom så blev ju felet från ena dagen till den andra, helt plötsligt, så att det helt plötsligt skulle ha gått en cylinder tar jag som ett absolut sista, och katastrof-atlternativ...

Pa
17
Patrik Sundin
518i 2,2 -83
525ix T -93
Det låter som om du har fel på lamdan Om du byter den flytta den då till grenröret. detta är rekomenderat av BMW om men kör mycket kortkörning. På nya bilar sitter den där.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Men det borde ändå finnas någon anledningen till att den sitter där den sitter? Jag menar annars hade man väl satt den närmare grenröret?
gu
8
gugner
525 touring -93
Jag skulle kolla så den inte suger tjuvluft någonstans efter luftmängdsmätaren.
Nästa steg att kolla själva luftmängdsmätaren.
Lycka till!
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Jaha lambda? Men kollade lite priser nyss på dom, och dom är ju asdyra! Borde nog vara säker på att det är det som är felet innan jag gör nåt dyrt inköp...
Borde inte det ha kommit upp som en felkod vid kontroll av felminnet?

Läste lite en en annan tråd om kontroll av lambda, Länk
, men hur mycket avvikelse på spänning ska det vara för att det är nåt fel?
Och hur kopplar man in sig på den? Att skala kablarna under bilen låter ju som ett vansinne bland allt salt och skit!

Attl flytta på den föresten... Är det nån som har koll på om det är bra, eller dåligt? *ha, ha*
/mvh/

Tommy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.