|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Som Folke sa, debatten lär väl fortsätta. Jag vill bara poängtera att det jag skrivit ovan är inte hur jag anser att man skall köra (om jag nu inte skrev det också) utan hur reglerna ser ut. Det blir lite problem i trafiken när "gamla" och "unga" förare möts då reglerna allmänt ändras från tid till annan. Det kan dock vara bra att känna till alla gamla och nya regler så man är beredd på vart folk tar vägen. Är själv skolad av en "gammal" yrkeschaufför för snart 20 år sedan men har gått i körskola för MC härom året och det känns som en bra kombination. Tycker egentligen att ett litet några-timmars-pass per 10år i körskola borde vara obligatoriskt, för att få enhetlighet i körandet. /Caspar |
|
|
Inget dumt förslag. Problem skulle kanske kunna uppstå med att få ett helt enigt budskap till alla, dvs ett teoretiskt prov skulle säkert vara enhetligt (om man inte som det var ett tag, finns flera "riktiga" alternativ), det skulle behövas lite muntliga/praktiska moment också. Jag tror en hel del skulle få väldigt kalla fötter om de kallades in på ett par lektioner, men det skulle säkert göra nytta. FP |
|
Paap Reeder |
... har nu kollat igenom en massa rondeller i stkhlm. Det är en ändring på G. Genom vägmarkeringar har man nu infört det som polisen förut friade ifrån men som försbolagen dömde efter d v s att hö-filen inte får köra runt i yttervarv. Det blev ju endel kritik för några år sedan och för att klara biffen har nu vv börjat markera filer som "nollar ut" cirkulationsplatsmärket. Ganska smart drag att undgå kritik och återgå till nått som alla ville från början. MVH /// Paap R |
|
Menar du kanske filmarkeringar som går ut liksom i en spiral från innerfil mot utfarterna, typ fyra "spiraler" om det är en fyrvägskorsning? Sådana har ju funnits tidigare sedan lång tid. Det är det jag menade tidigare med inkonsekvens, man ändrar lite som man vill hela tiden. En sån sak som rondeller och dess markeringar borde ju absolut vara lika överallt och inte ändras fram och tillbaka, då hade kanske inte debatten uppstått. FP |
|
|
Har också märkt trenden eller vad vi skall kalla det, att fler och fler rondeller blir uppmärkta hur man skall köra. Både med skyltar och med vägmarkeringar. Det är faktiskt riktigt bra, då rondeller ser VÄLDIGT olika ut som Folke säger. Dessutom är det kanske svårt att ha beskriva i lagtext alla olika rondeller som kan förekomma. Tre-, fyr-, fem- och sexvägs rondeller, enkla/dubbla in- och utfarter etc.... Men det finns ännu värre exempel i andra länder. Studera denna länk med försök aldrig att köra i den rondellen (högertrafik dessutom) Länk /Caspar |
|
Paap Reeder |
Hej folke! Nej jag menar att i rondellens s k "huvudkörriktning" kommer en rondell bara att bli en "kurva" på vägen. I en tvåfilig rondell kommer således filmarkeringarna att fortsätta genom rondellen. Skulle gissa att samtliga rondeller på sikt kommer att filmarkeras enligt det nya. MVH /// Paap R |
|
Aha. Ytterliggare sätt att bygga och markera. På en del platser är rondellerna förskjutna så att man inte kommer in vinkelrätt mot dessa, dvs skall man bara ta första höger så kör man knappt in i rondellen, utan tangerar bara lite, är kanske det du menar? Sedan på andra ställen gör vägen en sväng höger/vänster så att man verkligen "träffar" rondellen i skarp vinkel osv. Växjö har en del sådana, och "vanliga" osv. Det jag menade gör att de som ligger i innerfil automatiskt slussas ut i ytterfil osv efter nåt halvt varv, annars tvingas man bryta linjerna. Är du med? Varför VARFÖR inte lite enhetlighet?? FP |
|
|
Måste bara berätta... Här i karlskoga där jag bor så har vi en rätt så stor rondell. Jag åkte i den idag lite fortare än 50 kanske 52 he he. Saken är den att när jag kommer halvägs i rondellen så till min förvåning får jag möte en polskreggad trailer så jag tvärnitar tänker att han e ju full elr ngt. han stannar med så där står vi nos mot nos. Ser att chauffören börjar vifta med armarna och börjar se arg ut. Medans jag försöker åka ut i andra filen vilket inte går (mycket trafik och bilar bakom kan ej backa) så kliver polacken ut och börjar gorma på taskig engelska att JAG åker åt fel håll, jag försöker förklara på lika taskig engelska att det är han som gör det och pekar och visar att alla andra bilar minsann inte åker åt det håll han gör. vid det här laget börjar han bli riktigt arg och mycket folk har samlats för att lägga sig i. Som tur va fanns det en annan polsk chaufför i rondellen som kom och förklarade svenska trafikregler för denna minst sagt upprörda man. Efter ca en halvminut så sätter han sig i lastbilen väldigt röd i ansiktet och backar därifrån. Helt sjukt!!! |
|
|
>ETrettio, haha hade velat se!!! =) /// B-O M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.