|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Lambdan används väl bara på låga varv/tomgång och det är ju där som Du säger att motorn går bra -> lambda OK? Jag skulle nog göra som Markkus säger och kolla bränsletrycket - om motorn får på tok för mycket soppa så går den ju som ett såll och dricker följaktligen en hel del... |
|
|
Ja, men hur kollar man bränsletrycket då? Var ansluter jag, och måste jag kanske ha en speciell manometer som klarar bensin? // Satans bil |
|
|
Har du kollat stiften? börja alltid med stiften för att se hur motorn mår.Ansiktet på stiftet är enl mig den bästa o enklaste felsökaren i början på nåt strul. mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
Angående flytta lamdan ficka jag tippset från BMW Jag bor i norrland och kör mycket kortkörning när jag berättade det för dem blev de inte förvånade att den var trasig. de aa att då bör vi flytta den på din bil, den mår bättre på grenröret sa de. Om det är bra eller dåligt kan jag inte svara på men det finns säkert en orsak till att den sitter på grenröret på nya bilar. ;-) Patrik |
|
|
Angående Ambush inlägg "Lambdan används väl bara på låga varv/tomgång och det är ju där som Du säger att motorn går bra -> lambda OK?" Min bil gick bra på låga varv men var helt orkeslös på högre varv känndes om den bara hade 50 hk 1800 kg. Kunde rycka lite ibland och gå bra några sekunder. Bytte lamda sedan helt OK. :-) //Patrik |
|
|
Det är inte så att det är något fel på lufttempmätaren? Om den är trasig så går ju bilen på kallstartsläge hela tiden. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Finns det något sätt att kolla tempgivaren ? var den nu sitter... Jag har några liknande problem, och bilen går lite bättre när den är kall/nystartad, så det kanske kan vara mitt problem.. |
|
|
Se nr. 13 på följande länk: Länk |
|
|
Jag är bra sugen på att få reda på om lambdan är trasig. Skulle vara bra om man på ett säkert sätt kunde avgöra det... Att mäta sig fram är ju det enda, men känns hyfsat illa att skala kablar under bilen för att mäta... Känns som att är det inte fel på den nu, så lär det ju isåfall bli av allt skit som sprutar där.... Eller har nån nåt förslag på bra mätmetod... Ett kopplingschema över bilen vore ju suveränt!! mvh/ Tommy |
|
|
Nu ger jag nog i princip upp. Trist bara att "mina" närmsta verkstäder har semesterstängt, eller as-mycket att göra, så jag lär väl vänta ett tag.... Om inte nån kan svara på det här: Alltså, jag har ju åkt utan baktre ljuddämpare sista veckan. Bilen lät ju liksom förstoppad. Inte den "råa" BMW-sången, som jag hade innan. Observera att det här felet kom tvärt, över en natt... Kom inte smygande, utan tvärt pang bom... Jag rev bort bakre dämparen, och skar upp den. Inga stopp där, men nu rensade jag ur den ändå, för att få fram ännu mer skön-sång. (det var jösses vad mycket rör-bitar avgaserna skulle igenom innan dom kom ut i det fria... :-() Bilen gick precis lika dåligt även om jag körde utan dämparen bak, alltså berodde det inte på det iallafall... Rev ner en bit till av avgassystemet så jag kunde lysa in i kattarna bakifrån. Dom ser jättefina ut, och skramlar inte om man bankar på dom heller. Borde inte vara fel där heller. Idag satte jag tillbaks slutburken, som nu är ordentligt rensad, så det borde vara mycket "skön-sång" nu... Men men, nu hör man ingen att avgasljudet är "strypt" nånstans... Vad fasen! Kan nån säga mig några anledningar till att avgasljudet drastiskt förändrats? Det är ju 100% detta som måste vara felet att bilen går kasst. 1: Kattarna..? Men dom ser ju jättefina ut bakifrån, och skramlar inget. Och dessutom borde väl felet komma smygande... 2. Stopp i nån annan ljuddämpare? (Nej, för jag har ju provat kört utan, så det var fritt flöde, men lika slö bil! 3. Nåt task med avgasventilerna? (hur skulle det kunna uppkomma, bara över en natt? Och motorn spinner på jättefint obelastad, utan missljud eller nåt annat...) 4. Kan insuget spöka till det? Sitter det nåt spjäll som kan ha hamnat på sniskan? 5. 6.. 7... 8.... Hjälp!! Så less på det här!! /mvh/ Tommy |
|
| Min bil fick ett annat ljud när jag bytte lamdan........ | |
|
Min slang bakom luftmassemäteren var i princip av på undersidan där ytterligare två rör kopplas på. Lite svårt att se. Den breda slangen typ som ett smalt styprör. Mvh Alen |
|
|
Fortfarande inte kollat stiften? du ser ju direkt om den går fett=svart .Eller om du har stopp i flödet så får du varmgång i maskin=isolatorfoten blir vit med ibland glaserad yta dvs blank.En normal förbränning är grå/brun beläggning med mkt lite avlagringar på stiftet. mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
Kolla tändstiften o luftfiltret först och är de bra så åk in till BMW och kolla vilka felkoder det kommer från diagnosuttaget, sen kan vi gå vidare... Mvh |
|
|
Det låter onekligen som om den gått in i limp-mode; dvs fasta parametrar - du säger själv att den är slö, åk till BMW och gör bara diagnosen, själva reparationen brukar bli billigare på oauktoriserade verkstäder. Mvh |
|
|
Beträffande voltmätning av lambdan så kan man göra det utan att skala kablar mm, detta enligt Haynes repbok. Är visseligen för M20 och M30 motorer men just detta förfarnde bör vara lika på din bil. Köp eller låna en Haynes Gör det självbok för 3 och 5 serien. Kan faktist vara värt dom ca. 200 kr den kostar. Lycka till Mackan |
|
|
Jag måste nog snart ge upp! Bara det att verkstan inte har tid förrän om flera veckor. Och helst vill jag ju fortsätta engagera samma verkstad som redan har börjat med en enklare felsökning, med felminneskoll bland annat... Dessutom är dom så duktiga i Avesta, så vill ha dom. Har nu själv, även kollat lambdan. Fungerar alldeles utmärkt... Kattarna såg ju hela ut bakifrån, men för att vara på säkra sidan så mätte jag även trycket i avgasröret före kattarna. Det är i princip inget mottryck alls där. Oavsett varv, så går det aldrig över 0,1 bar. Helt enligt normerna. Alltså katalysatorerna verkar också hela! Det enda jag är fundersam på nu, är ett skumt ljud som jag önskar få hjälp med! När jag gasar till, från tomgång, så precis när motorn ska till att varva upp så blir ett kort men tydligt pys eller sugljud. Och det är inte från luftfiltret. Det kommer helt klart från nånstans närmare motorn. Men kan inte lokalisera var... Har sprayat startgas, för att söka tjuvluft, men det verkar inte göra nåt resultat... Detta pys/sugljud kommer också när man stänger av motorn! Precis när man vrider av nyckeln, och motorn ska till att stanna hörs detta klart tydliga ljud! Ska det vara så här?? Bilen går sämre än nånsin. Orkeslös som fan vid 3000 varv, och går något bättre över 4500... Så fort jag försöker accelerera så dra soppanålen iväg över 2-3 liter milen. Dessutom låter motorljudet i avgasröret helt klart strypt av nånting... Men har ju kollat att det är fritt flöde igenom hela! Blir inte klok!!! Däremot urfattig av all bensin jag handlar!! mvh/ Tommy |
|
|
har du kollat stifften ännu? Är dessa feta så vet du ju vart du skall börja kolla. Om du nu vet att bilen drar onormalt mycket soppa så verkar det ju troligt att det har något med bränslesystemet eller bränslestyrningen att göra. Med startgas kollar du ju enbart om du har "sug" luft någonstans. Kolla upp samtliga slangar "småslangar" så att du inte har någon spricka i dessa. Tycker det låter som att luftmassemätaren inte läser av den massa luft som går in i motorn och därav så ställer den upp bränslemängden...... ja som sagt kolla alla slangar till lmm samt övriga Lycka till The truth is out there |
|
Gold |
Vännen min hade likaså en orkelös M5a, efter att vi tagit en kanna med vatten och hällt över toppen och diverse ställen för att leta upp läckage på slangar och även komp provat en massa slangar lyckades vi hitta några slangar som läckte och en magnetventil som inte stängde som den skulle, efter att vi fixat detta så gick bilen normalt igen. |
Gold |
edit: ta bort "likaså" i texten ovan, vet att du har en 525! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.