AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.940

Omregistrera Bil?!

Sida 1 av 2
hej, har ett litet problem. Jag har en 525 från 95, tror jag!! det är så att bilen är registrerad som en 525 från 95 och det står 525 IA i papprerna, bilen är manuell. Fast den har inte 95 fronten eller njurarna. sen är det så att när man slår på chassinummret som endast jag hittar under vindrutetorkarna så står det att det är en 525 IA från 94 Juni. Konstigt? luyssna på det här oxå. jag tror bilen är en 520 och inte en 525. Bilen är importerad, den har 1 utblås (525 har 2) sen är hastighetsmätaren bara graderad till 240, 525 har väl 260?? jag tror bilen är lite "mixad" .. nu till själva frågan, kan man omregistrera en bil från 525 till en 520 även fast chassinummret som jag endast hittar på ett ställe står att det är en 525 94. kan man se på ngt mer sätt om det är en 520 istället för 525? tacksam för alla svar då jag är lite funderad..
Låter som en riktigt skum bil. Finns det inte några andra ställen som man skall kunna hitta chassinummret?
Helga
525 är vad jag vet graderad till 240 plus dubbla utblås. 530 och 535 är graderade till 260. Gäller E-34. Nya huven med bredare grill kom -93 på 530 och 540 och -95 på 518, 520 och 525. Om du provkör en annan "525" så måste du märka skillnaden eller om du tycker att din nuvarande "525" är lite slö så är det absolut en 520.

Helga
Men de ska väl gå o mäta upp effekten på motorn på nåt ställe, ja vet inte bara inte vart man ska vända sig när man ska göra de :(

///Schumi
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Elektronikboxarna till motorn brukar innehålla chassinummer.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
tack för alla svar, men går det som jag skrev att omregistrera 525 :an till en 520? vet ngn om försäkringen skulle sjunka då??
ska titta vid elektronikboxarna imorrn. annars en väldigt fin bil att köra, den går ju klockrent, inga missljud eller så. skönt ljud och underbar växellåda o koppling :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag inte minns fel, kommer chassinummret (sista chassinummersiffrorna) upp som fjärde sifferkombination när du trycker in knappen för trippmätaren samtidigt som man vrider över tändningsnyckeln till läge två (inte starta motorn).

För att komma till "fjärde siffergruppen" får man trycka tre gånger på trippmätarknappen efter man kommit in i "kontrollsiffer-moden".

Låter som om det kan vara bytt identitet på den bilen!
Kolla att man inte har skurit ut och svetsat dit en ny plåtbit med "rätt" chassinummer!
Det är tyvärr inte helt ovanligt att en del skojare snor en bil och sedan köper en krockad likadan (eller liknande) bil och byter identitet på dessa.
Plötsligt har den stulna bilen bytt identitet med den krockade...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...kanske även skall påpeka att INGA av de siffergrupper som kommer upp när du trycker in trippmätarknappen är mätarställningen!

Vissa påstår ibland att man kan kontrollera mätarställningen genom denna knapptryckning, men så är INTE fallet!

Mvh

menar du då under vindrutetorkarna? den biten som man ser chassienummret.
såg även bilder här på sidan på 525:or, deras hastighetsmätare är graderade till 260, medans 520 är till 240.
Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Borde väl också finnas en plats bak i skuffen eller kombi utrymmet där chassinummret också skall finnas. Men det är nog bytt för det är lättare att byta än det främre om någon nu har gjort ett sådant ingrepp på bilen.
Kan ju också finnas på flera ställen om någon nu har koll på det.

/Nisse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När du trycker in knappen för trippen och vrider nyckeln, kommer du att få upp siffror i fönstret där mätarställningen normalt visas.

Fjärde siffergruppen (har jag för mig att det var) som kommer fram när du trycker på tripp-knappen tredje gången efter du fått upp kontrollsiffrorna, skall stämma överens med registreringsbevisets sista siffror i chassinummret.

Chassinummret skall även stå instansat på fjäderbenstornet i motorrummet och kanske även i det lilla fönstret under vindrutetorkaren.
Kolla plåten noga runt dessa instansade nummer så ingen har svetsat i en ny plåtbit!
Ibland kan de byta ganska stora plåtbitar så att det skall vara svårt att upptäcka bytet då svetsskarvarna i de fallen kommer ganska långt från själva siffrorna.

Kolla även att sifferraden är rak och jämn så ingen har stansat in ett eget nummer!

Mvh

tack Johan B för dina råd, ska ut imorrn och titta runt lite i motorrummet. Fjäderbenstornet? är de dom där 2 klumparna som sticker upp på var sin sida i motorrumet, där stötdämpana och fjädrarna sitter i?? vart på den i så fall sitter chassienummret
Helga
OK. Om 525 har graderat till 260 när kom det i så fall?

Helga
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fjäderbenstornen är riktigt de stora runda "klumparna" som sticker upp på varsin sida i motorrumet. De är övre fästet för stötdämparen. :o)

Jag har för mig att det är högra stötdämpartornet (sett från förarplatsen) som har chassinummret instansat , men siffrorna syns tydligt (ca centimeterhöga siffror/bokstäver) så det skall inte vara något problem att hitta!

Kolla som sagt efter icke fabriksmässiga svetsskarvar så man inte har bytt fjäderbenstornen mellan bilarna!
Om man hävdar att man bytt fjäderbenstorn pga rost eller skada, bör du dra öronen åt dig!
(om det inte är bytt identitet på bilen i det fallet har den i alla fall varit krockad och/eller misskött = välj ett annat objekt för det finns mängder av fina bilar på marknaden!)

Mvh

Nu är det så att det är jag som äger bilen, alltså jag har köpt den för ett halvår sen, men har börjar "forska" lite om bilen och kommit fram till detta. Vad kan man göra, ringa och höra med han saom tog in bilen till sverige, m.m tack för svar
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
525i tillverkade före ca januari 1990 har hasighetsmätaren graderad till 240, senare modeller har gradering till 260.

520i har ett helt annat mätarhus och saknar t ex checkkontroll i nederkanten. Då finns det bara en knapp i instrumenthuset, med checkkontroll finns det två.
Från maj 1994 har alla E34 breda njurar.

Om du håller inne trippknappen på en 520i (den vänstra) när du slår på nyckelläge 1, så kommer det upp siffror. Den fjärde siffran som dyker upp är de sju sista siffrorna i chassinumret. Om du knappar in dem här Länk så kan du läsa modell och tillverkningmånad.

Det låter som om din bil har varit stulen och fått ny felaktig identietet...

Jag vet inte om det går att omregistrera den, sannolikt lär myndigheterna börja undersöka dess rätta identitet istället.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Högra stötdämpartornet, nära spolvätskebehållaren, sitter en aluplatta med chassinummer ( inte stansat på plåten ). Stansat chassinr. hittar du under vindrutan. Har för mig att det är så med tyskimporterade bilar. Min hastighetsmätare är graderad till 260. 525 -93.
Har vart och tittat på det där med trippmätaren. Höll in knappen och vred på nyckeln. Då kommer det upp som ni säger siffror. Först står det 1 och sen massa siffror, sen kommer det upp 2 och massa siffror, och så fortsätter det till 6. sengår alla mätare ett varv och det lyser oilservice och inspection vid alla "lampor i instrumentpanelen. sen går det tillbaks som vanligt. siffrorna som kom upp på fjärde "raden" stämde inte in med chassienummret under vindrutetorkarna. sökte på dom siffrorna (antar att det ska vara GJ före siffrorna) då kom det upp att det var en 525 automat från 94. vad betyder alla andra siffror som kommer upp i nummerföljd när man vrider nyckeln och håller in trippmätaren????
ngn som kan svara på ovanstående??
Helga
Yes så är det med graderingen.

E-34, 520-525 med 12 ventilsmotor graderad till 240. 88-90
E-34, 520 med 24 ventilsmotor graderad till 240. -91
E-34, 525 med 24 ventilsmotor graderad till 260. -91

Kan också berätta att min gamla E-34, 525, -89 toppade
240 km/h på mätaren och kanske mer, men jag blev tvungen att släppa gasen och bromsa. Det var en svensk som skulle ut i tredje körfältet i södra Tyskland. :-). Detta var våren 1989. Så det var inte många familjebilar på 1.600 kg som hängde med.

Helga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.