AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.190

Mineral, Halvsyntet eller Helsyntet?

Sida 1 av 3
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Ska byta oljor på min 520 -89 Har ett par frågor.

1. Motorolja. Vad ska man välja? mineral halv eller helsyntet? Motorn har gått 22000mil och går klockrent. motivera gärna ditt svar.

2. Vad ska det vara för olja i växellådan resp bakaxeln?

//MVH Lundin
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Har motorn gått på syntetolja tidigare är det ganska självklart att fortsätta med syntetolja. Det viktigaste är dock inte om det är en mineralolja, del- eller helsyntet, det viktigaste är att du häller i en kvalitetsolja med rätt specifikationer. Hellre en bra mineralolja för 120 kr/l än Biltemas helsyntet för 49:90......
Själv skulle jag välja Castrol Formula RS 5W/40 (helsyntet).

Annars kan du läsa inläggen här (bläddra till sid 2) Länk så får du lite info... eller gå in på Mobils hemsida Länk och läs!

I växellådan brukar det vara bäst med ATF-olja (Dexron III har jag för mig), men det kan vara olika beroende på vilken låda du har. Sitter troligen en skylt på växellådan.
Är lådan sliten och kärv, kan det löna sig att hälla i Red Line MTL-olja, den är skitdyr men det går å andra sidan bara i en dryg liter. Den gör underverk! Läs här Länk om deras produkter.

Bakaxeln är inte så kritisk med olja, om du inte har diffbroms. Kolla i instruktionsboken!

/// Gunnar E.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Här är några länkar om oljor som varit uppe förut på forumet.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Paap Reeder
Hej Lundin!

Har du kört 22000 mil på mineral och häller i helsyntet kommer all skit att lossna och sätta igen filtret varefter det är slut med din fina E34:a ....... men alla måste ju förr eller senare byta även sin Bimmer.

Det Mobiloil skriver på sin hemsida är inte ens värt uppkopplingsavgiften till Telia.

Amerikanska tobaksindustrin raljerade i över 100 år med att det var helt ofarligt med att dra i sig ett par Philip Morris om dan.
Förra året torskade ett bolag på 1,6 miljarder. (De har nu ändrat sin hemsida.)

Är det skit i motorn kommer den att lossna med helsyntet.
Allt annat är skrönor .... precis som det var med Philp Morris hemsida.

Att hälla i helsyntet är som att trimma mopeden genom att minska på oljeblandningen....... det kommer att gå ett tag.

Var ytterst nära tt döda min fina M30 med dessa experiment.
Den är inte född som får mig att hälla i helsyntet i min M70 som jag vet är litet skitig i vinklar och vrår på topparna.
Den har sannolikt puttrat på mineral mellan villan-golfbanan-varuhuset och banken och använt kanske 90 av tillgängliga 300 Ps.

MVH /// Paap R
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Paap Reeder: Njae jag köper inte riktigt resonemanget. Baserat på delvis egna erfarenheter. Hade kört runt på diverse skräpoljor i några tusen mil. Började sen för ett par år sen hälla i Biltema Helsyntet. har nog kört 4000 mil nu (minst) och motorn går fortfarande som en klocka!

Vad grundar du din argumentation på? Jag vill ha bättre förklaringar om jag ska köpa det!

Jag säger därmed inte att jag vet hur det ligger till.

mvh
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Utan att vara expert själv, vill jag nog påstå att jag tror mer på Mobil än på Paap i det här fallet.
Och vad tobak och mopedtrimning har med saken att göra fattar jag inte.
Jag betraktar Paaps påståenden som skrönor, ovanligt seglivade sådana tyvärr, eftersom argumenten inte direkt övertygar.
Varför skulle det vara farligt att skiten att skiten lossnar? En av motoroljans viktigaste uppgifter är ju att hålla rent....
visa mig en någorlunda hållbart vetenskapligt bevis på att syntetolja skulle förstöra motorer, så ska jag fundera på att omvärdera min ståndpunkt. Tills dess envisas jag nog med, att de mest avancerade, modernaste smörjmedlen är bäst, så länge de håller motortillverkarens specifikationer. (En hypermodern, lågviskositets longlife-olja är troligen inte bra i en 15-20 år gammal motor som konstruerats för tjockare smörjmedel.)
F.ö. är det en gammal sanning, om än med viss modifikation, att man får vad man betalar för. Vem inbillar sig att en mineralolja som kostar 50-75 kr/l, och som funnits på marknaden i 20 år, är lika bra som en modern olja (mineral eller syntet) som kostar 150-200 kr/l?
Jag har alltid kört med kvalitetsolja, de senaste 10-15 åren bara helsyntet, i mina BMW-motorer - även i gamla M10'or från 70-talet - och än har ingen av dom gått sönder. Endast det bästa är gott nog, och jag ser en bra olja som en investering i livslängd!

/// Gunnar E.

Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Har nu läst lite inlägg och lite trådar både här och där ;) Kommit fram till att det nog är klokast att köra på Helsyntet olja av god kvalitet. Kan man på nått sätt se vad det är för olja man kör på då jag nyss köpt bilen och inte vet vad den tidigare ägaren stoppat i. Men har vidare lite frågor. Vilken viskositet är lämpligast? Vilken kvalitets märkning ska jag leta efter?

Vad gäller växellådan så är den lite trögväxlad så där blir det nog Red Line MTL olja.

Bakaxlen vet jag inte. Köpte nyss bilen och istruktiosboken saknades. Någon som kan hjälpa till med detta?

Vidare nån som vet ca hur mycket oljas som går i Motor, vxl låda samt bakaxel?

Tacksam för svar

//MVH Lundin
motorolja 4,3 L, vxl 1,2L, slutväxeln 1,7 L.
För M20 motorn och E34.

Det är nog bara att skaffa sig en rephandbok. :)

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Lundin,

vill minnas att en av "guruna" här på Forumet, Hasso, nämnde att om man inte var säker på vilken olja motorn gått på tidigare så är det klokt att göra ett snabbyte av olja och filter efter, säg, 200-300 mil! (enligt Hasso uppgift från Castrol).

mvh

MW-Guru
Paap Reeder
..he,he ..jo gunnare jag menade med min lilla liknelse om tobaksindustrin att man inte okritiskt kan ta till sig all sköns info bara för att det står på nån hemsida utan man måste först alltid logiskt analysera.
....annars kan det gå som med mitt oljefilter eller som det gått för Knutby-gänget.

Såg ett inlägg av hasso på någon annan tråd som jag tycker verkar vettig.
Han säger ungefär så här: att en god rek kan vara att gå över från mineral till helsyntet peu om peu, d v s byta filter var 200:e mil i början ..... tills motorn blir ren.

MVH /// Paap R
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Paap,
jag håller definitivt med om att man inte okritiskt ska tro på allt man läser på nätet.
Det där med oljor är dessutom en vetenskap, som inte verkar ha några absoluta sanningar - och skrönorna, myterna och 'vittnesmålen' är många och motstridiga.

Hassos råd är klokt om man kört på 'budgetolja', oavsett om man byter till en kvalitetsolja av syntet-typ eller av mineraltyp.
Sitter det en massa skit i motorn lossnar det när man häller i olja som har bättre rengörande förmåga, och då blir oljan svart - vilket är meningen! Samtidigt förbrukas additiven, och därmed är det klokt att byta med tätare intervall ett par gånger. Samma med filtret - du måtte ha haft rätt mycket sediment i din M30....

Min slutsats blir, att en motor som inte kostats på bra olja från början inte ska behöva fortsätta lida för det. Ett par lite tätare byten bara, så är 'skiten' loss!
Teoretiskt gäller detta resonemang även om man kört på syntetolja av tvivelaktig kvalitet (Biltemas för 49:90 t ex) och byter till en mineralolja av toppkvalitet, men det är nog rätt få som gör på det viset.
Och, återigen - för en BMW-motor är endast det bästa gott nog!

/// Gunnar E.

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Kört på mineral? - fortsätt
Jag hade en 318 -88 som hade gått ca 22000 mil på mineralolja.
Man kunde se ett svart tjärliknande lager på insidan av ventilkåpan och lite varstans i toppen.

Jag frågade en kunnig bmw-man om olja (Jörgen på Jarls bilservice) och han sa att eftersom helsyntetolja har en lösande effekt finns det en LITEN risk att kokset som sitter som klet i motorn kan sätta igen fina oljekanaler. Därför rekommenderade han en bra mineralolja istället.

Det blev Castrols bästa till den gamla M10 =)

Eftersom Lundin har en motor som kan liknas vid denna så säger jag MINERAL.

Häll transmissionsolja i bakaxeln. Om det nu saknas nån olja. Klumpen brukar vara lite smutsig/blöt om det läcker, vilket jag aldrig har upplevt på någon av mina bmw.

Achtung, ein zerstörer! Tauch!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Paap Reader har sällan fel, inte nu heller ;))
Vet man inte viken oljekvalitet som bilen rullat på i 25000 mil, bilen lär då ha en del år på nacken, om bilen rullat mineralolja av okändt märke och kvalitet så ska man aldrig slå i en helsyntet direkt kan vara förödande då ingrodd skit kan lossan "för snabbt" och täppa till filter och oljekanalern man ska alltid köra några oljebyten med delsyntet (som för övrigt räckar bra att använde till äldre motorer) innan man går över till helsyntet.
Det är CASTROLS rekomendationer när man inte är 100 på vad bilen rullat på tidigare. Är rent sunt förnuft egentligen.
Dagens moderna minerloljor har också en stor del renande tillsatser så skillnaden är inte så stor på den renande effekten som det var tidigare, men jag skulle aldrig chansa.
Mobils super S 10w -40 delsynet som är utmärkt olja för lite äldre motorer, som inte kräver longlifeolja för den längre servicintervallerna. Kör 528 på den oljan dessutom BMW godkänd.
Bättre att byta ofta än åka länge på en svindyr olja.

///MVH Hasso
Länk
Paap Reeder
Hej!

Precis som Gösta Ekman har jag en plan.

Vill få över min M70 på helsyntet. Jag vet att den är skitig innuti efter att lugnt ha rullat mellan golfbanan och varuhusen nere i Dortmund.

Om man gör så här:
I o m att oljefiltret sitter ju jäkligt lätttillgängligt till på en M70 så innhandlar man 10 st filter och 2x5 lit SLX (har för mig att Castrols helsynt heter så).

Sedan byter man inledningsvis filter var 100:e mil (eller beroende på hur de gamla filtren ser ut) samt så byter man SLX vid 600 mil.

Det andra alternativet skulle ju kunna vara att man gör sin egen delsyntet enligt:
1) 3 lit GTX + 2 lit SLX - 800 mil
2) 3 lit SLX + 2 lit GTX - 800 mil
3) 4 lit SLX + 1 lit GTX - 800 mil
4) 5 lit SLX .... -->>

Tror att risken att oljerören skall sätta igen sig är mindre vid den egna blandningen än om man kör den första planen.

Säkrast är nog kanske en engine flush?

MVH /// Paap R
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Byt olja till en helsyntet eller syntetbaserad, håll koll på stickan. Byt om nödvändigt eller kör ca 500 mil med den nya. Gör ett sedan ett nytt oljebyte. Självklart med nytt filter.
Risken för att klägget (om det finns) löser sig är i princip lika stor med en ny mineralolja som med en helsyntetisk olja. Det är detergenterna som löser upp geggan, inte basoljan !
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Paap / mageng / hasso,
förklara för mig varför en syntetolja skulle vara mer 'lösande' än en mineralolja, är ni snälla! Allt information jag lyckats hitta i ämnet (bl a ett par skrifter från Castrol) säger samma sak, nämligen att syntetolja är 'förädlad' mineralolja, dvs man har renat den från det som inte gör nytta och på kemisk/termisk väg behandlat basoljan så den bara består av långa molekylkedjor med goda smörjande egenskaper. Av det följer att syntetoljor har FÄRRE ingredienser än mineraloljor, och att allt som finns i en syntetolja också finns i en mineralolja. Skillnaden är (förenklat) att syntetoljan innehåller mindre 'dåliga' ämnen och därmed har mer plats för de additiver som bl a är till för att rengöra. Självklart rengör den då bättre, men var det inte det vi ville uppnå?
En annan sak som står i 'skrifterna' är, att syntetoljor orsakar mindre avlagringar och smuts i motorn, tack vare frånvaron av 'dåliga' ämnen som t ex kan koksa eller oxidera. Det är väl också något vi vill uppnå?

Och visst, man kan köra på t ex en billigare delsyntetolja, men som jag ser det är det i så fall enbart av ekonomiska orsaker. Byter man istället oftare jämnar det liksom ut sig, i alla fall om man kör relativt mycket, och SÅ kul är det inte att stå under bilen och bli kladdig att jag gör det oftare än jag behöver!
Däremot är jag fullt beredd att hålla med om, att man ska byta ett par extra gånger om man har skäl att misstänka, att motorn gått med undermålig olja och är ingrodd inuti - men jag vill ha bort skiten, den lär knappast göra motorn gott i alla fall!

Fortsättning lär följa, gamla skrönor är som sagt seglivade och det vore intressant med hårda fakta - Paap har sällan fel, Hasso har ännu mer sällan fel, men utvecklingen går fort och det som var rätt för 10 år sen är inte nödvändigtvis sanning idag.

Oljekladdiga hälsningar
/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Paap, ingen dum plan, och det är nog klokt att få över M70:n på helsyntet som du säger. Fast till en något äldre motor (som din M70) undrar jag om inte Castrols Formula RS är bättre, SLX:en är vad jag förstår anpassad till nyare motorer med långa bytesintervaller - dessutom är den 'blaskig' (0W/40 om jag minns rätt) så risken är att du får hög oljeförbrukning i en motor som inte är gjord för så tunn olja. Kolla med BMW vad dom rekommenderar! Och jag skulle nog göra 2 extra oljebyten, kanske du ska ta delsyntet första omgången, byta efter 100-200 mil och sedan helsyntet?

Mvh
/// Gunnar E.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

SLX:en har viskositet 0w30. "Blaskig" kan tyckas när den är kall och man häller i den i motorn. Ännu mera blaskig blir den när den blir varm, liksom ALLA motoroljor ! :)

Att välja rätt viskositet för motorn är dock mycket viktig. Stora toleranser, slitage, lagertryck, temperaturer och olika varvtal är några egenskaper som kan skilja sig rätt mycket beroende på typ av motor (sliten eller ny, högvarvig etc).
Till M70 tror jag som Gunnar att en 0w30 kan vara i tunnaste laget dock.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Rättelse, viskositetsklassning 0w30 har den (exakt viskositet är nåt annat). Skillnad även om dom flesta vet vad man menar...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jaha, man kan inte vara borta mer än en vecka innan oljetrådarna börjar spåra ur!? ;o))

ALL modern olja innehåller detergentadditiver som löser smuts!
(ingen större skillnad mellan mineral- eller helsyntetisk oljas smutslösande egenskaper numer!)

Om motorn är smutsig inombords kommer ny olja att lösa smutsen ungefär lika mycket oavsett vilken typ av olja man slår i.

Däremot är helsyntetisk olja stabilare, renare och har mer naturligt renande egenskaper (vilket gör att man inte behöver tillsätta lika mycket detergentadditiv som i mineralolja), vilket gör att den oljan inte koksar (oxiderar) lika mycket och därmed inte tillför lika mycket smuts i motorn som en mineralolja.
Resultatet blir att en syntetolja tar bort mer smuts än den tillför, medan en mineralolja tar bort lika mycket smuts som den tillför = motorn tvättas långsamt renare med syntetolja, medan den förblir lika smutsig med mineralolja. (förenklat resonemang!)
MEN oljan som cirkulerar är ungefär lika smutsig!

Jag skulle råda att man använder Anders S:s metod: Byt till en syntetolja och om oljan svartnar snabbt, gör ett nytt oljebyte (och filter) efter 200-300 mil, därefter skall det inte vara några problem med normala oljebytesintervall!

Syntetisk olja har mineralolja som råvara, men man utvinner genom destillation (raffinering) och kemiska processer den mineraliska råoljans allra lättaste kolväten.
Dessa lätta kolväten "bygger" man sedan ihop till längre kolvätekedjor i exakt de längder man vill ha, beroende på vilka egenskaper man vill ha i oljan.
Resultatet blir att helsyntetiska oljor är mer homogena i sin sammansättning än mineraloljor.
Mineraloljor innehåller alltid olika typer av föroreningar och "icke önskvärda" ingridienser.
En syntetolja är pga sin sammansättning mer stabil och tål både mekanisk nötning och värme mycket bättre än mineralolja.

Att köra på en billig (dålig) olja och byta ofta kan vara att skjuta sig i foten, då den dåliga oljan kanske inte tål värmen i motorn och att den inte heller tål den mekaniska nötningen utan tuggas sönder i motorn, vilket leder till en skitig motor och en för tunn olja som inte kan skapa den styrka som behövs i oljefilmen!

Bäst är givetvis att använda bra olja och byta ofta, men hellre en bra olja och lite längre intervall än en dålig och täta bytesintervall!

Använder man en bra olja är det oftast oljefiltret som blir den "trånga sektorn" i systemet. En budgetlösning är att använda bra syntetolja och byta filtret lite oftare.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Syntetoljan har hittills haft en högre mängd renande tillsater än den mineraljolja som fanns tidigare, att hälla i en dyr helsyntetolja på en 80 talsmotor med 25000 mil på nacken är enbart "onödigt slöseri", då motorn aldrig varit konstruerade för denna olja.
Men självklart är det aldrig fel att köra på en bättre olja än vad motorn kräver bara oekonomiskt .
Den Castrolinfo som jag hänvisade till är inte präntad utan den fick vi hos Castrol när BMWCS var inbjudan för en informationsträff och det var i höstas och inte 10 år sedan :))
alltså ingen skröna, Anders S har desutom ett förflutet som anställd hos Mobil och kan en hel del om oljor och dess egenskaper.
Vår oljeguru Johan B är väl den som är bäst påläst i detta ämne annars.
Helsyntet oljan fick dåligt rykte pga kamaxelras på de flesta tyska bilar under 80 talet när den lanserades, men det var inte enbart oljans fel, det var gjutfel i härdningen på kamaxelar under en period samtidigt och syntetoljan fick bara huvudet för detta också även om den på den tiden inte var lika bra utan rann av om lämnade "torra" ytor, samt att alltför mänga råkade ut fel haverier i smörjsystemet bla de tunna rör som går till kamnockarna just pga att bilen körts på mineralolja sedan ny och nu skulle det minsann köras på helsyntet, vilket gjorde att just det fenomen med för snabb rening dvs all skit lossnade med en gång och inte successivt och pluggade igen kanaler och filter och kamaxlarna fick då ingen smörjning, detta har jag personligen sett flertalet exempel på och även min polare som är motorrenoverare Så det är inge skröna heller.
Problemet är alltså att skiten lossnade för fort för att bilens reningssystem skulle kunna ta hand om detta inte den renande effekten i sig som var problemet.
Utvecklingen på minerloljor har ju inte avstannat även om jag tror det största krutet lägga på syntetoljorna idag och det är inte småpengar som castrol, mobil lägger på utveckling och forskning som är det största på området.
Viktigast är att använda en olja av välkänt kvalitetsmärke med det specar som din motor kräver och i vissa fall att den är longlifegodkände av BMW (nyare modeller med lång serviceintervall) samt att byta ofta, så mår din motor bra i många mil. Speciellt då man kör korta sträckor och motorn kallstartas ofta, BMW hade problem i början med de första 2500 mils servicarna på statskörda bilar då oljefiltret löstes upp av den "sura" oljan som bildades vid statskörning och kallstarter.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.