|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag sitter och tänker på hur M5 E39 kommer att påverkas prismässigt nu när den nya M5:an kommer. Kommer priserna att sjunka en aning eller kan de ligga kvar ett tag? Någon som har någon sorts teori om hur det kan bli? Kanske om hur det har varit förut när man har introducerat en ny modell. //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret | |
fredrik m3gt333 |
jag tror priserna kommer att dala nedåt på E39 M5.. men ser ju redan nu ganska stora prisskillnader i anonserna.. |
|
Ja, M5 E39 med uttagningdatum någon gång 1999 ligger ju en bit under 200.000 kronor redan nu och kommer väl att vandra sakta nedåt. Frågan är hur mycket det blir samt hur långt tid det kommer att ta innan den stabiliserar sig och inte blir lika känslig i prisras som bl.a M5 E34 har blivit. //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
Tja, Bara vanta sa far man en sadan helt gratis, och kanske slant tlill soppan sa man kommer hem. Om morsan....na lycka till. |
|
|
Det är väl inte riktigt samma spekulant som kollar på en M5 -99 och en M5 -05. -Tänkte köpa en M5 -99, men nu kommer nya M5an ut till hösten, borde kanske vänta och köpa den istället. Det kan ju göra lite på de senaste M5orna runt -03 då dessa är närmare i prisklass av nya M5an, och kan dela samma spekulant. Att M5an rasar mer i priset än andra bilar i samma prisklass tycker jag inte, det är mer ägandekostnaderna som talar negativt för bilen, men det är också därför M5or byter ägare mellan folk som anser att det är värt att betala mer för att köra bmws vassaste. Jag tvekade inte kan tilläggas. |
|
|
-99 kan ju inte sjunka så mycket mer... jag menar under 150K kan dom ju inte komma på ett tag eller??? |
|
|
Tror -99 o -00 som gått över +15' mil kommer fortsätta att dala till strax under 200' innan årsskiftet mycket pga av faceliften + folks oro för oljeföbrukningen och vanosen på dessa årsmodeller. >01 kommer nog inte tappa mer en vanlig E39 tills de första beggade M5E60 kommer ut på marknaden vilket nog tar ett 1-1½ år. Men de kommer nog inte hamna under 600' när de gått 3' mil och är ett år gamla vilket då gör att t.ex. en -01 kanske hamnar på 300' vid samma tidpunkt. Det är vad jag tror... M V H Stephan - med en lysande (!) motorlampa :( -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
När en helt ny modell kommer så sjunker alltid priset på den "gamla". På normala bilar brukar andrahandsvärdet mellan sista "gamla" årsmodellen och första nya skilja ca 40.000, även om nypriset på dem var i princip detsamma. Vad gäller M5 så är andrahandsvärdet redan lågt på -99 och -00, antar att det beror på barnsjukdomar och att det kom en facelift -01. Min gissning är att det kommer att bli svårt att bli av med högmilare från -99 och -00 utan att dumpa priserna, medan 01:or och nyare kommer att ha lite stabilare andrahandsvärde, åtminstone tills M5 E60 har funnits i något år och M5 E39 börjar kännas gammal. Det kommer alltså att vara köpläge på -99/-00 om man är riktigt duktig på att bedöma skick och/eller bilen har åtgärdat Vanos och bytt block. Skulle man hitta en 99:a med bytt motor kan och få man en kanonbil till fyndpris. Driftskostnaderna är dock höga oavsett årsmodell; försäkring, bensin, service och reparationer är en tung utgift för en högprestandabil ... men det kan det vara värt ... :-) |
|
|
Hur kommer det sig att oljeförbrukningen är så hög på det första årsmodellerna 99-00? Vad har det gjort för att den ska minska? Varför krånglar vanos och vad är det för fel på det blocket som sitter original i 99-00:orna? Har de bytt till ett annat block och vanos på de nyare årsmodellerna på M5 E39. Väldigt tacksam för svar! Skulle vara intressant att få reda på. //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag tycker väl att "barnsjukdomarna" är lite överdrivna, och bilarna borde absolut inte bli flera hundra tusen billigare för det. de bilar som hade fel på motorblocket (foder som släppte igenom för mycket olja, oftast pga dålig inkörning) är åtgärdade nu, och de som fortfarande tar olja tar rimligt mycket. jag menar, min förra M5:a tog tex 2 liter på 400 stenhårda autobahnmil, vilket bil skulle inte göra det? och den bilen som inte gör det har fel olja.... jag tycker att man måste väga in att det är en monsterbil med 400 kusar under huven, och sådana utsätts för påfrestningar! vanosproblematiken är i 99 % av fallen smutsiga luftmängdsmätare, och det lilla knarret på tomgång kunde i alla fall jag leva med. däremot pajar bränslepumparna på dem, vilket de inte gör på vanliga E39:or. Det felet kostar 4-5000 kr att laga, och händer kanske en gång var 15000 mil. annars är standardfelen samma som på andra E39:or, dvs dåliga ABS-givare osv. men det är klart M5:orna fortsätter neråt, men jag anser fortfarande inte att man kan sätta prisbilden efter de billigaste. Jag tror inte att andrahandsvärdet går ner något speciellt när den nya kommer, mer än att det kommer att dyka upp många faceliftade som inbyten. Mvh Johan |
|
Egentilge borde någon som är mer kunnig än jag svara, men detta har jag lärt mig på Autopower (sökmotorn funkar rätt bra): På tidiga M5 kan Vanos låta illa vi motorstart, ska tydligen låta som en diesel första varven. Vanosklappret är egentligen bara ett skönhetsfel, det ska (enligt BMW) inte påverka livslängd eller funktion. Det är åtgärdat på garanti på en del bilar, inte på andra och ska uppträda före 5000 mil. Ska man fixa det utanför garanti ligger priset runt 5-10.000. Vet inte exakt när detta åtgärdades i produktionen, men köper man en 01:a ska det inte finnas. Oljefröbrukningen är svårare att få grepp om, det har införts nya metoder för slipning av cylinderväggarna (januari -99) och nya kolvringar (februari -00). En del hävdar dock att hög oljeförbrukning är ett direkt resultat av att första ägaren inte kört in bilen ordentligt, att de har belastat motorn för hårt under första 200 milen. Summan av ovanstående blir att man om man ska undvika problemen ska man köpa en bil tillverkad efter mars 2000 (man kan se tillverkningsmånad på Vägverktets sidor om man har regnumret, på Länk funkar bara på svensksålda bilar). Notera att BMW som många andra räknar modellår mellan semestrarna, dvs modellår 2000 är tillverkad från 1999-09 till 2000-07 (ungefär). Från 2000-09 är det modellår 2001. Det står ofta MJXX i informationen hos Vägverket, det står för "modelljahr". Min gamla 330i var tillverkad 2000-10 men det stod "330 LIM MJ01" i registreringspapprena. Är bilen tillverkad före mars 2000 ska man kolla att Vanosproblemet är fixat och att oljeförbrukningen är under 1.5l/100 mil, vilket är svårt att kolla. Är den mer än så rekommenderas byte av motorblock, vilket hamnar runt 60.000. Reservation för felskrivning/feluppfattning/felunderättning. Jag har hittat allt ovan (om E39 M5) här på Autopower. |
|
|
2 Liter på 400 mil är ju inte farligt om vi pratar stenhård körning, som det oftast blir med dem. Jag vet om flera M5 E34 som tar mycket olja när man kör hårt och det är ju bara normalt. //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
Hur mycket oljeförbrukning pratar vi om när det är allvarligt då på M5 E39 på årsmodellerna 99-00? Vart går gränsen av vad den får ta? Vad står det i instruktionsboken tro? //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
dali: Intressant läsning! Vet du varifrån information kommer exakt? Alltså finns det någon länk där all info står förutom på Autopower? När det låter från vanosen, kan allting bara skrota ihop och förstöra motorn om man har otur? //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
2l på 400 mil tycker iaf jag är väldigt mycket. Mina tidigare BMW drog inte mer än max 1l mellan oljebytena (1500-2000 mil intervall). Porschen, som får gå hårt kan jag lova, drar inte heller nån olja, och det är Helix värstingolja i den. //Marin |
|
| Schnitzer: sorry, har hittat allt här på Autopower. Vanosproblemet ska inte vara farligt, det låter bara illa. Kan dock vara svårt att få andra (icke bilkunniga) att tro på en när man säger att ens M5:a som låter som en traktor är helt normal ... man lär nog få många kommentarer om dyra BMW som låter som jordbruksmaskiner ... tihi-fniss, tihi-fniss. :-( | |
|
dali: Håller med dig! Det är inte bara M5 som kan låta så, utan vanliga BMW modeller också. Skulle vara intressant att ha en M5 E39. Har påbörjat med ett svenskt M5 E39 Register, där jag har med så många svenskregistrerade som möjligt. //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
Alla M5 e39 kommer sannorlikt att påverkas av den nya modellen. 03-orna kommer sjunka vilket givetvis gör att även 02-orna sjunker osv ända ner till 99:an. Alla bilar, speciellt de som är dyra i drift sjunker oavsett om någon ny modell släpps. M5:an har sjunkit snabbt och jag tror de kommer att fortsätta sjunka frammåt hösten. Varför skulle priset stanna vid 150.000:- ??? Då jag 1996 köpte begagnad M3 -93 trodde jag att M3 e36 omöjligt kunde sjunka under 200.000:- ;) |
|
|
Kom faceliften på 2001:an först då? Vilken kulör är vanligast på M5 E39 då? Måste väl vara Carbonsvart? //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
Hade även jag oro vid mitt köp av M5:an uttagen 9903. - Oljeförbrukning var enligt säljaren ca 2 liter per 1000 mil(litade på säljaren). Har nu kört 1100 mil varav 150 på Autobahn och resterande till 80% landsvägskörning i Sverige.Har fyllt ca 2,5 liter på dessa mil så det får väl anses ok? - Offtopic: Snittförbrukningen(bensin) på dessa mil är 1,19, kan dock tillägga att hade alla mil varit på AB så hade nog snittet ökat med 0,5:). - Vanosrasslet finns ibland(!?) vid start i ca 1-2 sekunder. Känns som ett litet skönhetsproblem som jag kan leva med utan att ligga sömnlös. - Gjorde ren luftmängdmätarna enligt instruktion på denna site och vips så var problemet med tappad effekt över 4000 varv borta. - Hade dessutom tur att min M5:a var faceliftad. - Däremot så är det inte lika roligt när försäkring,service,däck mm skall köpas/betalas. Även om man inte skall överdriva kostnaderna för det beror ju oxå på vad man "kommer ifrån". - För mig var steget 330 => M5 vilket gjorde att det var framförallt försäkringspremien som ökade rejält med ca 100% till 12000:-/helår. - Gjorde direkt en oljeservice även om det inte behövdes vid köp och betalade ca 3300:- inkl bromsvätskebyte. - Köpte 5 liter TWS-olja på Ebay för ca 100:- litern inklusive frakt. - När det gäller framtida pris, så är det enda jag kan konstatera att den kommer inte att generera några vinster i min privata resultaträkning vid försäljning. Ibland får det kosta:) Mvh |
|
|
Apropå servicekostnader: Var idag på lunchen inne på M-bilar i Västerås och köpte ett lackstift. Passade då på att fråga vad priset är för insp I & II till M5 E39: I = 4100:- II = 6700:- Utan att veta exakt vad som ingår så kändes det i mina öron som prisvärt = ingen större skillnad mot tex min förra 330. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.