AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.278

Bra motorolja? BMW Special Oil...

Sida 1 av 2
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Ska göra min första oljeservice på min 528i E39 12 000 mil...

Jag var inne på Swedol som kör sitt eget märke. De har en helsyntet 10W-40 som kostar 178 kr för 4 liter. Enligt säljaren är det precis samma olja som OK/Q8:s helsyntet med annan etikett. Oljan är märkt "BMW Special Oil" och "Porsche".

Är det en olja någon här kan rekommendera? Onekligen ett bra pris... långt under hälften mot vad man får betala på andra ställen för likvärdig olja? eller?

//MikEe
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sällan man ser helsyntet som håller 10w40? Säker på att det är helsyntet?

Helsyntet brukar hålla lägre kallviskositetsvärde än så...

Hur som helst, kolla specar (API och ACEA-klassning).
Är den märkt Bmw Special Oil list" så lär den dock hålla hög kvalite. Bmw:s godkännande finns inte på några "dåliga" oljor.
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Ops skrev fel!

5W-40 API: SJ/CF, ACEA A3 B3

...ska det vara

//MikEe
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Kolla om dom inte har "sin variant" av OK's Formula Super Plus 5w40. Denna olja är definitivt Spezialöl.

mvh

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Köp!

mvh

MW-Guru
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har använt precis den oljan i 3 av våra bilar i de 3 senaste oljebytena:

*525i -90
*525i -93
*525tds -96

Mycket prisvärd olja! Den funkar klockrent! Använd den.
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Tackar, låter mycket bra den ska jag köpa!

Tror att det kan vara denna olja Länk

Den ända av Q8:s oljor som möter de specifikationer som finns på etiketten... Har jag rätt?

//MikeE39
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om inte Swedol är en egen tillverkare så är risken stor att det är en re-brand. Dvs samma innehåll som i OK:s olja med samma specar.
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Möjligt, vet inte hur de gör. I katalogen är i alla fall de två oljesidorna med stora "Q8-Oils"-loggor i bakgrunden... borde betyda att de står för produkterna tycker man...

//MikeE39
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Swedol köper ju sina oljor från OKQ8, så de är garanterat samma. Swedol säljer ju t.om. OKQ8:s oljor...
im
13
imse
525ia 24v Touring -93
Jag använder Castrol GTX magnatec helsyntetisk 5w-40 Den kostar ca 398 kr för 5 liter.

imse
Helga
Bra att oljepriser och kvalite diskuteras. Tycker själv att det är alldeles för mycket att betala 175 kr/liter x 6.5 = 1.137 kr för oljan vid ett byte. Byter olja och filter 3 ggr/året. Skulle också vilja testa lite billigare olja. Undrar hur verkstaden där vi servar våra bilar tycker om att vi kommer med 2 dunkar x 4 liter helsyntet för 178 kr/dunken. Är ju bara en fjärdedel av priset.
Blir ju bara 289 kr. för oljan vid ett oljebyte :-) Kalas!!
Vad säger ni. Är det som att köpa däck på postorder och åka till sin gummigubbe för montering/balansering. Ej populärt.

Helga
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Köper du fyra däck på gummiverkstaden brukar ju montering ingå... Iallafall enligt min erfarenhet, inte heller brukar dom bli griniga för att dom får ta betalt för ett däcksbyte.

Att köpa 4 liter olja går nog också bra. Många verkstäder har ju ett pris för olja och ett annat pris för själv bytet.

Men om du byter olja 3 gånger om året, varför gör du inte jobbet själv för !!?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar ta med mig egen olja när jag låter BMW-verkstaden serva bilen!

Så länge det är rätt klassningar på oljan spelar märket, eller var man köpt den ingen roll!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Helga
Till Anders:

Har ingenstans att vara. Hur dumpa gammal olja. (tippen)?
Servicestämpeln i boken.
Kan ju vara annat som behöver fixas i samband med oljeservice.
Kan vara bra att en verksstad att vända sej till i akut ärende.

Jag undrade bara vad verkstaden skulle säja om man fixade oljan själv.

Att sedan alla däckfirmor har pris inkl. mont/balansering är ju inte samma sak.............. Vet att det inte är populärt att ha nya däck med sej. Tro fan att dom både vill tjäna pengar på olja och gummigubben på 4 nya däck för 1.500 kr/st.

Helga
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Helga, verkstaden brukar säga: Jaha!
I värsta fall kan de debitera dig med kanske 25kr för att de tar hand om din gamla olja: "miljöavgift"...

Gammal spillolja lämnas in på miljöstation eller hälls ut i avsett uppsamlingskärl i t ex en GDS-hall, om man byter oljan själv.

Slå ALDRIG ut spillolja i naturen, den skadar både grundvatten och växter/djur!

Mvh

Helga
Är själv i databranschen och har en del kunder/företag som köpt /köper datorer, skrivare, tillbehör osv på postorder för att tjäna ett par hundralappar och sedan jag/vi/företaget fixa till detta så det fungerar. Blir inte billigare totalt sett med mitt/vårt arbete plus att vi lämnar ingen garanti.

Men jag skall höra med min verkstad om medhavd olja. Ger mej f-n på då att dom tar igen detta på något annat ställe i debiteringen.

Helga
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag brukar hålla till på vår lokala GDS-hall (OKQ8.) De har mycket bra hallar med lyft. Oljebyte, filterbyte, en kontroll på diverse stag o bussningar i fram/bakvagn och slutligen en underredstvätt brukar ta ca 1 timme =90kr. Billigt och suveränt bra!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Service brukar ha ett fast pris, så det är bara att räkna av oljan på den prisuppgiften (minus eventuell "miljöavgift")!

Motoroljan säljs med mycket stora marginaler hos både verkstäder och biltillbehörsfirmor!

Så länge som klassningen på oljan är rätt, kan de inte frånskriva sig eventuellt ansvar på arbetet.

Mvh

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
En annan viktig o bekväm grej med GDS-hallarna är som sagt att de har uppsamling för spillolja. Håller man till hemma får man en massa hinkar med gammal olja som man läre åka till tippen med.
Helga
När jag skrev TIPPEN så menade jag naturlitvis inte att hälla spillolja i naturen..........Dom har ju uppsamlingskärl!!

Miljöavgift får jag ALLTID betala vid oljeservice! Har inte med att göra vem som köper oljan så klart utan är en avgift för att ta hand om spilloljan! Och att alla verkstäder bara skulle säga "Jaha" när man kommer med medhavd olja är inte så troligt. Inte i alla fall minder verkstäder med en anställd. Där vill dom väldigt gärna tjäna 40% på oljan. (är dom marginalerna)
Så i mitt fall blir deras oljeförtjänst cirka 450 kr. Det är bara till att räkna om de flesta skulle ta olja med sej..........Då måste dom ta ut detta nån annanstans.

Helga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.