|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Oki, Sorry, missförstod dig där lite och blev så förbryllad:-) Glad midsommar förresten. *BAWORAK* |
|
|
Körglädje är inte att sitta o rycka i en växelspak hehe. Bmw är rätt okey!! |
|
|
Glad midsommar allihopa, vädret ser ju lovande ut..)) FP |
|
|
Detsamma!! Nu åker jag till Gotland med snabbfärjan som har 6-växlad manuell låda (SMG) och x-drive;-) /A |
|
|
Jag har bara ägt min automatväxlade bil i några timmar men är redan övertygad om att jag valt rätt transmissionsalternativ :-) Vore det en 3-seriebil så hade jag förmodligen inte kunnat tänka mig en automatlåda, det ska ju harmonisera med bilens karaktär! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
stefannorr |
Automat är bra,så länge dom håller : ) dock gillar jag inte adaptiva grejen i lådan som känner av hur man kör o rättar sig efter din körstil.kallstartsprogrammet en annan kass grej! Står ja på tomgång typ 2 min o sen kör så är de en helt annan låda än om ja börjar direkt o köra med kallstartsläget i,växlar mjukt när kallstartsläget kopplats ur,men om ja står på tomgång o låter den starta från början utan k-startsläget växlar den silkesmjukt. |
|
Som vanligt finns väl inga enkla svar, båda Aut och Man har väl sina fördelar. -Automat är ju bekvämt. -Manuell brukar ju hålla i evighet och är ofta lite snabbare. När jag köpte min E-34 530 så provkörde jag massor av E34or, de 1.1 sekunder som skiljer till 100 på 530 känns faktiskt massor, Känns som 50 hästare försvinner i automatvarianten. |
|
|
Det är nog sant man det verkligen hänt så mycket sen -93? Jag har inte alls samma uppfattning och visserligen har ju skillnaderna minskat en del på senare årsmodeller. Man blir nog lite lurad av den mjuka växlingen jämfört med mer eller mindre ryckiga övergångar vid manuell växling. stefannorr: Det är ju inget konstigt med att om man står stiila och låter oljan värmas upp så växlar den annorlunda än om man kör iväg direkt med kall olja. Kallstartsläget är ju till för att skona lådan, att få upp tempen snabbare och att därmed få längre livslängd. Det äldre problemet med plastkulorna finns inte på E39-lådorna, jag är inte speciellt bekymrad över livslängden och tror tvärtom att lådorna som BMW använder tillhör de bästa och mest långlivade på marknaden. FP |
|
stefannorr |
folke> Jo men de ja menar är att om den står på tomgång typ 2 min så den startar utan kallstartsläget så växlar den silkesmjukt,kör ja med kallstartsläget så växlar o varvar den ju högre tills det släppt,men växlar ändå inte lika mjukt som den gör om ja står på tomgång o skippar k-startsläget. |
stefannorr |
folke> Är de negativt för katalysatorn om man står på tomgång o väntar och skippar kallstartsprogrammet? |
|
Allt är relativt. För miljöns skull så skall man väl köra iväg direkt men jag tror absolut inte att något i bilen tar skada av ett par minuter på tomgång. FP |
|
|
Det låter ju bra om BMW har fått uppkvaliten på automatlådorna. När jag köpte min så tittde jag på 20-30 bilar som var 7-9 år gamla. Flera av dessa bilar hade lådor som "tvekade" och "slirade" vid växling. Några hade lådor som "slog i" nästa växel så man trodde kraftöverföringen skulle gå all världens väg. Så jag blev lite rädd och köpte en manuell istället, de verkar ju gå sönder extremt sälllan. |
|
|
Jag tycker faktist, som många här har redan påpekat att samspelet krävs! At veta hur man suger ut musten ur sin respektive låda. Sedan e det andra faktorer och detta med sekund hit dit var ju oxå bra. Större bmv modeller e automat låda bara bra i helheten och inga nackdelar alls! Varva inte ihjäl din bmw bara för att bevisa något. Tekniken så klart krävs som i allt annat (o kunskap e fortfarande makt) MVH er alla Lepp |
|
|
Jag tycker faktist, som många här har redan påpekat att samspelet krävs! At veta hur man suger ut musten ur sin respektive låda. Sedan e det andra faktorer och detta med sekund hit dit var ju oxå bra. Större bmv modeller e automat låda bara bra i helheten och inga nackdelar alls! Varva inte ihjäl din bmw bara för att bevisa något. Tekniken så klart krävs som i allt annat (o kunskap e fortfarande makt) MVH er alla Lepp |
|
|
|
| Ooops blev lite fel detta ovan | |
| Min 330 har step. En motsvarande manuell måste ha en duktig förare för att slå mig till hundra då jag använder sportläget. | |
|
tveksam debatt om att en automat är trögare samt inte håller, så sant som de flesta skriver, det krävs teknik för att växla ifrån en automat ingen tvekan. Jag har själv kört i från ett antal "sportbilar" med min 2t tunga Suv jag hade, sen om en del känns tröga, det kanske bara är en känsla för att man inte aktivt gör något, om man provat dom brevid varann så kanske den tröga automaten vart snabbast. Sen om dom håller eller ej, dom håller! om man gör som det är tänkt dvs byter olja när man ska vid rätt intervall och på rätt sätt. En manuell hur många byter olja på dom 1-5% kanske, och hur gör man, jo man skruvar ur/i en plugg fyller på och det är klart. En aut är lite kinkigare, i bästa fall så tar man av tråget och byter filtret och 30% av oljan detta kanske 95% gör, då har man egentligen bara har börjat med bytet man ska fylla på och tömma ur systemet helst 3-4 ggr innan man är klar, helst med en sköljning med tryck, hur många gör det 1% om någon... om Automaterna skulle vara så dåliga som det ges sken av så skulle det inte finnas några amerikanska tillverkare kvar dom skulle vara stämda till döds. |
|
|
Skulle vara bra med lite ordentlig statestik om hur det ligger till igentligen. Kanske hade jag bara en väldig otur som råkade på mängder med 5-seriebilar med automatlådor som började lämna in, då jag var land och rike runt och letade bil. Bilarna jag tittade på låg i 20.000 mil intervallet. Amerikanska automatlådor är väl svårt att kategorisera rakt av. Det finns ju gamla 3 växlade lådor som håller för evigt, trots biffiga V8or, så finns det Chryslers låda som man får byta var 6000 mil. |
|
|
Allt handlar om hur man sköter den den behöver mer omvårdnad än en manuell och man bör göra på rätt sett. om man bara lossar tråget så byts i bästa fall 20-30% av oljan. Sen ska man inte generalisera det finns massor av chryslers som gått 20-30' mil med samma låda, vet inte om Chrysler tillverkar sina egna lådor Gm gör det även Ford men dom har även köpe lådor i sina bilar, problemet är att det fortfarande inte är så vanligt i europa med Automat så det finns inte någon direkt tradition hur man reparerar och sköter dom, på sin höjd byter man olja och om det sen krånglar så byter man låda, fast det finns justeringar man kan göra samt att spola rent hela systemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.