AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.419

Mobil 1 eller Castrol GTX Magnatech?

Sida 2 av 2
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vilken centrumpackning menar du?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ett dieselfilter har 2 packningar en yttre samt en inre..men ser att du har en 96a kan vara ett annat filter där det är åtminstånde en annan hållare det vet jag för min hållare har gått sönder några ggr
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Dieselfiltret skiljde sig på vår bil jämfört med tidigare årsmodeller. Bl.a. saknade vårt filter vattenavskiljare.
en liten detalj var tror ni att exempelvis oljefilter tillverkas jag kan slå vad om att dom flesta tillverkas i lågavlönade länder skillnaden är förpakningen samt i visa fall även back ventiler och så vidare men överlag är det så att bmw har utvecklat ett filter så tillverkar samma fabrik filter till en sk piratdelstillverkare det är då exakt samma filter fast utan kostnaden för utvecklingen därav det billigare priset. att det skulle vara sämre kvalitet på pappret i billigare respektive dyrare filter är bara fördomsfullt men det kan vara så om exempelvis en tredje fabrik blandar sig och försöker kopiera ett filter nu tror jag inte det finns någon sådan.

mer exempel 3 st filter exempelvis hos volvo kan vara från tre olika tillverkare av filter orsaken är följande när volvo beställer så
tar dom från den som för stunden kan tillverka deras order billigast. detta exempel är fakta hur jag vet detta är ju inte så svårt finns ju alltid en person so har titeln inköps ansvarig på alla företag...

att köpa märkes varor garanterar att du får det du betalar för. ialla fall oftast.

ps det är upp till var och en att köpa vad dom.

vargen
el
23
el-kjel
318i -95
Ville bara tala om att med lite kontakter så kan man köpa helsyntetisk Mobil 1 5/50 för 60/litern.

gonatt
Biltemas olja ska vara samma som Statoil vad jag har hört, ska göras på samma fabrik!
Har kört på den många gånger och min trimmade fyra går hur bra som helst! Farsans Audi 100 har rulla 28000mil snart varav de sista 23000 enbart på biltemas olja och filter.
Och angående deras oljefilter så har det i Finland gjorts ett test på massor av oljefilermärken. (i någon biltidning motsvarande vi bilägare eller nåt)
De valde Toyota som bilmärke och det jag kommer ihåg var att Biltemas var ett av de absolut bäste, orginal var en av de sämsta och MANN var någonstans i mitten.
TROR! Att champion(?) var bäst men det är en vild gissning.
Biltemas filter HAR backventiler i de fall orginalfiltren har det!
Och en sak är säker! inte en enda detalj eller mått på något sätt skiljer ett biltema filter mot ett saab orginal!
Har tom sågat isär och mätt och tittat efter minst sagt hetsiga debatter på STCS.nu
Måste bara vara från samma fabrik...
M.V.H.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
el-kjell:
vad bra att du ville tala om det. Vad ska man då ha för kontakter?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Appropå BMW:s originalfilter så har jag två, varav det ena är gjort i Österike och det andra som nu sitter i bilen var gjort i Tjeckien eller Slovakien. Så BMW:s originalfilter tillverkas visst lite här och där tydligen... Jag fick betala 118:-/st för oljefiltren hos BMW, medans Biltema tog ca 50:-/st.

Okej, så papperskvalitén skulle kunna skilja mellan ett billigt och ett dyrare oljefilter, men idag så håller kanske Biltemas oljefilter samma höga kvalitet som ett originalfilter...(?)

Testet på oljefilter i Finland lät ju intressant måste jag då säga...

Mvh Jögge
exakt (jögge38) själv ska jag till biltema imorgon och handla både olja och filter.

vargen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.