AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
7.720

KNUTSTORP 2004 INSTÄLLT !

Sida 3 av 5
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ando; håller fullständigt med dig. Men det kanske kunde avhjälpas till en viss mån genom att skapa ett forum där det finns möjlighet att ta klubb frågor på klubb sidan...

Ni som säger att era försäkringar gäller vid bankörning, har försäkrings bolaget gett er skriftligt på det? Annars begär det!

Ando; är någon typ av ersättnings träff planerad/påtänkt med bmwcs/sc den helgen?

/Pelle
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
jag håller på att sätta mig in i sammanhanget eftersom jag har
svårt att ta saker för givit - några klargöranden behövs -
det här handlar -inte- om deltagarnas bilförsäkringar vara eller inte vara, inte heller om deltagarnas s.k. 'friskrivelse' är juridisk hållbar eller inte, DET är något helt annat -
HÄR handlar det om en -arrangörs- ansvar och skyldigheter och
det förvånar mig mycket att det råder tveksamheter om att en
-arrangör- ALLTID bör ha en ansvarsförsäkring, det gäller ju för
en hundutställning för h.........., självklart måste en -evenemangs-försäkring- alltid finnas, att det sedan finns en lagbestämmelse
som reglerar motortävlingsförsäkringar, vad bra då -
det skall här klargöras och det är viktig (!!) att en sådan försäkring INTE täcker:
1) person- sakskador av förare eller passeragare osv.
2) skada på fordon eller egendom i sådant fordon
3) sakskade som drabbar försäkringstagaren eller tävlingsområdet ägare -
för detta gäller andra försäkringar -
när det är sagt, så kan jag inte heller se att -SBF- skulle ha -monopol- på detta, en sådan försäkring kan täckas av försäkringsbolag -med verksamhet i Sverige- dvs. även av utlänska sådana - försäkringen gäller - skador av 'tredje man' -
OCH sådana skador täcks även -försäkringsbolagen- SOLIDARISKTnär arrangören har 'glömt' att täcka en sådan - den som underlåter att fullgöra sin skyldighet att taga försäkring dömes till böter - med hänsyn till ersättningen som utgår som högst i en och samma händelse och med hänsyn till en bevisat
och dokumenterat skadefri period på 18 år så borde det rimligen
vara möjligt att få en försäkring till en överkomlig premie -
att -SBF- skulle ha -monopol på detta (annars än för sina medlemmar) kan knappast vara i enlighet med svensk eller EU-lagstiftning eller lagen om fri konkurrens -
Tack för ordet !
"Trygg-Hansa är det enda försäkringsbolag i Sverige som har koncession från Finansinspektionen att utfärda en motortävlingsförsäkring. Varför vet jag inte."

Detta är inte citerat från detta forum. Författaren heter Micke Regnell.

Mvh

/Anton
Dalton
DETTA E FÖRJÄVLIGT!!!! Har varigt där i 5-6 år nu och de är ju helt klart den bästa träffen på hela året.

Snart får man ju fan inte göra nått.

Alltså måste man vara me i Bmwsportclub för att få åka bana? och då e de inte lönt och va medlem i Bmwclubsweden????????

Eller vad säger ni som kan detta.
Jag tycker verkligen det är tråkigt om vi inte kan rodda ihop nångon form av träff. Jag är oxå villig att hjälpa till för att sy ihop någon form av träff med eller utan bankörning. Hade ju varit skoj om vi höll oss i närheten av Knutstorp och då är Ljungbyhed ett intressant alternativ där jag faktiskt var på min första BMW träff!

läs lite om den här: Länk

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
An
12
AndreasL
M3 -90
2002 Turbo -74
2002 Tii -74
Detta är helt otroligt!
Jag har varit där i över tio år, och vad händer nu, jo träffen är INSTÄLLD. Jag undrar vem eller vilka det är som har börjat att rota i detta, det har ju trots allt fungerat i 18 år. Det måste gå att ordna detta på något sätt, allting går om man bara vill.

Det har tagit 18 år att bygga upp Knutstorpsträffen till vad den är idag, men endast en kort stund att rasera den. Jag hoppas verkligen att BMWCS och BMWSC tar tag i detta och försöker ordna träffen.

Om inte så är jag helt inställd på att ordna en annan träff, typ på Ljungbyhed som flera andra har föreslagit.

-Upplev körglädjen i BMW!
Krickan4
Jaha!Det är ju F_N nu när man äntligen fått tag på en Bmw så får man läsa detta!
Här finns ju många ner lagda flygfällt i skåne,någon träff kan man väl kunna få ihop!!!
//Krickan
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
nu har jag läst hela BMWCS SC utredning och det är ju bara att
konstatera 'where have all the good times gone'?, själv har jag
varit på -Knutstorpträffen- under alla de 18 år -
det är bara att konstatera att det är slut med hobby-bankörningen i samband med vanliga bilträffar utan förar-licens -
och ni som planerar för alternativa träffar, lycka till för den som
vågar ställa up som arrangör -
det blir spännande att få höra vad -echot- blir från alla andra
klubbar med hobby-bankörning aktiviteter -inte klok det hela,
för att nu håller väl ännu fler på med 'racing' på allmän väg för
att DÄR gäller ju även försäkringen -
jag utgår ifrån att -BMWCS slipper undan utan att behöva betala
ban-hyran eftersom annars borde -träffen- hållas ändå, även om
bankörningen blir av enbart för licensförare, det kommer kanske inte lite många men om hyran ändå skall betalas ????????

M5touring register
Dalton
De e bara en bort förklaring för något vänta ska ni få se!!
Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Ni som är irriterade, nämn helst inte BMW Sport Club i detta sammanhang då Knutstorps träffen är ett evenemang som dras av BMW Club Schweden. BMW Sport Club annordnar klubbträffar där förare utan licens kan prova på bankörning, vill man sedan göra det till en vana att köra fulltempo flera gånger om året krävs licens, det tar en dag, kostar 600kr och är inte på något vis besvärligt eller det minsta svårt att ta, dessutom har du ett säkrare skydd när du sedan kör bankörning.

En familjemedlem till mig jobbar som försäkringssäljare och för att försäkringen inte skall gälla så krävs det att det varit tävling, såvida du inte skrev i skaderapporten att du nyss försökte slå ditt förra varvrekord och plötsligt åkte av... För att det skall klassas som tävling skall det finnas tävlingsledning, domare och startnummerlistor.

Som medlem i BMW Sport Club tycker jag detta med Knutstorpsrtäffen är mycket tråkigt och beklagligt, speciellt mot de grunder man tagit beslutet. Jag vill poängtera att detta är ett beslut som CS styrelse själva har fattat baserat på en uppfattning som CS styrelse är ensamma om och inte har stöd för vare sig hos försäkringsbolag, lagar, SBF eller SC styrelse.

När vi konfronterade ett av landets SBF tävlingssektioner fick vi nästan ett gapskratt när vi förklarade vad som tillkännagivits som regler för att träffen inte blivit av. Det fanns altså en lösning.

Har Ni frågor rörande detta ämnet och vad som gäller för sådana här tillställningar, kontakta Östgöta Bilsportförbund, BMW Sport Club eller ett annat av Bilsportförbundets sektioner i landet.

Men som ett litet tips till alla körsugna - boka inte upp helgen som ni planerat...

Mats Kinnby
Justeringsman
BMW Sport Club
Tragiskt...
Det är miserabelt att en av de största märkesklubbarna ställer in den viktigaste och mest efterlängtade träffen. Nog borde det väl ändå ligga i BMWCS intresse att ha en, ja åtminstone EN stor träff i år och varför inte som vanligt i Knutstorp.
Inte kan väl BMWCS vara helt beroende av de bankörningspengar som trillar in för att kunna anordna den träffen? Nog minskar intäkten, det förstår jag, genom bortfallet av bankörningspengar, men jag tror säkert vi besökare kan tänka oss att lägga en slant i "entré" bara att få behålla träffen i år. Låt SC hålla i bankörningen, och låt bara de som är berättigade att köra på bana få köra där! Ska inte BMW Cup ändå köras där?
Visst är det skoj med jubileum nästa år men jag tycker det är bättre med "jubileum" varje år. Det är en högtidsstund att ha denna träff att se fram emot VARJE ÅR! Jag skulle gärna ”nalla” lite av nästa års ”jubileumsträffspengar” för att få en träff även i år. Det finns väldigt mycket annat som hör till och gör träffen till just KNUTSTORPSTRÄFFEN! BMW vänner träffas, BMWs accessoar- och tillbehörsförsäljning, BMW.s från Förenade Bil m.m. och mer kan säkert anordnas; varför inte concourstävlingar.
Helt enkelt en Tradition!

Styrelsen verkar ha tagit sitt beslut, men det verkar som om medlemmarna inte har sagt sitt än, och nog borde väl styrelsen hörsamma medlemmarnas vilja, annars kommer det att skada BMWCS i grundvalarna än allvarligare.

-Upplev körglädjen i M3 E30!
Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Något att tänka på:
Medlemsavgiften alla betalar in varje år ska ju gå tillbaka till medlemmarna i form av aktiviteter och gemenasamma händelser, att se deta som en "förlust" är väl att räkna fel i ekonomin.

852
Sörpan
325xi -02
Masse, om det du skriver i ditt inlägg 21:42 är sant blir jag fundersam...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
Mats Kinnby@ jag har läst dina råder med glädje och med förhoppning om att det 'finns ljus i tunneln' - MEN bygger inte
BMWCS-styrelsen beslut just på BMW Sport Clubs 'utredning' om
vad som gäller ?? jag fick ett e-mail idag från -ordföranden- i
BMW SC som verkar helt och hållit försvara resultatet av utredningen och därmed även BMWCS beslut - efter att jag har läst utredningen (har du ?) har jag gett up men finns det 'ljus i tunneln' så är ju det bra men jag efter att jag först var helt övertygat om att det -måste- finnas en lösning är jag nu mera tveksamt -
SL@ jag håller med dig, träffen skulle ha hållits ändå, med eller
utan bankörning för 'allmänheten' ;) KNUTSTORP står för så mycket mera än några varv runt banan även om detta är 'grädden på moosen' ;)

M5touring register
Bra inlägg SL, jag är övertygad om att vi ka ha en MYCKET trevlig träff även om vi alla inte får köra. Det finns massor med andra aktiviteter vi kan hitta på och som SL säger är körningen bara en del av träffen.

Även jag är beredd att "släppa lite på lädret" om det skulle behövas för att få ihop en träff

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Ja det jag skriver 21:42 är sant och det finns belägg för det.

Det är riktigt att BMW SC gjort en utredning om bankörning, men CS har valt att tolka denna på ett annorlunda sätt. De undersökningar som SC har gjort visar att det heller inte finns hinder för vare sig försäkrings,- SBF eller lagar som säger att träffen inte går att genomföra.
Dock är SC styrelse INTE med på den tolkning CS gjort, oavsett vad det står i "motiveringen" på CS hemsida.

Men nu är det som det är, och ingen vill väl krypa till korset och säga att man varit ute lite sent i tid för att planera en sådan här träff eller liknande, man skyller väl istället på att SBF och lagarna inte stödjer formatet på en sådan här träff.

Kom ihåg att BMW Club Schweden är en klub med 2500 medlemmar, varje år kommer det 200 ekipage och cirka 300 personer till klubbens största träff. Är detta bra? Det finns nog många sätt och ideér som skulle kunna göra detta bättre, och det blir det säkert framöver.

Träffen har varit klubbens viktigaste varumärke i snart 20 år, den borde vara viktigare än något annat, och man skulle i princip börjat jobba med nästa direkt efter förra tog slut, iaf om det nu var såhär mycket jobb och "regler". Sedan får man alltid förstå att styrelsen jobbar ideélt, de gör mycket gott åt oss medlemmar.

Men eftersom den största utgiften nu är ur världen 2004 kanske man kan tro att medlemsavgiften är halverad nästa år...:)
Detta är tragiskt.... men verkar inte vara mycket att göra...

Jag har bara en fråg till BMW SC. Sådan "prova på licens", jag har för mig att det står att om har en sådan så får man inte köra fortare än 70kmh och det ska vara bakom en säkerhetsbil... eller har jag fel???

A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Kinnby :

Nu får du väl ta och ge dig !!!!!
Du har inte varit med på de möten som BMW CS och SC haft och gått igenom detta och inte heller på de möten som BMW CS haft med SBF och försäkringsbolag !!
Tror du verkligen att styrelsen i BMW CS inte ville att det skulle bli något knutstorp i år !!!!
Tydligen måste jag än en gång upprepa vad som ligger till grund för att styrelsen valt att ställa in Knutstorp i år .

1. Den utredning som BMW SC gjort och som vi TILLSAMMANS med BMW SC gått igenom på styrelsemötet 15/5 för att utreda vilka konsekvenser detta skulle få för Knutstorp.
Det visade sig då att vi ej skulle kunna genomföra Masterdriver , Masterstarter , alla utländska gäster kunde ej köra på banan (pga licens krav) samt att max antalet bilar på banan fick vara högst 8-10 samtidigt ! Allt detta presenterades av BMW SC den 15/5.
Vi valde då att forska vidare i saken och har efter 15/5 träffat SBF Centralt (dvs högsta ansvariga) samt olika försäkringsbolag ,allt för att försäkra oss om läget och tyvvär så var läget så "illa" som BMW SC beskrivit !!

Om BMW SC genomför en träff med ca 40 bilar och använder sig av dessa "nya striktare regler" så vållar det förmodligen inte några större problem , men vad händer om BMW SC skulle få 160 bilar på samma träff ?

Vi har gjort en beräkning på 100 bilar och fick då fram att den effektiva körtiden per bil skulle bli 3x 10 min/dag och då har vi alltså tagit bort Masterstarter, Masterdriver och även tjejkörningen och förutsatt att allt löper utan incidenter såsom bansopning o dyl.
Alla vet att det kommer mer än 100 bilar och det innebär att den effektiva körtiden per bil blir än mindre !!

BMW CS har frågat SC om att överta en av dagarna , men vi har ännu inte fått något svar.

Sen har Styrelsen ocks ett ekonomiskt ansvar mot klubbens medlemmar .
Knutstorp går varje år med ett underskott och givetvis ska en del av medlemsavgiften gå till att täcka underskott för träffar , men någonstans finns en gräns !
Om vi valt att genomföra Knutstorp i år med de förändringar som aviserats så hade underskottet ökat med 75-80% och styrelsen ansåg inte detta vara försvarbart mot medlemmarna .

Knutstorp är BMW CS "flaggskepp" och ALLA tycker att det är sorgligt att vi varit tvugna att vidta denna åtgärd

Man kan säga så här
"Det är alltid lätt att ha en åsikt när man inte behöver ta något ansvar"

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
massse@ TACK för dina klargöranden !! jag tror jag börjar fattar
'vart hunden ligger begraven' - för ordningens skull verkar följande vara fallet -
""Jag vill poängtera att detta är ett beslut som CS styrelse själva har fattat baserat på en uppfattning som CS styrelse är ensamma om och inte har stöd för vare sig hos försäkringsbolag, lagar, SBF eller SC styrelse.""
och då är det rätt uppfattat att CS och SC inte har samma uppfattning i den frågan ? DET hade jag inte klart för mig tidigare
att man drar olika slutsatser av samma beslutunderlag -
OK då, då var även det klarlagt och jag ber härmed ordföranden
i SC om ursäkt att det tydligen blev en missuppfattning här
från min sida - kör så det ryker - vi måste ju hålla ihop ;)
men - kära nån - hur i all världen skall jag förklara detta för våra
vänner i Tyskland som hade planerat att komma med ett koppel
E34 M5:or i år istället för att åka till -OGP- som de annars brukar göra -

A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Innan informationen gick ut på BMW CS hemsida tog ordföranden i BMW Sport Club del av texten och godkände densamma (se vidare www.bmwcs.com) , han står även som kontaktperson för vidare frågor i ämnet .
Det vore väl väldigt märkligt om BMW CS styrelse "bara sådär" skulle ställa in Knutstorp utan att ha utvärderat alla tänkbara möjligheter TILLSAMMANS MED BMW SC OCH SBF OCH FÖRSÄKRINGSBOLAG !!!!!!!

Ando Gunnarsson
Bitr klubbmästare
BMW Club Schweden

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.