AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.134

Problem med ACC (digital) kontrollpanel

Sida 1 av 2
ro
26
robsta
323i Touring -98
Har problem med kontrollpanelen på en E36:a -98. Det verkar vara glappt - ibland lägger den av helt och stänger alla luftinsläpp, ibland verkar den ställa in sig på ett defaultläge och släppa in luft/producera värme. Kontrolpanelen är i båda fallen helt svart. Efter en stund börjar den ibland att fungera. Har hört detta är ett standardfel. Någon som vet om den går att reparera eller var man får tag på en begagnad?
Mvh Robban

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Köp ny!

Standardfel var en korrekt bedömning..

En ny kostar dryga 2´ hos bmw.
Eller laga enlikt tex den här instruktionen:
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
robsta,

Har haft precis samma fel själv förra sommaren. Jag lämnade den till en kille på jobbet som hittade en dålig lödning på kortet.

Reparerade faktiskt en senast igår åt en kompis. Hör av dig om du vill ha hjälp med att reparera den.

/Björn
ro
26
robsta
323i Touring -98
Björn!
Jag har mailat dig, kolla i din mailbox. Det skulle ju kunna vara en bra idé. Ring mig på angivet mobilnr så kan vi kanske fixa det?
Mvh Robban
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
robsta,

Fick ditt mail i torsdags och mailade tillbaka, kolla om du fått det.
I mailet jag fick stod inget mobilnummer.

Vi får prova att söka samband igen!

ro
26
robsta
323i Touring -98
Hej!
*Nu* har du det i din inkorg!
mvh Robban

ro
26
robsta
323i Touring -98
Nu har jag fått tillbaka kontrollpanelen från Björn, som åtgärdat den dåliga lödningen (kondingen, enligt reparationsanvisning i annan länk i denna tråd). Kan efter en kortare provtur konstatera att den fungerar alldeles utmärkt. Hoppas den gör det även på längre sikt. Sist men inte minst stort tack till Björn som fixade det. det blev bra mycket billigare än en begagnad från skroten - eller en ny.
/Robban
stefannorr
robsta> Vart de billigt då?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har precis lagat ytterligare en klima till en e36. Samma problem varje gång! En konding som måste lödas om.
Min har inte samma symtom att den slocknar och och. Men de två blå pilarna slocknar ibland. Endast de två...vad kan det vara då tror du Björn?

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Så det är den där kondingen som ska lödas om.

Lödde lite på min i våras, och den funkade fin fint tills igår, då började den strula igen.

Nu blir det till att plocka ur den, köpa en lödkolv och sätta igång att jaga reda på en kondensator också.

>Björn, jobbar ni på helgerna också? jag har lite svårt att vara utan klimatorn under en längre tid.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
spookshow, jag kan tyvärr inte svara på detta. Det fel jag
lyckats åtgärda är när panelen lägger av ibland.

bader, lödningen är lite utsatt så det krävs att man gör en ordentlig lödning. Jag löder inte själv utan lämnar den till en som verkligen kan löda.
Jag jobbar jämt ;) skicka ett mail om du vill ha hjälp. Jag skickar tillbaka den med vändande post.
Ok. Tack ändå. Känns som att det är en kalllödning någonstans med tanke på att det slutar lysa när den har lyst ett tag...antar att det blir varmt och tappar kontakten eller nå..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Har lämnat in min klimapanel till omlödning av den där kondensatorn vid blåa kontakten. Fungerar fin fint nu. Inget bytt utan bara omlödd.
Mattan
Om någon lyckas lösa det med dom två blå pilarna så skrik till!!
Har lyckats löda om kondningen för drygt ett år sen o den funkar utmärkt ännu. Dock e dom två blå mörkade, lite irriterande i mörker.
D-diddy
min acc har med fått spel.. helt plötsligt så går den upp på max fläktfart, sen ner till normalt igen. korta stunder bara. men när den gjort det går det inte manuellt att köra den max..
kan det ha med den lödningen att göra tro??
David.

"The unattainable is invariably attractive"
stefannorr
Fläktmotståndet.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
D-diddy, slocknar displayen också ibland?

Annars är troligtvis fläktmotståndet som Stefan skriver.

(Jag har råkat ut för båda felen samtidigt!)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
D-diddy, slocknar displayen också ibland?

Annars är troligtvis fläktmotståndet som Stefan skriver.

(Jag har råkat ut för båda felen samtidigt!)
På min E36:a så hade jag samma symptom, men ett annat fel.

Det finns en fläkt i ACC enheten som suger in luft till en temp-givare. Med tiden så samlas en hel del damm i frontens insug.

I samband med att jag tvättade bilen så fick jag ACC fel. Symptom: ACC dör & återstartar periodiskt.

Monterade ner ACC enheten och felsökte lödningarna med kylspray, utan att finna något. Rengjorde därefter temp-givaren från damm och, voliá, alles gut!

Faktum är att damm kan bli elektriskt ledande (om fukt och strömstyrka så medger).

Så städning kan löna sig...

//J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.