AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.940

Prisnivån på M5 E39

Sida 2 av 4
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Låter extremt billigt, ursäkta min okunskap men är M-bilar aukt handlare? Om inte kan det förklara priset. Om inte jag missminner mig har folk betalat 6700 för insp 1...
Det är en auktoriserad BMW firma.

Håller med om att det lät prisvärt(billigt är det ju inte), så jag bad honom kolla en gång till på insp I och han fick fram samma pris.

Vanlig oljeservice gick på ca 3 tkr, så det lät däremot relativt dyrt
kontra insp I&II.

Mvh
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Visst är ägandekostnaderna på en 3-5 år gammal M5 relativt höga, men jag tror att det viktigaste anledningen till det värdefall som kommer när E60 introduceras är att statusvärdet sjunker dramatiskt. Det har delvis redan börjat märkas, och jag tror inte att marknaden som helhet är så sofistikerad att den tar hänsyn till de problem som diskuteras i tråden.

Snarare är det lanseringen av den nya modellen och intriduktionen av unga M5-ägare med bakåtvänd keps i våra städer som kommer att skynda på värdefallet. Jag kan vara beredd att betala rejält mycket pengar för en bil som går fort, men INTE en likadan som tjugoåringarna har.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Tretretti: ditt sista stycke är mycket vettigt, men trist att det ska vara så, opportunt beteende från folk som egentligen inte har pengar eller kunskaper skjuter priserna i sank och förstör ryktet på en för övrigt trevlig bil. E34 M5 är ju redan där och är nu på väg över i nästa stadie; dvs antingen är bilarna helskrotiga och förstörda (klar majoritet) eller så är de i mycket mycket fint originalskick, allt beroende på vem/vilka som ägt dem.

- M5 E34 Limousine register -
ErikNilsson
Kan det inte faktiskt även vara så att när förarna med bakåvänd keps sätter tänderna i M5 E39 så sticker försäkringarna iväg också. Statistiskt sett så orsakar de mer olycker vilket borde leda till att även försäkringarna sticker i höjden kontra de lite äldre och mer sansade förarna.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Erik:
Det har det redan gjort ;/
Min M5 kostar 3'/mån mot B10:ans 6'/helår och samma premisser.
Sen är det så att servicarna är inte det dyra, utan allt runt omkring såsom bussningar fram och bakvagn, bromsskivor, olika havererande givare etc.

M V H
Stephan -med en lysande (!) motorlampa

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tror precis som på föregångende talare att när M5 E39:orna kommer i fel händer (bl.a. till kepsnissarna) så kommer de att sjunka i värde. Introduktionen till det är att först byta fälgarna, sedan andra spoilers, större vinge på bagageluckan osv. Väldigt tråkigt tycker jag. Många M5:or kommer säkert heller inte att köras med den bra Castrol 10W-60 oljan för att den blir för dyr för många. Istället blir det någon billig delsyntetisk B-olja som inte räcker lika lång tid. Jag känner dessutom på mig att folk som inte har tillräckligt med pengar kommer att dra på 17" hjul på dem för att de inte har råd med däckkostnaderna. Säkerligen kommer det att sitta för smala däck på fälgarna, då pratar vi även om 18" originalfälgarna. Jag har redan sett i mitt register att det finns M5 E39 med 17" fälgar vilket är tråkigt eftersom 18" är original. Smalare bredd på däcken på originalfälgarna har jag också sett. Sedan kommer snåla ägare bara att byta olja och filter eftersom de inte vet bättre, vilket också gör att grejerna blir dåliga med tiden.

glassgränd6: Priserna för inspektionerna låter väldigt billigt. Då är det dyrare på M5 E34 faktiskt, men om de stämmer så är det helt klart värt pengarna för att lämna in för service. Fördelen med M5 E39 om man jämför med E34:an är att man nu slipper ställa ventilerna som gör att man inte behöver det speciella dyra verktyget vilket är bra. Vad har du för kulör på din M5?

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
Schnitzer: Avusblå metallic

Angående priser på service. Tänker man efter lite så är det lite mer olja samt 2-4 stift mer som skall i, annars tämligen lika med övriga BMW:) Sedan att BMW säkert(tror jag) kalkylerar med att M5 ägare har "råd" att betala mer är en annan sak.

Sedan tycker jag fortfarande inte att det är billigt att hälla i 6-7 liter olja och debitera mig 3 tkr:) Däremot kan det kännas prisvärt om man jämför vad service till andra bilar kostar:)

Håller med övriga talare: Keps(tillhör ej den skaran) eller ej, många har "råd" att köpa bilen men glömmer kanske bort att "driften" kostar och det är väl det som är största faran på sikt för värdet, att man börjar slarva/fuska/snåla med service/underhåll. Men självklart påverkas värdet oxå på längre sikt rejält av att en ny modell är i antågande.

Mvh

Ja, den stressade vd:n eller advokaten som hade M5 E39 när den var ny svängde nog in till närmaste bmw verkstad när du gula lampan börjar lysa, och varva nog aldrig den för mycket när den var kall. Lämnade nog bilen till lackering om han fick några stenskott i front och stod och vaxade bilen på lördagsförmiddagarna när han inte hade något annat för sig.
Handlar nog mer om hur intresserad man är att skötta sina grejor än om åldern och bredden på plånboken.

Och ja, man möts ständigt av avundsjuka "gamlingar" som anser att jag skulle ratta en gammal rostig Opel istället, men jag anser, kan man så ska man.

Tilläggas bör kanske att i M5ans motor rinner det Castrols värstingolja och att jag inte använder någon keps.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Som stressad VD kan jag bekräfta att det svängs i väg till verkstan så fort det börjar lysa, blinka eller pipa misstänkt. Tanka, tvätta och fylla på spolarvätska är de mekjobb jag gör själv när jag har bil. Nu har jag bara abstinens.

Christer - avundsjuka är bästa beröm!
Christer:

Du har en poäng i det du skriver. Det var oxå min poäng i tidigare inlägg även om det inte framgick så tydligt:

"Keps(tillhör ej den skaran) eller ej, dvs, underförstått ung eller gammal".

Ser att du oxå kör M5 99. Hur upplever du:

- Vanosproblemen
- Oljeförbrukning
- Luftmängdmätare(detta problem finns väl även på årsm 00-01, eller?)
- Övriga problem. Årsmodellrelaterat eller ej.

Något helt annat: Är det någon som vet vilka dimensioner på vinterdäck man kan ha på originalfälg 18"? Det är ju olika bredd på fälgarna. Har även Nokian 225/45/17 liggande. Finns det 17" fälg som funkar? Har sökt på forumet men inte hittat "svaret". Står säker i instr.boken men den ligger i hemmet ca 60 mil bort.

Mvh

Njuren
Keps? LOL
satanens gnäll om kepsnissar som sänker värdet..
Om bilarna blir dåligt skötta eller sönderkörda e de väl bara in o beställa en helt ny bilfan för den gnälliga typen

BMW - i nöd och lust
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tycker att det är rätt grova generaliseringar här. Visst har kepsmaffiat förstört en och annan bil, men 250.000 är fortfarande för mycket pengar för att någon ska köpa en bil och vansköta den. Min erfarenhet av VD bilar är faktiskt enbart negativ. Visst sköts säkert servicen på aukt serviceställen, men skötseln är jag tveksam till. De "VD" bilar jag stött på är oftast otroligt skitiga, då menar jag ordentligt med smuts, och har grova tvättrepor av tvättborstarna på shells tvättautomat. Det är inga entusiaster som rattar dessa vagnar. Visst är man snabb att åka till BMW Group att åtgärda fel, men det är inte samma sak som att sköta om bilen som en sann entusiast gör (som oftast är andra eller tredje ägaren på en sådan här bil).

Mina bilar som jag har och sålt har varit i absolut toppskick och inget annat, och jag har keps ibland :o) och många av mina kompisar i 20-30 års åldern. Att E39 i allmänhet och M5orna i synnerhet går ner har ganska lite med att göra att kepsfolk får tag i dom.
Gemini__
glassgränd6: Håller med dig om att det är ett mycket bra pris. Då en insp. I till en M5 E34 hos dem går loss på 7800kr.

Mvh:
Thomas

Svenska M5 E34 registret: Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det finns ju olika "kepsfolk" kan man säga. När i alla fall jag pratar om sånt kepsfolk, då menar jag såna som kör hårt och inte gör någon service etc. Det spelar ju ingen som helst roll om man har keps eller basker :) Det stämmer också som acey säger att entusiaster brukar köpa bilen begagnad efter att några ägare har haft den före. Man är ju glad då om de dyra sakerna är skötta, tänker speciellt på motor och växellåda som kan springa iväg rejält i kostnader. Lackering, bussningar osv. är ju sånt som är någorlunda enkelt att fixa för den som är entusiast och har pengar. M5 E39 intresserar mig mer och mer faktiskt, har dock bara åkt med i en när det var blött tyvärr. Skulle vara kul att veta hur den går på torr väg faktiskt. Hur som helst ska det bli intressant att beakta priserna på de bilarna och se hur den artar sig.

Kom faceliften på årsmodell 2001 och framåt på M5 E39?

//Schnitzer

Nu blir jag osäker på priserna. Jag sa ju inte utryckligen att det var M5 E39 det gällde. När jag beställde lackstiftet så knappade han in bilens regnr RXX 1XX och jag frågade därefter på kostnaden för service på "min bil".

Hittade däremot detta på "Johans dagbok" som trots allt verkar bekräfta att jag "hörde rätt": Länk

"då den ska in till Auto-LO service för en utökad inspektion 2. Det är fortfarande två gröna prickar kvar, men det känns mycket bättre att veta att allt är ok. Inspektionen var faktiskt inte så dyr som jag trodde, kostar runt 6000 kr. Jämfört med de 3000 kr som oljeservicen kostade så känns det helt ok"

Mvh
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det verkar som det finns en drös med posörer, folk som verkligen vill synas och använder BMW M mm för att göra det, tyvärr räcker inte ekonomin till i många fall och bilarna blir skrotiga.
Såna personer brukar ha noll koll vad det gäller bilen förutom hästkrafterna, jag mötte en gång en kille som haft sin M5 E34 i ett år och trodde att det var enkel kam i den. Det enda han visste var att den "spann bra" och släppte enligt uppgift på trean (?)Service hade han aldrig gjort, hans rallycross-polare som åkte Volvo 240 i skogen hade hällt i en dunk mineralolja i den en gång så den var ju "typ nyservad".
När varannan bil på marknaden hamnar i sådana personers ägo och skicket dalar nedåt så påverkas priserna rejält.

- M5 E34 Limousine register -
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag tror inte att priserna faller på äldre bilar för att yngre förare med eller utan keps missköter dem! Tvärtom finns det ju inte minst här många unga entusiaster som vårdar sina bilar som små barn.

Min poäng är att det handlar om de stressade VD:arnas personliga fåfänga. Varför skulle folk annars köpa klockor för tiotusentals kronor när en Swatch för ett par hundringar gör samma jobb?

De (vi?) tänker ungefär så här:

- Nu är jag snart 40, har jobbat som en tok och tjänat en massa pengar. Och det ska ta mig f**n synas att jag har råd att köpa en dyr bil!

Dvs. när den dyra bilen inte är dyr längre byter man.

Det finns undantag, en av mina bästa vänner jobbar på en investmentbank i Stockholm och han tjänar en normal årslön bara han svarar i telefon. Bil? Saab 900s -85.

/330
...som just börjat bygga företag och som nöjer sig med tunnelbanan
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
HD91: klockren typ! Tråkigt nog attraheras många puckon av den kalibern av BMW-bilar.

BMW CS #5139
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Personer som bara resonerar så att de ska ha bilen för att synas är tråkiga. Det ska spinnas, sladdas och varvas en hel del. Det kan man ju i alla fall inte kalla för entusiaster. Ta som exempel, när jag polerar upp min bil så är det definivt inte för att den ska synas mer än vad den gör. Det är för att jag själv vill ha den i bra skick och inget annat. Alla säger att man måste vara miljonär när de ser bilen, men det är knappast mitt problem. Jag tycker om modellen och kan inte hjälpa att BMW designat den så bra att folk reagerar. Nu pratar vi ju bara om bilintresserat folk. Många kan knappt se skillnad på en M5 och en 518i, vilket man måste ha förståelse för.

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.