|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Håller som bäst på att bygga en demobil för firman, och ska lägga in en playstation 2 har jag tänkt. Är det nån som testat detta? Vart ska man trycka in själva enheten? Hur fixar man lättast till så att den går på 12V...? Nån sorts transformator kanske? Väldigt tacksam för svar! "-BMW- Making your privates bigger since 1928" | |
|
Om du inte ska ha basenheten som den är, utan demontera den för att kunna gömma undan den lite lättare så kan du ju experimentera med att ta bort enhetens inbyggda trafo, och dra dit en egen för 12V. Annars tar du vara en konventionell trafo 220V->12V... |
|
|
Länk Använde denna själv , fungerar perfekt , då har du garanti kvar på ps2 om det skulle paja (men att du slipper skruva upp den) ///MVH TONY |
|
|
300W tror jag att du behöver , läs på baksidan på ps2 vad det står för Watt (W) . Hade min till en xbox ///MVH TONY |
|
Robsarve |
Som sagt, PS2 går på 12V internt, problemet är att du måste ha stabilserad 12 V, det går inte med vanlig bilström. Men en stabiliserad strömförbrukning är både billigare och effektivare än en 12DC/220AC omvandlare. tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
Mascot t.ex har omvandlare för 10-16V in och 12V stabiliserat ut. www.mascot.no eller hos någon elektroniknasare. FP |
|
|
Länk ///MVH TONY |
|
|
på playstation står det 50W. Saken är den att jag är totalt borta då det gäller sånt här med Ampere, Volt, Watt, ström hit och ström dit... :) På playstation 2 :an står det följande: ~220-240V 50/60 Hz 50W Vad ska jag köpa? Ska inte plocka sönder enheten då den även ska användas inomhus är det tänkt... Tackar! "-BMW- Making your privates bigger since 1928" |
|
|
Köp en transformator som omvandlar 12volt till 220volt. Det är som jag ser det, det enklaste du kan göra. Nord |
|
|
230V 50W bör innebära att den förbrukar runt 30-35W på 12V-ingången. Omvandlaren i länken ovan eller motsvarande från t.ex Mascot bör funka bra, man får mycket mera förluster genom att gå från 12 till 230 och ner till 12V igen. Å andra sidan kan man kanske använda 12-230V konvertern till annat i bilen också. FP |
|
|
300w behöver du till en xbox.. en vanlig 12-220 omv. räcker god och väl.. Tror inte xbox kräver lika mkt ström som en xbox. Xbox kräver iallafall 250W för att överhuvudtaget starta |
|
|
IDGE: "Tror inte xbox kräver lika mkt ström som en xbox." Hur menar du? :P Nord |
|
|
250W = över 20A på 12V-ingången. Hur ser den kontakten ut, måste vara en kraftig pjäs, och dito kabel? Låter lite mycket faktiskt. FP |
|
| Nord: skratt.. var nog lite full när jag skrev.. *s* menar att en ps2 drar inte lika mkt ström som en xbox :) | |
|
Nej, en xbox drar inte lika mycket, ska helt enkelt ta och handla på mig en massa olika grejer, och börja testa! Egentligen vet jag inte när jag ska spela i bilen, men man kan ju kika på DVD också med PS2:an. Om inte annat så har kärringen nåt at göra då vi åker. Så kanske hon lägger av med sin "backseat driving"... :) "Titta älskling vad jag köpt åt dej, en skärm och playstation till MIN bil..." :) hehe. "-BMW- Making your privates bigger since 1928" |
|
|
Mitt förslag är väl snarare att du köper en Xbox eftersom du kan göra så mkt mer med den än ett PS2. Xbox klarar av Divx/Vcd/SVCD/DVD/Mp3/Wav/Wmw/Quicktime etc... Dessutom har den en hårddisk så du slipper jolla med DVD/CD skivor när du ska byta film. Släng i en 300gb hdd och du har bra med utrymme för både filmer och spel. Dessutom klarar den av att hantera film recensioner/covers vilket är rätt händigt om du vill ha en recensents (ursäkta stavningen) åsikt om filmen innan du börjar kolla på den. Inte gör ju saken sämre att den klarar av att emulera alla gamla konsoler Amiga/C64/Nes/Snes/Sega/N64/Playstation etc... Jag tycker iallafall att xbox är den ultimata lösningen i bilen om du inte funderar på att satsa på en dator d.v.s. Fungerar hur bra som helst i min bil iallafall :) Ps. Gränsnittet är inte de fulaste heller, kolla Länk Ein schönes topaz blaues deutsches Auto mit rostigen rohren -00 |
|
|
Citerat: ---------------------------------------------------------------- 250W = över 20A på 12V-ingången. Hur ser den kontakten ut, måste vara en kraftig pjäs, och dito kabel? Låter lite mycket faktiskt. ---------------------------------------------------------------- Nätagget till xboxn ligger runt 250-300w och jag lovar att du får inte igång den med ett nätagg som ligger på mindre än 250w :) Ein schönes topaz blaues deutsches Auto mit XBOX und 5.4" LCD -00 |
|
|
Jag gjorde en lov i sonens spelhörna och kollade på lite nätagg till Playstation och nåt "Gamecube" med CD, de låg på 15-30W. Saxat ur manualen till Xbox: Power consumtion up to 100W, detta är på 230V-ingången, internt på likspänningssidan bör det ligga c:a 30% lägre. Detta är nera rimligt än 250-300W eller hur? FP |
|
|
Låter mer rimligt.. men jag får inte min xbox att hoppa igång på mindre än 250w :) men men :) Ein schönes topaz blaues deutsches Auto mit XBOX und 5.4" LCD -00 |
|
|
Du kör en sån i bilen med 12-230V inverter? Isf kan det bero på t.ex hög startström i xboxens nätdel i kombination med dålig kapacitet på invertern. Alternativt svag matning på 12V-ingången till invertern. Cigguttag eller andra tvivelaktiga kontakter är förkastligt på denna typ av utrustning, det är direktanslutning på batteriet via säkring som gäller. Även om startströmmen är hög på boxen så brukar även invertrar kunna överbelastas rätt bra under korta moment (med bra matning). I de fall som det går så brukar jag rekommendera direktdrift med (stabiliserad) 12V till enheter som drivs med 12V i bilar, inte via 12-230V invertrar. Detta innebär förstås ingrepp i utrustningen och att den skall ha t.ex 12V . Xboxen skall förmodligen ha mer än en spänning in så det får bli en speciallösning isf, men det finns. FP |
|
Robsarve |
PS2 är rätt enkel att modifiera så du har en 12 ingång på... då kan man använda den både innne och i bilen... tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.