AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.942

Prisnivån på M5 E39

Sida 3 av 4
glassgränd:

- Vanosproblemen? Låter lite ibland, lärt sig att leva med det.

- Oljeförbrukning? Aldrig behövt fylla på olja mellan servicetillfällen, dock behandlar jag inte den som en rallybil.

- Luftmängdmätare Har inte kollat, bilen går bra.

- Övriga problem. Har fått svarva bromsskivorna. Och listerna runt sidofönstren börjar se ut som skit (M5orna har ju den blanka sortens shadowline).

Bilen går som sagt bra och ser otroligt fin ut. Många som kör fabriksnya bilar har trott att min var en -03/04. Dock blir det till att sälja den nu när man flyttat över till staterna, har köpt en 540 här istället. Men man har ju förverkligat drömmen om att äga en M5a...
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej på er.

Sitter här och läser era inlägg och skall åka och kolla på en svensk såld M5 E39 med en ägare imorgon antagligen. Bilen har gått 11.500 och har rastats en del under sin tid men mestadels använts som vanligt transport medel (Vet vem ägaren är), kan bara säga att man blir helt otroligt sugen på att köpa M5. Undrar hur 400hk/500Nm känns i en bil ?

Spontant så känns inte servicarna så farliga om de siffror som angetts stämmer, en 3-serie E46 rymmer ju 6,5L SLX och inte heller den är speciellt billig, så där går det jämt upp nästan. Sen har vi då däck kontot som säkerligen kommer att vara minst det dubbla för att inte tala om bränsle och försäkring. Är det någon som lyckats entusiastbils försäkra sin M bil ?

Jag kommer endast köra med denna på fina vägar (inget grus/salt/blask) eftersom det är så jobbigt att hålla TOK-puts på bilen under en hård vinter och jag redan har en gammal vinterbil som ytterligare förhöjer intrycket vid den 1:a turen på våren. Det känns som att kliva in i ett slott när byter från civic till BMW:n jag hade innan...så hur skall det inte bli nu ! (om det nu blir affär)

Hoppas, hoppas
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Vore kul att veta vilken sv. M5 E39 som du ska kolla på? Ligger den på internet?

//Schnitzer

Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej Schnitzer
Nej, det är en kille som har beställt nya M5 och skall sälja denna privat nu som jag känner lite. Han begär 240.000:- och bilen var i mitt tycke väl inrökt, men det försvinner väl efter ett tag, eller går det få bort/reducera på annat sätt ?
Bilen drar enligt honom c:a 1L olja på 400 mil och var rättså fin. Den har BMW orginal 17" med 235/45 vinterdäck samt orginal 18" med bra fram däck och ½ däck mönstret kvar bak. Har dock inte sett sommar fälgarna, de var på däck verkstaden, som direktör byter man inte hjul själv blev jag tillsagd, vilken kille...

Han har varit och kört några gånger på bana med bilen men broms skivorna var fina och det var ingen obalans vid inbromsning eller annars.

Motor oljan luktade ok, och det var två gröna pluttar kvar vad det nu innebär i räckvidd. Han hade gjort 10000 mila servicen på RS-bil och den var jag glad att jag slapp, 15' ungefär.

Jag märkte dock en annan sak, värmemätaren gick ej upp som jag tror att den skall, den bör väl ställa sig rakt upp men kom bara till c:a kl 11. Detta är mig veterligen inte alls bara att köra med eftersom bilen inte når arbets temp så fort som den borde och att det i sin tur ökar slitaget. Vet dock inte hur länge detta varit så eller om jag körde för mesigt så bilen inte nådde full temp för den skull(snömodd).

Sen fanns det ingen utrustnings lista på 1:a sidan i service boken vilket jag tyckte var mycket märkligt, på min e46 så fanns detta inklistrat på 1:a sidan i boken, skall det inte finns på E39 ? Mycket tacksam för svar i denna frågan, jag finner det inte troligt att han backat mätaren men man måste ju alltid vara på sin vakt.

Tacksam för synpunkter från andra ägare av denna biltyp M5 E39.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Bimmer Seb: Ok! När var bilen uttagen då?

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Bimmer Seb: Du har mail!

//Schnitzer

Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Glömde en sak, otroligt mycket intryck när man tittar på en ny bil... tjejen klagar på att jag är helt okommunicerbar...

Killen som ägde bilen nu sa att man kan ansluta sig med BMW DIS och se om motor mm är slitet, stämmer verkligen detta ?
Kan man göra fler kontroller på en M bil än på en vanlig BMW ?

Nån som vet ?
ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
Bimmer seb: det där med att tempen inte går hela vägen upp, så va det på min nuvarande M5:a när ja skulle köpa den av en kille... ja sa att termostaten va kass prutade på priset och bytte den själv när ja hade köpt bilen... tror priset på att lämna in det på BMW låg runt 3000-4000 kr... bilen drog mindre bensin efter det att ja bytte termostaten också...
Hur mkt ska du lägga på en M5:a?? vilka krav har du på den??

MVH
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Carl:
Denna skulle jag ge 240' för, mer info längre upp i forumet.
Hur mycket olja drar din ?
Mina Krav, helst svensksåld, orökt, braskick, om import fullständig dokumentation. pris runt 250 som mest.
Mitt tänkta objekt, såhär får man nog inte göra egentligen...

Länk

//Sibbe
ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
min drar en del olja, men det gör dom väl... har inte mätt ännu fast ja funderar på att testa hur mkt den drar...
hehe, den bilen såg nästan precis ut som min, snyggt med svart bil och det ljusa skinnet!!! försök att köp en svensksåld bil tycker ja... hur långt hade den M5:an gått? årsmodell?
ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
sv-såld?
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Carl, Japp svensk såld 11500mil men som sagt se mitt långa inlägg ovan.

En billig tysk M5...
Listig kille, kolla öglan:

Länk

//Sibbe
735
Bimmer seb: Vet att det går att ånga bort röklukt i bilar, vågar dock inte svara på hur man löser det med elektronik men ska gå att lösa. Vet Automobil gjorde d på en inrökt jagga för ett tag sen. Skriv hur det går med köpet, en M5:a är ju en dröm och en ek. mardröm för en student.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Bimmer Seb: Nu har du utrustningslistan på bilen i din mail.

//Schnitzer

Var idag nära att göra det stora M5-klippet. Till ett mellanpris av 166 kkr skulle jag få byta in min Alfa Spider TS-96 mot en BMW M5 -02 som gått 3900 mil. 166kkr! Alfan är i runda bananer värd 90kkr. Bilen såldes dock inom de timmar jag hade att fundera på det hela. Surt sa räven. Går dock fler tåg. Fast en så, till synes, bra affär som denna kommer nog inte återupprepas. Tydligen var det någon stackare som satt i trångmål och hade sålt bilen till en tysk bilhandlare mot kontanter.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
bjoerck: Tråkigt, men det kommer fler tillfällen!

//Schnitzer

Japp tror också på fler tillfällen för dig.

Min far brukar alltid säga "det är mening med allt".
Din blivande M5 kommer.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Schnitzer och bayerischemotor: Ja, jag hoppas också den rätta bilen dyker upp vid rätt tillfälle. På sätt och vis var jag lättad över att detta tillfälle sket sig då jag ännu inte sålt de bilar som M5:an skall ersätta. Min sambo hade blivit vanisinnig om jag kommit hem med ytterliggare en bil. Det skulle bli den (M)5:te bilen i kollektioen!

Börjar bygga upp ett skönt köpsug nu när våren är på väg. M5 är fortfarande en klar favorit. Alternativen är M coupé, Maserati 3200GT, Ferrari 348, Porsche 993/996 och Lotus Esprit. M5 är den bil som ger mest "bang for the bucks". Maseratin och Ferrarin går nog bort på grund av driftkostnaden. Går inte att använda sådana bilar till vardags. Kvar är då M5, M coupé, Porsche och Lotus.

En Lotus kostar som en E39 M5 och man får då en plasthög från tidigt 90-tal, som förvisso är snabb som själva f-n och har sportbilsutseende. Det är också allt. Lite för mycket kit-karkänsla över bygget. Tyvärr. Jag gillar ändock Lotus.

Porsche är en mycket kompentent bil. Tillsammans med Z coupé utgör de huvudkonkurrensen mot M5. Porschar tål att användas och har prestanda samt utseende som stora fördelar. Även deras värdebeständighet är en stor fördel. En Porsche för 350 kkr är sannolikt än bättre affär i slutänden än en M5 för 250 kkr. M5 kommer tappa mycket i värde.

Z-coupé är en spännande bil. Hade varit ett glödhett alternativ om den inte vore så, rent ut sagt, överjävligt ful. Sorry alla z-coupévänner... Smaken är olika. Eftersom jag tycker M Coupé är så vedervärdigt ful skulle jag kunna tänka mig att offra allt i form av utseende för att göra den kompetent på bana. Bur, aerodynamik, lättning, ja allt som kan göra en snabb bil snabbare. Vore ett roligt projekt. (jag som egentligen gillar originalstuk).

M5:s kombination av egenskaper gör den till ett gott val enligt mig. Fascinerande att, under hög komfort, kunna dra iväg med tre polare till Ringen för att där köra samma bil i saftigt tempo. Sådana bilar finns det inte gott om. det tråkiga med M5 är dess utseende. Jag vill egentligen ha något som ser rejsigt ut. Det gör inte M5. I varje fall inte jämfört med övriga nämnt sällskap.
hej Bimmer som jag sade tidigare du kan köpa min M5 den är rökfri utan skador drar 1 liter 100-150 mil svensksåld och bara har gått 6500 mil men du får betala lite mer än 250 :- hör av dig
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej Buddhabar
Jag pratade med RS bil i växjö och enligt service personal så har BMW satt en gräns på 1L/200mil som service gräns. Vad som skall bytas efter detta vet jag dock ej men det har talats om block tidigare. Jag tycker dock det borde räcka med kolvringar till en början, vilket bör kosta en bråkdel av ett ett blockbyte.

Egentligen så bryr jag inte mig om olje förbrukningen speciellt mycket men är mycket skeptiskt till bilens prestanda då den drar denna oljevolym. Men det kanske inte hör ihop ?

Jag håller på att kolla upp den bilen jag tittat på och så långt allt ok, men jag har inte fått garantirep historiken ännu.

Mvh
//Sibbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.