AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.341

Rostlagning i regnväder

Sida 1 av 2
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag har bestämt mig för att fixa till två irriterande bubblor på bilen. Började slipa bort färgen till en plåtren yta, det var visst mycket mer rost under färgen än vad man kunde se utifrån.

Efter det lade jag på "rostätare", sedan rostskyddsprimer och till sist smetade jag på finspackel. DÅ började det naturligtvis regna..

min fråga är nu, kan jag vänta ett par soliga dagar och sedan fortsätta där jag var eller måste jag slipa ner alltsammans till plåten igen? Jag vet ju att spackel suger i sig vatten men det borde ju torka på ett par dar eller?

Mvh Henrik
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag har en följdfråga också! Jag maskade med tejp och papper runt det område som jag ville spreja. Efter att ha lagt på primer så blev där en "kant" vid tejpen - kan jag slipa ner denna kant med fint (800) papper eller skadar det lacken runtomkring? Ska jag isf slipa ned den kanten innan jag lägger på färgen?
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Vad det gäller den första frågan tror jag inte det ska vara någon fara att fortsätta med ditt arbete. Jag är dock inte 100% säker och hoppas att någon annan kan svara mer säkert på detta.

Kanten som uppstod kan du slipa ner med våtslippapper. Personligen tycker jag du bör ta ett finare papper. Själv brukar jag använda mig av 1200 papper då det är lätt att polera bort de repor som uppstår på omkringliggande lack.
Det tar lite längre tid med ett finare papper men man har istället bättre kontroll på vad man gör, med mindre risk att förstöra.

För att undvika lackskarvar i fortsättningen kan du använda dig av bred maskeringstejp som du viker upp i kanterna där det ska lackeras. På detta sätt få man en mjukare övergång utan tydlig skarv.
Detta förutsätter naturligtvis att man sprutlackerar (burk eller spruta).

Lycka till!
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Ok tack för svaret.. kanon!

Då är det bara att invänta herr solsken så..
bustorp
Jag hade nog börjat om från början. Det hade ju varit retfullt om det hade blossat upp igen med vattenblåsor.
När det gäller maskeringen så bry dej inte om att maskera utan "dimma"ut grunden på ett så litet område som du anser möjligt och rubba sedan bort överflödig färg med fin rubbing ex. Err-Bee 103 eller liknande när färgen har torkat. Gör likadant med färg o ev. klarlack. Då slipper du maskkanten + att all överflödig färg försvinner + att resultatet oftast blir mindre synligt. Detta tar lite längre tid men resultatet blir mycket bättre.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Att inte använda sig av maskeringstejp överhuvudtaget tycker jag inte låter som någon rolig idé om man använder sprayfärg. Speciellt inte om det är små skador det handlar om.

Att vika upp tejpen som jag beskrev tidigare ger inga lackskarvar om man använder bred tejp och viker upp tillräckligt mycket.
Man kan även maskera en bit ifrån och polera den sista biten enligt bustorps beskrivning.

När det gäller klarlack bör man maskera så mycket som möjligt då dammet som alltid uppstår vid lackering lägger sig på bilen. Detta damm från klarlack bildar en sträv yta som behöver poleras bort.
Kan vara lite jobbigt att behöva polera stora delar av bilen efter ett mindre lackjobb.

När det gäller vatten och spackel brukar man ju vattenslipa spackel varvid det inte borde vara någon fara. Men som jag sa tidigare, jag är inte 100% säker.

Att fixa små rostskador är inte det lättaste om det ska bli bra!

Lycka till!
bustorp
Ztephan:
Helt rätt som du säger att det ryker. Jag slarvade lite i mitt tips. Det är bra att täcka en bit ifrån bättringen + alla ytor där färg kan lägga sig men själva bättringen maskar jag aldrig. Lägger du både grund, färg o ev. klarlack med samma maskering eller maskerar du om för att överlappa med färg resp. klarlack? Är det inte svårt att få kanten jämn då man bara lyfter upp maskeringen lite? När jag rubbar så rubbas övergången ut i intet o blir därför nästan osynlig förutsatt att färgen stämmer.
Jag skall prova ditt sätt vid ett tillfälle o se om jag överarbetar med mitt sätt. Kul att jämföra o se resultatet eller ännu hellre, att INTE se var man har varit.

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Bustorp:
Jag använder mig av så pass bred maskeringstejp att jag kan dra upp den lite inför varje lackeringssteg. Med andra ord är det samma tejp som dras upp mer och mer i kanten under arbetets gång.

Din metod utan maskering tycker jag är något svårkontrollerad, speciellt då området som ska lackeras är litet. Om det däremot är en större skada blir det ju en annan sak.

Det varierar också vilken typ av lack det gäller. Din metod fungerar bättre på en solid lack. Däremot på en metallic blir det svårare. Detta är min erfarenhet iaf.
Vilken / vilka lacktyper har du erfarenhet av? Alltid kul att disskutera erfarenheter.
Det finns uppenbarligen flera vägar att gå!
bustorp
Ztephan:
Jag ska prova din teknik vid ett tillfälle som passar. Det kan ju bli bra för mig också men jag tycker att det skulle vara svårt att dra upp maskeringen jämnt så att nästa lager man sprutar täcker jämnt över det tidigare och att det inte blir någon kant alls + att det låter svårt att maskera t.ex. en hel skärmkant/hjulhuskant med bred tejp o kunna lätta på den jämnt. Men som sagt, man skaffar sig bara erfarenheter genom att lyssna o prova själv.
Jag lärde mig av en gammal lackerare för över 25 år sedan och har sedan praktiserat detta på både mina o några andra bilar med gott resultat. Flera gånger har dom jag hjälpt inte sett bättringen trots att dom vetat var lackskadan var innan. Dom har trott att jag lackat en större yta ex.nederdelen på en dörr i stället för ett hörn eller en nederkant. Detta har gällt alla färgtyper, både med o utan klarlack. Det handlar en hel del om tålamod då man inte kan spruta vått i vått utan måste vänta mellan gångerna. Och så ska man ha lite flyt också....

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Bustorp:
Som jag skrev kan din metod vara att föredra då man ska lackera en större yta. Då det gäller storlekar som en hel skärmkant som du beskriver kan det bli lite jobbigt att maskera med min metod.
Om det däremot rör sig om ett par cm^2 föredrar jag nog metoden med maskeringstejp.

Stämmer bra det du säger om tålamod och tur. Och rätt nyans är inte att förglömma :-)
Det är inte kul att lacka då det blir nyansskillnader. Något som kan vara ganska svårt att få riktigt bra.
Det kan vara jobbigt att vara noga :-)
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Vilken diskussion jag drog igång! Har plockat lite här och var från era tips.. Jag tänkte faktiskt maskera om tre gånger från början (med c:a 1-2 cm bredare för varje gång), en för grund, en för färg och en för klarlack. Men nu funderar jag på att maskera en bit ifrån och försöka dimma över istället. Jag har en solid svart (Schwartz II) och jag tror inte den kan vara så kinkig att lacka.. svart är ju tacksam att måla sägs det..

Nu har jag köpt lite sprutspackel också, så fort solen har brännt ett tag så ska jag kasta mig över bilen igen..
måste bara slänga in en fråga! använder man ngn spec maskeringstejp som inte bränner fast i lacken eller kan man använda vilken som helst?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tejpen får inte sitta för länge, max en dag annars kan den fastna rejält, speciellt om det är i solsken. annars spelar tejpsort mindre roll.

/Christofer
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Provade nån speciell, kräppad maskeringstejp från 3M när jag maskerade en fälg. Skulle lacka fälgkanten och fälgbanan inåt på utsidan av centrum, men inte fälgcentrumet. Var helt otroligt lättjobbad, gick kanon att sträcka och böja till en snygg cirkel. Helt underbart om man ska maskera annat är en spikrak linje. Vanlig maskeringstejp vill gärna böja och vecka sig när man försöker sig på samma sak. Fanns på hos den lokala färghandlaren.

Sex på alla fyra, roligast så!
tack för tipsen! har en skräckupplevelse från den förra lacken på min och de va att efter en stund med maskeringstejp på så följde lacken med, detta berodde iofs på med stor sannolikhet att lackarbetet va värdelöst utfört!
Den töjbara "kräppade" maskeringstapen tror jag finns på biltema. Köpte några rullar där för ngt år sedan.
Kanske bytt tejpen mot ngn mer viktig nalle i dagsläget.

Intressant diskussion.

Solida lacker brukar jag också göra så att jag lägger på flera lager och dimmar. Sedan rubbar ihop lackerna. Metallick är lite kinkigare.

MVH Phil
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Hej, idag har vädret varit bra så jag fixade lite idag också. Sprutspacklade genom att "vika upp" kanterna på 5 cm bred tejp för att få bort kanten (som föreslogs ovan). Det funkade kanon..

Ska lacka på samma sätt, vi får se hur det blir =)

Jag har ett 1 cm stenskott på dörren också, räcker det med att peta i BMW original lackstift där eller m
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
-> "måste man ha rostgrund först" tänkte jag skriva.. innan jag petade till touchpaden på min idiotiskt konstruerade laptop..
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
EvergreeN:
Jag tycker du ska lägga på ett rostskydd innan lack oavsett om det är lackstift eller annan typ. Ska man fixa en lackskada är det lika bra att göra det riktigt på en gång.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jo jag misstänkte nästan det, konstigt att dom skriver på flaskan att man bara ska lägga på färgen direkt på metallen och sedan klarlack. Tänkte att dom kanske hade nåt rostskyddande medel i färgen?

Men jag gör som du säger, säkrast det..
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Jag vet inte om "lackstiftsfärg" skiljer sig från "vanlig" lack men om man rostskyddar innan är man iaf på den säkra sidan och det är ju inte så mycket extra jobb.

Ett tips när du lägger på "lackstiftsfärg":
Blanda lack och klarlack INNAN fu fyller i skadan. På detta sätt får man nyansen att stämma bättre eftersom det är hopplöst att lägga på klarlack efteråt i samma höjd med omkringliggande lack.

Skaffa också en mindre pensel än den som följer med. Den är alldeles för stor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.