AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.450

Varför så mycket sämre prestanda med automat?

Sida 1 av 3
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Vad e det egentligen som gör att BMW tappar så mycket prestanda på sina automatlådor? Det brukar vara normalt med ett tapp på ca 0,5 sek till hundra, med inte 1,5 sek som vissa modeller tappar!
Beror det på en ovanligt stor transmissionsförlust? Eller att den växlar segt (?) eller kanske på utväxlingen...?

Vad har ni experter att säga om saken...?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Transmissionsförlust! En manuell låda har en förlust på 7-8% mellan motor och drivhjul. En automat ligger normalt mellan 15-20%.

/B
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Dessutom är automaten oftast högre växlad, min 750 gör ca 90 på ettan!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag vet att det normalt sett är större transmissionsförlust. Men är det verkligen normalt att tappa 1,5 sek till hundra pga automatlåda?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och sedan väger en automatlåda ofta upp till 50 kg mer än en manuell dito.

Vissa automatlådor har en växel mindre än de manuella motsvarigheteterna.

Många bäckar små...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag tycker nästan tvärt om, inte alla klarar att hantera gas, koppling och växelspak så att de håller jämnt med en automatare, allt annat lika. Finns väl tom en eller ett par BMW-modeller som anges snabbare i automatutförande har jag för mig, jag köper inte direkt att BMW skulle visa större skillnad än andra.
Så skillnaden i praktiken är marginell menar jag, ev. viktskillnad kan ju lika gärna vara på andra hållet, fulltankad vs. lite soppa, liten eller fullvuxen förare osv.
Steptronic, 5 eller 6-stegad låda, lock-up som kopplar förbi hydrauliken, kan det bli bättre?

FP
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Skillnad är det iaf med en jämförelse mellan den "gamle" E32 735i-87-92 man. kontra aut.

En manuell gör enligt en test jag sett på 8,7sek(Teknikens Värld)

Automatarn gjorde samma sak på 10,7 vill jag minnas(inte helt hundra på tiondelen dock :))
Dvs om man bara ger fullgas o låter automatiken sköta allt...

Mvh Janne.
Det har nog hänt en del med automatlådor och annat på 10-20 år skulle jag tro. Testade TV de båda bilarna vid samma tillfälle och under likvärdiga förhållande? Annars är siffrorna mindre relevanta. Min förra 850 -84 (aut) var lättare, hade 170Hk jämfört med den tyngre och motorstarkare 528:an. Ändå drar BMW:n markant mindre bensin. En viss utveckling sker nog trots allt.

FP
Håller med Folke.
Det är inte alla som klarar av att växla manuellt och få ut max accelleration samt att en många andra saker spelar in som däck fälgar osv.
Sedan är det ju inte bara trycka ner gasen i botten på en step utan det är en teknik även med automat om man nu vill accellerera snabbast möjligast.

Ny bild 10 Juni-
Länk
folke,

har för mig att 540i och 540ia e39 anges ha samma tid till 100, men att någon med automat skulle vara snabbare har gått mig förbi, vilken BMW är snabbare med automat.

/Simon
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

folke mfl>>>Teknikens värld testade dessa vagnar dock inte samtidigt o inte heller samma årsmodell osv, så visst kan det skilja lite mindre, men att en automatare "slår" en manuellt växlad bil med kompetenta förare är nog inte så vanligt i dag heller trots kompetentare automatlådor...

Jag tror visserligen t.ex att SMG II M3:an kanske kräver en proffsförare i en manuell bil för att slå "SMG´n" i accelleration från stillastående till 100..

Mvh Janne.

Helt OK. Jag menar bara att skillnaderna är rätt minimala med "normalförare", i många fall obefintliga. Det var säkert större skillnader för 10-20 år sen, både på prestanda och bränsleförbrukning. En SMG-låda bör vara snabbare än en vanlig manuell.

FP
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej pojkar och flickor,

Min bror, thepuc, och jag har testat. Detaljerna om hur mycket bränsle vi hade ... tog vi inte hänsyn till.
Det vi gjorde var att vi stannade bredvid varandra, jag med min step och han med sin manuella. Jag lade i sportläget sedan var det endast pjäxan i pannrummet som gällde. Jag varvade inte upp först eller så - bara tryckte till.
Resultatet var att jag var snabbare iväg, han kom ifatt ca en halv billängd sedan slog varvskyddet till - jag drog ifrån - han kom ifatt - varvskyddet slog till sedan var det färdigt.
Min erfarenhet är att vi pojkar är mycket bra förare allihop. Men det är enbart proffsen och de som håller på och leker med sina bilar dvs övar på starter, växlingar, ... som behärskar konsten att växla och starta rätt. De flesta av oss klarar inte av att få ut max prestanda ur våra bilar.
Broderns bil ska klara av 0-100 på 7,6 och min på 8,9. Men som jag sade, var vi jämna i praktiken.
Jag vill inte påstå att hans bil inte är snabbare - det jag vill säga är att vi vanliga (90 % av oss) inte klarar av att få ur det sista ur våra bilar.
Även jag fick inte ut allt ur min bil även om jag bara stampade till och lät automatiken sköta resten. Det finns teknik för automater också som någon ovan nämnde.

Mvh

/NP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En automatbil är i allmänhet alltid snabbare 0-50 kmh.
om det inte sitter en "racerförare" vid ratten på den manuella.
Och vem f.n har bråttom :) så nån sekund hit o dit spelar roll.:)

///MVH Hasso
Länk
Själv hänger jag på med min bil manuella bilar som ska vara 2 sek snabbare än min i praktiken 0-100.
Ja, det är sant och det är inte något positivt tänkande. =)
Men som sagt, däck, fälgar, lutning på vägen, bensin mm. spelar roll och tekniken att få till en riktig kickdown.

Ny bild 10 Juni-
Länk
Men som hasso skrev, vem bryr sig.
Själv köper jag automat endast för att jag är så lat och inte orkar växla. Man vill ju ha det så bekvämt som möjligt och slippa stressa. =P

Ny bild 10 Juni-
Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Själv har jag manuell låda för att jag älskar att köra, inte åka;-)
/A
Håller med Sigdrave, BMW har nog bilvärldens bästa manuella lådor, visst i sjuserien passar den med automat, men att enligt mitt tycke "förstöra" en 3 eller 5 serie övergår mitt förstånd, skulle ha valt MB/audi/Volvo istället då....:)

/Simon
Troligen är det omvänt om några år, man får beställa extra om man vill ha manuell låda. Växellådan är ju en eftergift för motorns begränsade arbetsområde (varvtalsmässigt), kolla hur smutt det går i t.ex elektriska tåg eller i båtar t.ex.

FP
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ursäkta en frågande...men manuell växellåda i en båt? Har både kört och åkt i mängder med båtar/fartyg allt från ciggarettbåtar och jetskiis till jagare, tom legat i Kungl.Flottan men aldrig har jag då hört talas om manuella växellådor inte. Fram och back, thats it.

Den enda "växellåda" jag skulle kunna tänka mig skulle i så fall vara en KaMeWa-propeller men annars är jag helt ställd.

*BAWORAK*
Nja, det var väl snarare att utväxlingen är fast i exempeln. Frånsett KaMeWa och dylika, fast många kör med fasta blad.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.