|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, det blir lite förvirrat med vikter hit och dit. Vilken tjänstevikt har: 318iS '88 318is '90 318i '83-'84 318i '85-'86 318i '87 318i '88 318i '89-'90 Viktigast är vikten på de två översta men det skulle vara kul med samtliga. | |
|
Min 318is -91 väger enligt pappret 1180 kg tjänstevikt. När jag ställde bilen på vågen så visade den 1123 kg med full tank och reservhjul i, jag stod bredvid. Vad får dig att undra? /Anton |
|
|
Joo, jag är mitt uppe i att leta en ny bil. BMW har ofta varit lite i tyngsta laget och om jag köper en ny (begad dvs...) så vill jag ha en med någorlunda låg tjänstevikt. Det går alltid att öka på effekten vid behov. ;) Lite kluven, m42'an är ju en bättre motor men en '88 har mindre hårda krav på utsläpp. Går det att chippa en '91? Hur mycket vinner man? |
|
|
Jag trodde/hoppades på en racingbil! ;-) Men men. M42 är MYCKET roligare än M40/M10! M42:an går att chippa, ja. Min har ett Grupp N chip. Men effekt får du inte av det. Man vinner lite mer varv innan varvstoppet går i = körbarhet på bana. Att trimma M42:an är kanske inte så svårt i sig, lika dyrt som på de flesta sugmotorer. Däremot så är utbudet på delar starkt begränsat. De få som finns är oftast special och därmed är priset högt! Har man kunskap att klura på det själv och dessutom har möjlighet att tillverka en del saker så kan det bli riktigt kul. BMW har dessutom en extrem race-maskin vid namn S42 den är släkt med M42. Dock är det inte mycket som stämmer överrens mellan dessa motorer, men hittar man delar från en S42 så kan man vinna mycket på det, samt förlora pengar. En ny S42 kostar/kostade 400 000 kronor ungefär. Jag vet inte om dom finns att köpa fortfarande. Det hela spårade ur nu känner jag.. ;-) Om du ska trimma så är det kanske en 318 med M10 motor som du ska ha. Den motorn är lite som en stridsvagn och det finns en hel del att göra med maskinen effektmässigt. /Anton |
|
|
Hjälp mig med terminologin... jag är ganska ny på det här med BMW och deras motorer/lådor. Vad betyder t.ex M40/M10? Finns det någon Websida (Svenska/Engelska) som har motor/låda sorterat efter bilmodell? Data på motorerna? |
|
|
Ahaa, sorry. Det är klart att det blir grekiska om jag bara babblar på utan att förklara vad jag menar. :-) Här hittar du lite info om mitt babbel. Länk Länk Undrar du något så fråga på så ska vi försöka svara! /Anton |
|
|
Ahh, perfekt. :) Hur kunde jag missa den? Joo, jag lutar lite åt m40'an. Vad skiljer på 40 och 42? Är det bara toppen eller har de passat på att modda lite när de ändå var igång? (8v/16v är det uppenbara) Kan man montera ett 16v topplock på en m40 motor? Skiljer sig motorernas styrning åt, eller är det samma? |
|
|
Det sklijer sig på fler ställen än just toppen. Att sätta en M42 topp på en M40 blir svårt då M42:an har kedjedrift till kammarna och M40 har remdrift. Det skiljer sig en hel del mellan dessa motorer. Ett tips är att söka på forumet efter mer info. Det finns massor att läsa om just M40 vs M42 osv. /Anton |
|
|
Hmm, mjoo hehe. Lite skillnad är det nog med rem och kedja. ;) Nu när du sa det kom jag på att jag faktiskt hade läst det... |
|
| M10 motorn är bättre än M40! har m40 tycker den är ryckig och ömtålig.. | |
| Rekommenderar dig starkt att spara lite till och få tag på en med M42:a. Förbannat rolig motor som dessutom går att köra riktigt snålt. Till på köpet får du M-chassiet och lite annat småpill. | |
|
Mmmm, jag är lite kluven. M42'an verkar onekligen vara en mkt trevlig motor. Frågan är väl hur mkt man kan vinna genom lite standard trim? Ev. mappning av motorn? 136Hk är lite i klenaste laget. (Och jag vill inte ha en 6'a, blir för törstig) 150-160hk tror jag skulle vara ganska lagom. |
|
|
Angivelsen 136 hk på M42:an har visat sig vara i underkant många gånger. Om du nu får för dig att en mappning är värt pengarna så tror jag inte att 150 HK ligger långt borta om man samtidigt fixar några vettiga moddar på motorn. Sen som Halgund säger så är det mer än motorn som är roligare på en 318is med M42. Den har bromsar från 325 och som sagt M-chassi inkl grövre kränghämmare. Mycket fin balans i dessa bilar!! /Anton |
|
|
Låter bra :) Jag blir mer och mer såld på M42'an. |
|
fredrik m3gt333 |
chip;vassare kammar,ställbara kamhjul och ordentligt flås så har du c.a 180-190hk i M42an.. |
|
Ställbara kamdrev sitter monterat som standard! :-) /Anton |
|
|
Eller så försöker du få tag i en M3 E30 eller alternativt den något udda 320 is. De väger inte så mycket och det är mer mos i de motorerna. Dock så är de bra mycket dyrare i inköp. Har själv en M3:a och har kört de olika varianterna av 318. Ska du ha nån av dem så är det som de tidigare talarna har sagt; M42:an. Den är nog närmare M3:an i körglädje än vad M10/M40 är nära M42:an. //Daniel |
|
|
Eller så försöker du få tag i en M3 E30 eller alternativt den något udda 320 is. De väger inte så mycket och det är mer mos i de motorerna. Dock så är de bra mycket dyrare i inköp. Har själv en M3:a och har kört de olika varianterna av 318. Ska du ha nån av dem så är det som de tidigare talarna har sagt; M42:an. Den är nog närmare M3:an i körglädje än vad M10/M40 är nära M42:an. //Daniel |
|
|
För mer info om 318is och M42 så kan du ta ledigt från jobbet en dag eller två och läsa den här tråden: Länk ;-)) /Anton |
|
|
M3:an får anses omöjlig att försäkra på ett vettigt sätt om bilen ska användas i jämförelse med 318is. Alternativet är entusiastförsäkring men om man kör normalt antal mil om året och inte har en bruksbil så faller det bort. /Anton |
|
| Ja, som sagt. Kan man inte ha någon annan bil att bruksa med får M42:an anses vara en utmärkt kompromiss. Jag skulle gärna ha en M42:a som bruksbil men har inte fått tag på någon i bra skick. Ingen som vet någon fin till salu? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.