AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.482

Totalt orkeslös och soppaslukande 525 E34

Sida 3 av 4
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Glömde.... Stiften ser fina och gyllenbruna ut!

Luftmassemätaren ger ju ingen felsignal till felminnet iallafall, och vet inte hur jag ska kunna testa den annars....
Har försökt kolla alla slangar, men hittar ju inget... :-(

Vad pratar du om för magnetventil?

/T
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
På tal om luftmassegivaren, nu har jag hittat nåt konstigt!!

Har bilen upp-pallad nu och har plockat ner avgassystemet för andra gången! Nu var det ju ifs snabbat avklarat när bultarna var fräscha, och man vet hur man ska göra..
Plockade ner det för att försäkra mig om hur främre ljuddämparen verkligen var i skick. Men har nu konstaterat att även den är helt fri från stopp.
Kattarna ser ju också dessbättre väldigt fräscha ut... Har haft lite funderingar på att kapa rören framför kattarna för att verkligen se hur dom ser ut framifrån.
Men nu innan jag gjorde det kom jag på att jag skulle testa att starta bilen utan luftmassegivare!
Nu blev nåt konstigt, som inte blev på min 528 när jag körde den utan luftmassegivaren, då den ska gå på nödprogram.

Svara på det här nån!!:

Bilen går extremt svajigt på tomgång utan luftmägdgivaren. Gasar jag till så är den inte speciellt pigg på gasen, men sen hittar den knappt inte tillbaks till tomgång! Precis innan den ska dö ruskar den till och hoppar iväg i varv för att göra samma dipp åter och åter igen. Till slut kommer tomgången. I dom här dipperna som blir, så hörs ett starkt sugande ljud nånstans runt motorn. Låter nästan som ett insugsljud, men det kommer inte ur luftburken. Snarare från spridarna, eller nånstans under insugsröret! Vad fasiken är detta för konstigt? Känner på mig att det här är orsaken till hela felet!

Har sprayat startgas och letat insugsläckor, men utan resultat...

Hjälp!
/Suck, vilket drygt fel!!!
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Mera info:

Ähh, nu har jag satt dit halva avgasystemet igen, så jag kan köra med bilen, utan att bli helt döv.
Varmkörde rejält, och drog återigen ur luftmassegivaren, och startade upp... Nu svajade inte tomgången. Det var väl nån kallkörningshistoria som inte gick så bra på nödprogram...

Men det trista är ju att bilen går lika slött oavsett om sladden till luftmassegivaren sitter i, eller är urdragen... Kanske något bättre med den inkopplad... Alltså, märktes ju skillnad med den urkopplad eftersom den blev lite skum på tomgången och så, alltste verkar den ju funka, åtminstone litegrann... Usch vad trött jag blir på det här! Jag ger upp nu!

/Stön, känns trist att se soppanålen dra iväg utanför skalan (3 liter/milen), så fort jag försöker accelerera... Less på det här nu...

/Guldkund på Statoil!
K2
348
K2
523i -97
Skulle kollat trycket på insprutningen som någon sa, om du inte redan gjort det. I början av det systemet finns ju bensinfilter & pump som är kända för att kunna ge orkeslös motor. Annars blir det halmstrån. Antar du kollat så det är rätt gap på stiften, saaben (det enda jag kan jämföra med i åldersklassen) protesterade rejält när det blev för stort och ville knappt accelerera alls. Kom plötsligt och gav inga felkoder. Kan inte svara på om det påverkade bensinförbrukn för jag körde inte många mil på det viset. Nya stift, noga med gapet, drog till jordanslutningen lite extra när jag ändå höll på, problemet löst. Var det då stiften eller jordanslutningen till DI kassetten (läs "högspänningsdelen i tändsystemet" för er som inte bryr er om saabteknik), tja stiften såg exemplariska ut men stiftgapet var långt utanför spec så det var nog felkällan då. Iofs här pratar vi om Bosch LH Jetronic men det rimmar i alla fall på Motronic...

Annars hittade jag en liten trevlig vacuum-mätningstest som verkar kunna ge en del bra info: Länk

Lycka till!

/H.
ro
67
roddan
Äger en 523 iA Touring-98
samt 530i Touring 05
Det kan nog vara katten i alla fall
du ser inte om det är delvis stopp i den
kolla även kamvinkelgivaen
Jo
21
Jonas_S
520iA 1989
Hmm jag följer denna tråd & kollar själv på min 520iA som e lika slö som Tommys.Hör exakt det sugande ljudet också men kan inte hitta det heller.Jag tycker att det kommer från fötterna vid torped väggen men det e ju svårt att höra..Börjar lessna jag med när man inte hittar felet.

Bmw 520iA -89
52
27
525 TOMPA
BMW 320 D X drive e91
har bar a ögnat igenom vad som har skrivits men angående att kattarna ser bra ut om lamdan far så kan kattarna bränna ihop har du kännt så du har bra utblås från avgasröret eller är det bara en lätt sommarbris när du varavar upp.
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Det är lite svårt att avgöra om det är sommarbris eller fullt blås, då jag inte är säker på vad som ska anses som fullt blås... Klart är iallafall att den har ändrat avgasljud till ett klart tamare ljud... Det kan dock ha andra anledningar än röret vad jag förstår...
Vad gäller lambdan så fungerar den... Likaså kamlägesgivaren...

Nu har jag beställt tid på verkstad, men det är två veckor dit...

Enda tipset dom på RakaRör kunde ge, var att borra upp ett hål innan kattarna och provköra så... Men han tyckte nog att det verkade konstigt, eftersom jag hade provat trycket i röret före, och det var i princip trycklöst... Max 0,1 bar. Så symptomen tydde på kattarna, men inte min felsökning jag gjort...

Tråkigt!
Det kan inte vara tomgångsventilen osm racklar....?

stefannorr
Tommy power> Har för mig att du någon gång skrev om kamaxelgivare gav utslag vid dis läsning eller minns ja fel? och i så fall är den bytt?
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Vad har tomgångsventilen för funktion?

Näh, inga trasiga givare enligt felminnet vid BMW:s koll...
Däremot på min förra bil, en 528 från -96 så fick jag byta både vevaxelgivare och kamlägesgivare, inom loppet av ett år...
Men det är inte riktigt samma symptom nu. Så hejdlöst mycket mer soppa drog inte den bilen när dom var paj... Inte ändrades nåt avgasljud heller...

mvh/
Tommy

stefannorr
Oki var säkert de ja minns då..varför böt du från en BMW 528 - 96 till en 525 IX då?-93?

52
27
525 TOMPA
BMW 320 D X drive e91
om jag inte minns fel då jag jag tömde katten på min gamla mondeo så blåste det mycket från slutröret vit 3000 varv det var ett ordentligt tryck på avgaserna
em
339
emhå
525i -88
Har ett liknande problem på min 525, visserligen en -88...
Sugljud vid bakkant av motorn som kommer från en läckande insugspackning förmodligen p.g.a ett toppbyte med dålig efterdragning av moment... reagerar knappt på startgas men ärtillräckligt kraftigt för att suga i sig mindre fågelungar. känn med handen eller ett mjukt verktyg, (sno morsans slickepott) för att höra skillnaden... kan vara en anledning till att motorn är slö...

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Fick förklarat av en BMW verkstad, att dom här motorerna har ett ganska karakteristiskt sugljud, som skulle kunna vara det jag menar, och det är helt normalt...

Jag kan inte hitta nå mer fel nu, så jag har gett upp och väntar tills på onsdag nästa vecka, då den ska in på verkstad..

/Tommy Power, snart fullfjädrad BMW-mek efter allt strul! :-()
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det beror på hur mycket ljud det är, det ska inte höras något märkbart. Har lyssnat på 3 olika M50 motorer och de är knäpptysta. Har du kollat upp vakuumet till bromsservon? Det lät på min 525:a och efter bytet vart det tyst.
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Kan inte låta bli att lägga mig i. Jag känner igen symptomen som du har beskrivit.

Hade liknande på en bil jag hade. För mig var det katalysatorn som hade pajat i framdelen och sen satt igen som ett lock framför bakre delen som såg riktig ut. Bilen var ordentligt kraftlös men för mig gick den lite varm med.

Jag tog lös katten och stötte den i golvet och ut kom en massa skit. bilen blev som ny efteråt när jag testade den så felet var hittat!

Såg att du mätt trycket framför katten men man kan ändå fundera. Skriv en rad sen och tala om vad det var för fel när verkstan fixat bilen. Vi är många nyfikna nu!
Pa
17
Patrik Sundin
518i 2,2 -83
525ix T -93
Följer också denna tråd, det blir spännande att höra vad de hittar för fel. Jag röstar på lamdan ;-)

/P

Gissar på Katten,två kompisar har haft exakt samma problem som du.Löste sig efter byte av Katten
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Ja, problemet för mig är att jag kan ju inte bara gissa på kattarna....! Känns som en dålig idé att köpa nya, för att prova... Lek med pengar!
Det som talar mot att det inte skulle vara katten:
1. Jag har tryckprovat avgassystemet enligt ett servicemeddelande jag hittade här. Trycker fick inte överstiga 0,1 bar framför kattarna, vid 2500 varv. Det gjorde det inte!
2. Det skrammlar inte om kattarna, oavsett om jag knackar på dom, eller oavsett varvtal på motorn.
3. Felet kom tvärt över en natt. På morgonen när jag startade bilen, gick den dåligt. Gick bra kvällen innan, och inga symptom innan det.

Jättetråkigt det här!
Ett alternativ jag har, är ju att borra ett rejält stort hål framför kattarna, så avgaserna får chans att storma ut där, och testa om bilen går bättre då... Det tråkiga är att om den inte gör det, så har jag ett stort hål som ska svetsas igen, med garanterade problem som följd med rost och läckage...

Har nu tagit mitt förnuft till fånga, och tänker låta en verkstad tala om vad det är... Kan dom säga till 100 % säkerhet att det är kattarna, så är ju det deras bestämmda åsikt, och problem, om det nu inte skulle vara dom... Jag är dessutom trött på att mecka med den där bilen nu... *Stön*

/Tommy Power, snart fullfjädrad BMW-mek efter allt strul! :-()
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.