|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Janne, tror knappast att Biltema skickar över ett recept eller spec på en speciell olja dom vill ha. I det fallet måste oljan testas, analyseras och provas för kvalitetsklassningarna. Vilket är DYRT ! Eftersom jag jobbat på Mobil Oil har jag ganska bra koll på hur det funkar. Mobil tillverkar nämligen olja för bl.a Hydro, Saab:s egen olja m.fl. I statoil/biltema är jag ganska säker på att det rör sig om en direkt kopiering av oljan som Statoil redan har, eller hade tillverkat tidigare. Det behöver inte vara en olja som är exakt den som Statoil har idag, det kan vara en som dom helt enkelt hade tidigare och uppfyller kraven för den olja som Biltema ville sätta sin etikett på. Saab har tillsammans med Mobil utvecklat en helt egen olja, men då har det varit i samband med deras nya motorer och dylikt. Detta är som sagt ganska kostsamt och det är ju det som kunden delvis får betala när han köper "originaloljan". För övrigt är några av Saabs oljor direkta kopior av Mobils olja, även Hydro har några som är SAMMA. En annan kopia är BP Visco 7000, men då är det samma som ett något äldre recept på Mobil 1. |
|
|
Utan att veta exakt hur Biltema har gjort, skulle jag tro att de helt enkelt beställer en av oljeproducentens befintliga oljor och sätter sin egen etikett på den ("re-brand"). Att utveckla en helt ny olja för Biltema är nog en helt onödig och mycket dyr process! En gissning från min sida är att det är en olja som fanns för några år sedan (då det inte är API SL-klass) i det ordinarie sortimentet hos oljetillverkaren. Således får man en olja som är "en generation" gammal när det gäller additivpaketet om man köper "Biltemas" syntetolja. Dock är det fortfarande en bra olja, även om det finns bättre (till betydligt högre pris). 298kr för fyra liter Mobil 1 (5W50) är ett bra pris. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...så går det när man skriver långsamt: Anders hinner före! ;o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok! Anders/Johan,låter naturligtvis mest logiskt.. Mvh Janne. |
|
| jag förstår inte varför så många tror att gtx3 skulle vara så exeptionelt bra den är ju bara klassad SJ/CF A2/B2 och kostar 329 kr på mekonomen ta till exempel mobil superM den är klassad SL/CF A3/B3 och är en 10w-40 ,dessutom kostar den oftast bara ca 200kr för 4 liter,fast själv kör jag givetvis på helsyntet. | |
Alter Schwede |
Någon som vet vart man kan finna Mobil1 5W-50 i Sthlms området? för ett schysst pris |
|
Min kompis farsa körde banracing med en Amazon. 1998 tror jag det var. han berättade om när han provade att köra med en dyr helsyntet olja i den motorn istället. För det sades "skulle vara bättre" oljebortfall blir det i dem långa svepande kurvorna med våtsump mineral som helsyntet. han berättade att oljelampan blinkade alltid men med helsynteten så rasade motorn med detsamma. När han plockat ner motorn när den gått på mineralen så sågs det inga tecken på slitage lr skador. Har ju läst att en helsyntetolja har bättre polära egenskaper, vidhäftning än en mineral, samt tål högre belastning. det går ju emot lite av denna erfarenheten. jag själv har ju insett fördelarna med minst en delsyntet olja. undrar också om oljan till transmissioner, bakaxlar är det alltid att rekkomendera en Syntet olja, före en mineral, delsyntet smörjmässigt? vågar jag köra med biltemas delsyntet i växellådan M90 som uppfyller kraven, eller ska man satsa på en Helsyntet? har just nu mineralolja i bakaxeln är det nån fördel att i motorn köra med 5-50w helsyntet i en trimmad Volvo 940 Turbo som inte körs på bana, eller räcker det med en 5-40w gott och väl? |
|
|
roggaN1 Din fars upplevelser med helsyntet säger egentligen ingenting, därför att din berättelse bara är av anekdotisk art, och alltså duger föga som något slags bevis. Likaså finns det allt för många andra olika möjligheter och faktorer till din fars upplevelser än att man bara ska kunna skylla på just helsynteten. Fakta är ju att majoriteten av racingvärlden sedan länge har gått över till helsyntet, och har goda erfarenheter av det. Så bara för att en liten klick människor med Amazon eller annan bil råkat ut för problem med helsyntet så kan man inte p g a det döma ut helsynteten, just därför att sällan kan bevisa att problemen verkligen var helsyntetens fel. Orsaken till att helsynteten blivit så populär är ju att den ger en rad fördelar. Vad gäller dina frågor så är det att kontrollera vad biltillverkaren säger om helsynteter i deras bilar. I vissa fall står det klart och tydligt att det går fint använda helsynteter. I andra fall så avrådes eller står att det inte får användas helsynteter. Ett exempel är SAAB där man för vissa årsmodeller bokstavligen förbjöd helsyntet i de manuella växellådorna. Orsaken var att synkringarna var anpassade för att ge rätt friktion och funktion mot kopplingskonan med mineralolja, men då helsynteten gav lägre friktion så riskerade man att synkringen inte hann bromsa ner och anpassa varvtalsskillnaderna helt mellan de roterande delarna när man växlade. Vilket betydde att man riskerade att få ett ökat slitage på synkringar och kopplingsmuffar i växellådan. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.