AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.063

Varför inte Trippel-Turbo?

Sida 1 av 2
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Ja varför har man inte sett någon som kör med tre turboaggregat?
Eller e de bara jag som har missat "alla" dom som kör så?

Vad skulle man kunna tänkas förlora / vinna på att t.ex ha tre st små aggregat?

/richard
Man förlorar en himla massa plats. Tycker det ser trångt ut med två agg...
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Pulserna blir fel om man kör med 3 agg. på en sexa, fyra agg på en V8 är väl inte omöjligt men på en sexa är det optimala 2 agg.

Och sen utrymmet gör väl att det knappast finns någon sexa med 3 agg, det är ju väldigt trångt redan med 2 turbo på sexa, kolla en Alpina Biturbo!

"Varför göra det enkelt om man kan göra det svårt!", passande ordspråk på din fråga.......inget illa, ta det som ett skämt!!! Okej!

///Magnus
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
okey, så pulserna blir fel, men skulle man verkligen inte kunna vinna nått på de?
Säg att man får till pulserna så det blir bra, och så använder man tre st jättesmå aggregat, kan man verkligen inte vinna nått på de?

Och självklart så måste man göra det svårt för sig, annars så blir det ju lätt ;-)

/richard
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Jag läste om någon supra mk4:a som hade 3st agg.. Å den hade fin-fina prestanda vill jag lova =)..

Go for it!;)

Mhv
Uffe
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Jag har precis gjort klar min 4cylidriga dubbelturbo tre turbos är inte att tänka på!! Just nu ser det ut som nån har tagit en massa rör slangar mm kastat ner under huven sopa igen huven och hoppat på den. Ont om plats är det gott om...
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Har sett en installation med trippelturbo, på en Skyline sexa.
Det där med pulserna går att lösa. Utrymmet borde som sagt vara största problemet.
Varför man gör det skulle vara för att få ännu tidigare laddtryck...
Förresten så har Bugatti en V8 med 4 aggregat om vi nu ändå är inne på den linjen =)

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hehehe... ja om vi ändå e inne på den linjen så skulle man ju kanske kunna ha 6st turboaggregat på en v12.a. kanske? hehehe... skulle va ett grymmt bygge i alla fall.
men kanske lite överdrivet.

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ja, där kan man snacka om att göra det svårt för sig: V12 med sex turboaggregat, fräck motor om inte annat!!!!

Det är väl bara att sätta igång då...........

///Magnus
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Jag såg en 8 med 6st turbo agg. idag=)

Var iofs. en Scania V8 diesel som satt i en traktorpulling traktor... den laddade lite över 5bar..=)

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131
3ggr så dyrt när du ska uppgradera eller renovera =)

Länk
Fast de som kör supror bygger ju om från orginal dubbelturbo till singelturbo när de ska öka effekten.
Fler behöver inte betyda bättre, inte om maximal motorkraft är målet iaf.
Körbarhet på låga varv är en annan femma däremot.
M.V.H.
Visa användare
156
Marcus M2
2002 (turbo) -75
635(3,8)kompressor -83
728ia -98
1602 -75
1802 -72
pulserna blir inte fel på en 6 cyl motor. dock blir grenröret komplicerat.

Här är en v8 med 8 turbos HELT SJUKT.

Länk
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
ojojoj.... vilka lirare... 8 st turbos, de va inte illa. de ser ganska kul ut (Länk ser ut som dom tänkte leda in all luft in i kupén, de skulle bli en j*vla kupéfläckt de.. hehehe

Men hur fungerar det igentligen, om man tar det exemplet i länken ovan, en bil med 8st turboaggregat, om varje aggregat laddar 0,2 bar blir de då 0,2*8=1,6 bar totalt laddtryck???
eller blir det då fortfarande 0,2 bar totalt men trycket byggs upp blixtsnabbt?? ja hur blir det igentligen?

/richard
Den där Inciner8or är nog det värsta jag sett! Vilket härligt rörmokeri!
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Richard-Lundqvist:

Laddtrycket blir fortfarande 0,2 bar, enligt allmänna gaslagen, å sådana lagar brukar va svåra att ändra på, hehe! Så trycket blir 0,2 bar. Hade man däremot seriekopplat aggen hade laddet blivit 1,6 bar.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Kan ju tilläggas där att man inte ska snöa in helt på själva laddtrycket. Det är skillnad på att få upp t.ex. 0,2 bar i ett tryckrör med 50mm dia mot ett med säg 70mm. 0,2 i 70 mm röret kommer att leverera mer luft än samma tryck i 50mm röret... Och ställa större krav på aggregatet som ska leverera =)

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*BMW-Izze*

Hur går det med biturbobygget?
Har noga har du räknat på turboaggregaten innan du skaffade dem?
Funderar själv på en dubbelinst. men hittills har jag bara moddat allt UTOM motorn så i höst så måste jag ha bestämt mig om jag ska köra singel eller dubbel...

BBB:skillnaden mellan ett grovt rör och ett tunnt är att vid samma massflöde får man högre strömmningshastighet i ett tunnare, och därav lite större förluster, någon stor skillnad är det inte.....
Grovleken på rören spelar nog ingen större roll för hur mycket luft som flödar förbi.
Däremot hastigheten.
Samma laddtryck men med olika lufthastigheter blir ju rätt olika luftmängder per minut!
Grövre rör på en i övrigt orginalmotor kommer bara leda till en lägre hastighet men samma luftmängd kommer att flöda förbi.
M.V.H.
exakt vad jag syftade på... det är motorn som bestämmer hur mkt som flödar genom den vid ett visst laddtryck, med större rör minskas flödeshastigheten och därav flödesförluster, detta ger minskat tryckfall och eftersom att turbon måste ladda mindre för samma laddtryck så är den mer lättdriven och ett lägre avgastryck uppnås...

utformning av plenum, laddkyl mm mm är nog viktigare, och så klart så har ju längden på tryckrör och radier på böjar inverkan, de flesta har nog grova tryckrör för att det ser fränt ut.....kolla på gamla F1-motorer!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.