AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.418

Mobil 1 eller Castrol GTX Magnatech?

Sida 1 av 2
När man läser här på forumet om motoroljor så är det två stycken som nämns något oftare än andra, nämligen Mobil 1 & Castrol GTX Magnatech.

Vad finns det som talar för (och ev emot) att hälla i någon av dessa oljor min 525-91?

Jag hittade en tråd om motoroljor där "jocken" hade sparat ett testresultat av diverse oljor, vilket verkar tala för just Castrol GTX Magnatech: Länk

Mvh Jögge
Tillägg:

Det är alltså på första(!) sidan som "jocken" lagt in sitt inlägg....
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det enda som talar emot är isåfall priset. Det viktiga i en olja är inte märket utan klassningen och viskositeten. Vår oljeguru här på forumet (Johan B) har skrivit mängder om oljor o dess klassningar. Sök inlägg. Rekommenderad viskositet till din bil är t.ex. 5W/40. Både Mobil 1 och Castrol GTX Magnatec är mycket bra oljor med bra klassning o viskositet.
Jodå att klassningen och viskositeten är det viktigaste visste jag, och ioma jag tänker gå över från halvsyntet till helsyntet så tänkte jag först köra på denna olja: Länk

Jag har även läst (forumet) att om man byter från halv till helsyntet så kan den nya helsynteten göra så att avlagringar i motorn släpper, och att det då kan vara bra att byta en gång till ganska snart efter första bytet. Det var då som jag tänkte att jag skulle ta och hälla i en olja med en ännu högre klassning än den första hade, men det kanske är onödigt...? Det kanske duger med denna återigen Länk ?

Mvh Jögge
haimaul
Biltema-oljan är nog bättre än nån olja som fanns när din bil var ny. Jag skulle köra på den om jag var du, och byta dubbelt så ofta i stället för att hälla i en dyrare olja. Undantag från detta skulle jag göra 1. Om jag körde på bana/strippen regelbundet, 2. Om jag hade en M3 e.dyl. bil med hårdtrimmad motor. Då skulle jag se servicerekommendationerna som minimikrav och välja den just den olja som föreskrivs i manualen.

Why pamper life's complexities
When the leather runs smooth on the passenger seat
haimaul:

Du har nog rätt... Det får bli Biltemaoljan och oljebyte en gång per år, vilket innebär oljebyten med max 600 mils intervaller för mig...

Förresten..., är det någon som vet om man vågar använda samma helsyntet till en O*el K*d*tt-87? (vinterbilen) :-)

Mvh Jögge
Hej på er. At använda biltema olja är mkt dumt tycker jag. Man får för vad man betalar. Biltema olja håller inte kvaren för helsyntet osv. sen så förstörs bt ojla rekordsnabbt hur kan man rekomendera sånt o andra saken fanns säkert bättre olja då bilen var ny ingen tvekan. Som sagt ska man vårda en äldre bil inte skita i den o ge den skit olja utan istället behandla den bra. Det är igen amazon direkt !!! Köp bra märkes olja typ castrol el det du nämde ovan.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
danieel> Och vad baserar du detta på? Ge gärna nån slags källhänvisning, även om jag är rädd för att det endast är skrönor du hänvisar till. Köp oljan efter klassning, inte namn, som Johan B har hamrat in i skallen på oss :)
Faktum är att Biltema har olja som är riktigt vettigt klassad, speciellt i förhållande till priset. Dom har även sämre klassad olja, men den funkar fint till det den är avsedd för. Bara att välja rätt olja utifrån klassningen.

Sex på alla fyra, roligast så!
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Jag vill faktisk ge Danieel rätt i detta. Man får vad man betalar för, och självklart är där skillnad på Biltema/Micro helsyntetolja och Mobile1.
Reningsprocess och additiver är olika, vilket i påverker bytesintervall och livslängd på motorn. Du ser jo snabbt på oljan och filter när du bytar i vilket skick den är i. Ta evt. bort ventilkåpan (eller ta bort påfyllningslocket) och titta på kamaxelen, med vissa billiga oljor så är den kletig och smutsig.

Castrol och Mobile helsyntet oljor klarar lätt 2000-3000 mil ytan byte. Jag fattar inte varför folk ibland köper dyr helsyntet olja och bytar varje 600 mil.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kim och Daniel,

Varje olja har en klassning API och ACEA (samt en del andra). Dessa talar om vilka krav oljan uppfyller.
Står där API SJ tex, så betyder det att den uppfyller detta krav oavsett om det är Castrol, Mobil eller Biltema som bär namnet på den! Ingen av dom håller lägre kvalitetskrav för denna märkning!

Att oljor som uppfyller detta krav ibland håller HÖGRE kvalitet än vad märkningen säger är inte ovanligt däremot. Att hälla i Biltemaoljan med klassningen som nämnts är alltså INTE dumt på något sätt, trots att den kommer från Biltema.

Att vissa oljor ibland kan vara bättre än vad specarna säger beror helt enkelt på att det är en dyr procedur att klassa oljorna. En "gammal" olja från tex Castrol kan ha utvecklats för fem år sen och fick DÅ den dåvarande högsta klassningen. Samma olja kan ha kvaliteer att klara dagens högsta klassningen men då Castrol tagit fram nya oljor under tiden har man valt att inte testa de gamla oljorna för nya specar.

Så visst, Både Castrol och Mobils oljor med samma specar KAN vara bättre men Biltemaoljan med högsta spec är som sagt INTE dålig!
KimF:

Men om jag kör på Biltemas olja och byter var 600:de mil (1 gång per år för mig) så kan väl inte det vara fel eller..? Man ska ju efter vad jag förstår byta minst en gång per år, och det är klart att om man som jag kör kanske max 600 mil med 525:an så kanske det skulle bli lite väl dyrt med Mobil 1.

När jag ställde min fråga från början så tänkte jag inte på att man bör byta minst en gång per år....
600 mil och Mobil 1 varje gång blir kanske lite dyrare än Biltemas helsyntet....

Mvh Jögge
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Bra sagt Anders S,

Biltemas 5w40 har vad jag kan se klassningen ACEA A3/B3, API SJ/CH, d.v.s en bra olja. Det vore intressant att veta hur Kim och Danieel tror att Biltema går tillväga för att få igenom klassningen????

mvh

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Det här med motorolja är ju mycket ofta ventilerat här på forumet. Problemet är att det är i princip samma saker som ventileras varje gång. Varför används sökfunktionen så dåligt?

mvh

MW-Guru
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
KimF Min TDS har aldrig fått något annat än Biltema olja ..undrar varför den inte är helt igenkletad under ventilkåpan..min förra bensinare likaså..
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
min mitt väkte en del reaktioner, så jag kanske uttrykte mig lite fel.

Anders S+MWGuru:
Jag vet att industriklassningar är ett minsta kvalitetskrav, och självklart uppfyller oljor som säljs i dessa krav oanset märke. Dom additiver som tillsätts oljan har en begränsad levetid, som är kortare i sämre oljor. Utveckling och forskning av dessa är en del av det som man betalar mera för.
jag ville bara påpeka att där är skildnad på billig och dyr olja.
Biltema köper säkert klassificerad bulkolja och får egen logga på, exact som andra gör det.

Jögge38: I ditt fall skulle jag nog har gjort lika. Där finns folk som jag känner som tror att jo oftare man byter olja jo bättre är det. Ok det blir inte sämre, men är det nödvendigt?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kim,
Att en olja har en specifik klassning betyder att den klarar flera saker. Däribland en viss intervall med egenskapen att inte brytas ned efter bara kort tid. Använde man sig av billigare additiv till biltemas olja? Förmodligen inte, man använde sig av tillräckligt bra för att den ska klara kraven iaf. Och kraven är inte låga, framförallt inte lägre för olika tillverkare.

Så att säga att biltemas olja med API-klassning X är sämre än vad Castrol / Mobil med API-klassning X är, är fel. Det vet du nämligen ingenting om. Som jag sa tidigare så kan det mycket väl finnas oljor som har lägre klassning än vad dom egentligen kunde ha men det är svårare att gissa om om man inte sitter på tekniska avdelningen på något av företagen.
Biltemas högst specade olja kommer för övrigt från Statoil och med stor övertygelse (för att inte säga säker på) så lär den vara en direkt re-brand från en av Statoils oljor (att utveckla en egen olja tror jag inte Biltema är beredda att betala för).
P.s
Bulkolja lär det inte vara, Biltema levererar inte på bulk vad jag vet? Jag tror snarare att Statoil fyller deras dunkar och hinkar direkt på fabriken, med Biltemaetiketten på självklart.
Ja nu har jag bytt till Biltemas helsyntetiska olja, oljefilter från BMW, luftfilter från Biltema och tvåelektrod-tändstift från BMW, som egentligen är NGK och har samma pris som om jag hade köpt dem från ex Statoil, men där var de slut (på alla tre mackarna...)

En sak som jag undrar över är att jag har hört att man bör köpa sina oljefilter från BMW och inte från Biltema av den anledningen att deras oljefilter inte skulle ha en så kallade backventil... Men hur jag än vände och vred på Biltemas oljefilter så kunde jag inte se någon större skillnad på dessa från de som man köper på BMW, förutom att det inte fanns något hålslaget papper lindat runt filtret som på BMW:s filter...
Var sitter backventilen tro.....?

Mvh Jögge
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad som för övrigt kan skilja är ju materialet i filtret. Nu har jag aldrig använt biltemas oljefilter så jag vet inte hur dom ser ut. Men ett filter kostar inte mycket pengar och att köpa ett sånt och "hoppas" på att det funkar lika bra ser jag som riktigt idiotiskt. Oljan har ju kvalificerat sig till en viss standard så den vet man ju hur bra den är, eller åtminstone hur dålig den INTE är... Oljefiltret är i princip lika viktig eller viktigare än vad oljan är så varför chansa.
/ Anders

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jögge; Backventil finns bara på skruvfilter inte på insatsfilter..själv har jag använt pappersfiltret från Biltema i 7 år nu än har inget hänt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Backventilen sitter som sagt i själva filterhållaren hos BMW.

Att köpa filter från BMW kan ändå vara en god idé!
Ett piratfilter KAN ha fel filtreringsgrad och/eller flöde genom filterpappret.
Dessutom kan papperskvaliteten vara sämre och lösas upp av sura restprodukter som kan uppstå i oljan under vissa körbetingelser.

Skillnaden i pris mellan originalfilter (eller motsvarande kvalitet hos t ex Mekonemen, OK eller Autoexperten) och de billigare piratfiltrena från t ex Biltema är bara några tior, så det känns lite dumt att chansa på en så viktig komponent i motorn...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Detta med filter kan diskuteras i evighet själv är jag nöjd med Biltemas på mina 7 år har den rullat 16000 mil ännu har jag inte sett något upplöst eller skadat papper eller haft något fel relaterat till olja eller filter

Däremot är jag missnöjd med BMW orginal bränslefilter till Diesel, där har man gjort som många andra filtertillverkare man slopar centrumpackningen som är ett måste för ett fungerande filter så då får man återanvända den packning man har..har tagit upp detta med BMW det blev ett ramaskri detta skulle de genast åtgärda det skulle sändas ut brev till alla verkstäder att de får inte montera ett filter utan centrumpackning, ett år senare skulle jag köpa ett filter igen..nada packning..bara Mann och Wix som sänder med det idag..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.