AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.351

Nu tar vi det där med besiktning av turbo bygge igen : )

Sida 1 av 2
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Tanken é att inte behöva bygga om sin turbo konverterade bil allt för mycket inför besiktningen.
Om man skulle låta turbon sitta kvar och ta bort rör&slangar till intercoolern, montera ett rör istället för den externa wastegaten och sätta i orginal luftburken. Eftersom motorn också kommer va komp sänkt så lär den bli rätt slö som sug motor. Och då kan dom väl inte anmärka på att man höjt effekten. På min bil en 88:a så avgasgränsen 3,5%Co och det bör inte va så svårt att uppnå . Undrar om dom då kan sätta ditt en på något sätt, det är väl inte förren man sätter ditt wastegate m.m. som begår en olaglig handling. Man kanske kan köra med någon visa som tex "Nää jag kopplar bara in turbon när jag kör på bana"

Vad tror ni???
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Jag läste här någon stans på formet för ett tag sen att sålänge det sitter en turbo där så går bilen inte igenom. Men jag vet inte vetefan vem det var som påstod det.
ji
200
jimmyn
325 E30
323 E30
Jag läste på GTI klubbens forum(!!) om en kille som hade besiktat sin Golf GTI mk1 med turbo flera gånger! Och besiktnings männen hade inte ens sett turbon?????
Satsa på ett sprut med mappsensor.Med schysst mappning så är det bara att hänga dit ett orginal grenrör och avgassystem och besikta.Att besikta med turbo är omöjligt så länge man inte har flyttgodspapper,vilket jag har turen att ha på min iS 16v.

Tarv
Jo
744
Jonhny
745 -85
Flyttgods är makt!
Men det sbp inte ser har de inte ont av...
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Bäckis:

Min bil är en 325iS-88 import från USA 89. Men om jag har flyttgods papper vet jag ej måste kolla. Jag vet att jag har besiktnings pappret från importen.
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Bäckis:

"Satsa på ett sprut med mappsensor.Med schysst mappning så är det bara att hänga dit ett orginal grenrör och avgassystem och besikta"

Jo det är väl det som är tanken. Vilket sprut skulle du rekommender Haltec, Autronic, Prospark eller nått annat??? Det jävliga är att de é så förbannat dyrt man skulle hitta nått begagnat.
BM
201
BMWPonken
318i (M42) Cabrio -93
325iM Cabrio -92 "Under uppbyggnad"
116i M-Sport -15
Det måste ju gå och besikta med turbo på nåt sätt. (Förutom flyttgods.) Man blir ju bara deprimerad om man ska behöva plocka bort hela klabbet varje gång. Det finns ju tex. Volvo 140 och 240 som rullar besiktade och godkända med v8:or och annat tjafs. Hur fan bär dom sig åt för att få igenom det???
Äldre än -75 så kan du göra vad du vill med bilen i stort sett.Om bilen är flyttgodsintagen så står det under dispenser på regbeviset:T31C flyttgodssak eller flyttgodsfordon.Jag själv är förtjust i Haltech,mest för att det är det jag kan.Alla sprut är ju i stort lika förutom Autronic som har autotune,men det blir ju lite dyrare i inköp istället.
BOGEYMAN
När det gäller volvo med v8 så är det rover 8:an som man lägger i, sen bytter man till en 350 efter reggning. Det får vara 200hk i 240 så det vållar inga större problem!!Vill du besikta med turbo så släng i en volvomotor en lättryckare på 135hk så är det säkert inga bekymer. Det går en sådan hemma i Jönköping.Och det är väl bra lite reklam till volvoo och så kan man ta bort bmw märkerna för att dom på bmw gör allt så enkelt för dig!!!

Svetsa förbräningsrum så blir det bättre!!!
BM
201
BMWPonken
318i (M42) Cabrio -93
325iM Cabrio -92 "Under uppbyggnad"
116i M-Sport -15
Volvo motor i en BMW? DET borde vara förbjudet. Skulle jag aldrig få för mig att göra. Tror förresten att jag såg den bilen på Emmaboda i våras.
Sätter man i en Volvo motor i en BMW så begår man ett av dom värsta helgerån jag kan tänka mig.Nog för att det finns potential i Volvo motorerna,men den har inget att göra i en BMW.Har man inte råd att bygga på en BMW maskin så ska man låta bli och köpa en Volvo.
BOGEYMAN
Då skall man inte gnälla över att man inte få besikta med turbo. Tror inte det blir billigare med volvo motor. Jsg säger bara vad man kan göra. Själv skulle jag inte göra det!!

Svetsa förbräningsrum så blir det bättre!!!
Du tror inte att det blir billigare?Är du tappad bakom en vagn?Klart som fan att det blir billigare.Varför tror du att alla snåljåpar kör med Köhler Volvo motorer istället för den underbara S14?Svetsa dina förbränningsrum du,vad du nu menar med det.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Bäckis:
Hur mycket pulver har du i 323an ? 216km/h är ju riktigt fort.
216 är en misslyckad repa,men den enda med gas som jag kört.Har 185 blås på 201 m,och det betyder översatt i teorins underbara värld att det borde gått 230 jänkepiskande km/h.Gamla maskinen gav över 500+gas.Nu bygger jag nyttfrån grunden och satsar på ett mål:700hk + gas.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Hopp i h-vete !
Du har inget recept på en lagom gatmaskin utan alltför stora insatser ? Kör 325 -87 med t03a nu. Aggregatet tyckte inte om 0,6 kg laddtryck så nu går det knappt alls = nytt aggregat.(hehe) Vad använda och hur hur går det med komp osv ? Har hyfsad IC o kan backa tändningen redan.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Det finns även en person som sätter i SAAB 9000t motor i en BMW 2002 !
Jim
Jag har hört talas om en M3 E30 där de har byttut S14 motorn och Doglegg lådan mot Volvo 5cyl turbo+M90 låda

Varför??
Dom klarar väl inte av att konvertera S14 motorn.Någon anledning finns inte.
mikael noren
850 t spis o m90 låda i m3 jag tror bestämt
att ni pratar om mig.

andledning jag skulle kunna få en bmw turbo igenom
bes trodde jag. Det visade sig att det inte gick
pgr av att volvo spisen hade för mycket pulver

så jag gav fan i järn spisen o ska nu lägga
i en bmw sexa med turbo o ge fan i bes mannen

god jul mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.