|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nån som vet det?? Bmw hade ingen uppgift på det när jag prata med dom. Det kunde stå på en skylt på lådan sa dom. NÅN??? MVH: Henrik ///M3 | |
| Castrol Transmax Z Dexron III normalt sett. För säkerhets skull kolla lådan och rådfråga sedan bmw. | |
|
Den oljan Anders S. rekommenderar är mycket bra! Slå INTE i någon av SMX oljorna då synkringarna kan ta stryk av detta. Vanlig ATF fungerar men ger inte alls samma skydd samt den sköna kniv i smör känslan försvinner. /Johan -Hellre en rak fyra än en sned sexa- |
|
|
Glömde; dvs. ingen olja med API-GL 4 spec. i lådan... -Hellre en rak fyra än en sned sexa- |
|
|
ATF är vad det SKA vara i dom flesta manuella lådorna på bmw:s modeller! Motsvarigheter finns till Castrol Transmax (ATF), bara att ringa till oljebolagen och höra vilka dom har. |
|
|
Jaha, detta blir fan inte lätt. Jag får väl kolla på lådan först iaf. Vet ej vad dom hällde i sist, men "kniv i smör" känslan finns inte nu heller, nu sitter bara växlarna där som ska..precis som de ska vara! Tack för hjälpen iaf. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Kollade på mekonomens hemsida nu. Fanns en del:) Castrol TQ Dexron III Flaska 1 lit 41-C4002054 99:- Castrol Transmax Z Flaska 1 lit 41-C3405364 156:- Castrol Syntax Universal Flaska 1 lit 41-C4001946 109:- Castrol SAF-XO Flaska 1 lit 41-C4001713 158:- Vilken av dessa tycker ni? Är den som är dyrast lämpligaste eller? MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Transmax Z i så fall. Syntax Universal och SAF-XO är avsedd för att användas i bla bmw:s bakaxlar så dom tycker jag INTE du ska hälla i... :) |
|
|
ofan:) Kanske för att jag kollade under rubriken #transmission då:) Växellådsoljor hade dom ju fan inga...Ne, jag får kolla på lådan helt enkelt, bara de att jag vill ha oljan idag helst, ska nämligen byta allt de andra jag köpt i helgen...men de löser sig säkert. MVH: Henrik ///M3 |
|
| Jo, transmax Z kan du använda, detta är den allmänna rekommendationen ! Men som sagt, kolla helst på lådan och rådfråga på bmw. | |
| Jag bytte precis alla oljor på min, vxl låds oljan dom gav mig på BMW i skövde var castrol automatic (olja för automatlådor). Har ej flaskan kvar så jag vet inte mer tyvärr. Jag blev förstås förvånad när dom gav mig denna olja och frågade varför, svaret var "för att den inte ska vara så jävla trögväxlad" Resultatet blev bra iaf. Om du vill köpa denna olja så kan jag ringa o kolla beteckning osv. | |
|
Haha. OK. Kul svar av Bmw där. Ok, min är lite trög växlad på nåt vis tycker jag, det är bra när man rejsar eller nåt men obekvämt när man åker i stan och glider. Du får gärna kolla betäckningarna. Det ska vara 1,2l inte sant? MVH: Henrik ///M3 |
|
| tror det är 1.2l. Annars så är det bara o fylla tills det börjar rinna ur. viktigt att bilen står plant då bara. Ringer BMW på måndag och kollar. Var ute och körde nyss och jag kan säga att det är stor skillnad mot innan, lådan känns mkt bättre o växla med. Hällde även denna olja i en 520 växellåda, blev mkt bra även på den. | |
|
Uppar denna tråd! Vilken olja är det som gäller till växellådan egentligen? Vissa säger transmax och andra ATF. |
|
|
Jag har samma fråga som Gallardo. /Jonas |
|
pg_ice |
jag bytte nydligen och köpte Transmax på mekonomen 2st 1liters flaskor går det åt det sitter slangar på dom flaskorna så det går att trycka i oljan. |
pg_ice |
OBS! se till att ha en förlängare till nyckeln som ni lossnar oljepluggen med den sitter jäklar! vanlig fast/ringnyckel orkar man inte med |
|
Okej, tack för tipset. Växlar den fint nu, eller vilken skillnad upplevde du? /Jonas |
|
pg_ice |
det verkar som transmax oljan dämpar mer än den gamla. vad det var för olja innan vet jag dock inte. tippar på att den gamla oljan var rätt nybytt men jag bytte ändå till transmax så man vet att man kör med det bästa. |
pg_ice |
med dämpar menar jag att det känns som du skär smör med en kniv när du växlar. |
|
det låter ju toppen! ska byta nästa helg så får vi se om de blir nån skillnad. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.