AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
7.717

KNUTSTORP 2004 INSTÄLLT !

Sida 1 av 5
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
I dag är det en sorglig dag för oss i BMW CS och för alla entusiaster som brukar komma till Knutstorp !

se vidare www.bmwcs.com

BMW CS har in i det sista haft diskussioner med Bilsportförbundet men inte kommit till någon lösning som gjort ett genomförande av Knutstorp möjligt .
Bilsportförbundet kommer att ha möten i denna för svenska bilklubbar så viktiga fråga och förhoppningsvis så kan BMW CS 2005 anordna en Jubileumsträff där vi kan genomföra "alla våra" körningar samt att även våra utländska vänner kan få komma ut på härliga Ring Knutstorp.

Ando Gunnarsson
Bitr klubbmästare
BMW Club Schweden

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Inte bra =(
Finns det ingen möjlighet att planera ett substitut för Knutstorp 2004 någonstans, träff men utan bankörning? Ta bort Knutstorp är ju som att plocka bort julafton.

- M5 E34 Limousine register -
Usch, vilken sorgens dag :-( Hoppas verkligen att man på något vis kan hitta på någon annan aktivitet, som kanske kan bli åtminstone nästan lika kul. Jag lovar att sätta fart uppe i idéverkstaden i alla fall!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Ja, det var verkligen tråkigt. Hade sett fram emot årets träff...
Hoppas dom/någon hittar ett annat alternativ...
Japp... det är verkligen synd.... men kan man inte följa reglerna så är det ju inget alternativ...

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
lägg en substitut träff på ljungbyheds flygfält i stället.

telefonen har gått varm här, och ett flertal personer jag har pratat med inkl jag är väldigt besvikna...men samtidigt har jag full förstålse med det inte går att tumma säkerhets arrengemanget.

/Pelle
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
VA FAAAN!!!

Mvh BJÖRN

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Väldigt synd. Hade siktat in mig på min första Knutstorpsträff i år och få testa denna beryktade bana.
Får hoppas att någon kommer på ett trevligt substitut.
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Pelles ide om en tröstträff på ljungbyhed låter väldigt bra. Helgen är ju ändå bokad och clearad med familjen för länge sedan.

/Anders C
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det som är mest häpnadsväckande är att det tog 30 år innan någon överhuvudtaget funderade på att tolka reglerna.
Känns för mig väldigt oproffsigt, måste
ju vara till var och en intresse att se till att det finns försäkringar innan man anordnar nånting så pass stor träff.
Samt att bilsportförbund mm borde reagerat, någon har ju någon gång skrivet en regel som ska följas , var det bara han själv som förstog vad som skrevs. Inte kritik mot någon utan bara en undran. Att ta sin dyrt inköpta bil och "leka" av sig på en bana , måste ju man ju förvissa sig om att bilen är försäkrad.

///MVH Hasso
Länk
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Hasso:

Lagen tillkom 1976 och gäller för banracing ! De senaste 10 åren har intresset för att åka på bana med sin "gatbil" ökat markant .
Den lag som finns är väldigt luddig och svårtolkad för denna kategori av fordon , sedan gör det inte saken lättare att SBF inte själva vet vad som gäller !
Förhoppningsvis kommer det en lag som gäller endast gatbilar !

Angående bilförsäkring när man kör på bana så är den också väldigt tveksam !
Även om man följer dagens alla regler och råkar smälla bilen ute på banan så är det inte alls säkert att man får ut någon ersättning utan det är mer eller mindre upp till försäkringsbolaget att avgöra !

Hälsningar
Ando

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
jag fattar inte detta, 'biltävling' på ett flygfält är 'ok' men bankörning (EJ tävling) inte ??????????
det fanns ju alltid regler för bankörningen, SBP-godkända bilar,
omkörning enbart på vänster sida och/och +/+ m.m. -
banan är ju då att anse som 'väg' -
vad SC (sportklubben) håller på med är TÄVLING men den övriga
verksamheten är ju bara körning, det var kanske lite osmart
att blanda ihop detta och därmed väcka 'en sovande björn' -
-
'mycket sorgligt', det borde kunna lösas, 'tradition gå i graven' -
-
jag har alltid undrat varför man inte behöver skriva på ett papper
där man intyger att man kör på egen risk. det måste man ju på samtliga träffar i Tyskland (Ordnung muss sein) ÄVEN när det inte
är frågan om bankörning ????? helt enkelt för att fria organisatören från ansvaret -
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
m5toureg :

Alla som ska köra har alltid (i alla fall de senaste 4 åren jag stått uppe vid entren) fått fylla i en sk "Ansvarsbefrielse" , men den är tydligen enligt lagen inte värd ett skvatt( säkerligen lika i Tyskland om man läser lagen ) !!!

Traditionen Knutstorp ska inte gå i graven utan bara tvingas till ett års uppehåll !!!!! Vi ska kämpa på för allt vad tygen håller i våra samtal med SBF och berörda myndigheter och göra en "träff utan like " 2005 !!

Hälsningar
Ando

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bilförsäkring finns att lösa som tar skador som kan uppkomma (dock ej på drivlinan), men dom kostar "lite" mer än en vanlig helförsäkring!

M5t jag håller med dig, men samtidigt så är detta ett problem som måste lösas...för i värsta fall så kan ansvarig person få skaka galler om något inträffar.

Men skulle det vara helt omöjligt att kunna få till en ersättnings träff på ett flyfält???

För jag tror det är viktigt att det sätts in en ersättnings träff, för nu har jag hört flera röster om att gå ur bmwcs.

/Pelle
Vad det gäller bilförsäkring så gäller försäkringen på banan hos Länsförsäkringar... så det är ju klart om man har dom. Men det gäller ju inte alla sen åker som sagt på ansvariga på allt... och det är ju BMWCS i så fall.

Om man ordnar något på ett flygfält i BMWCS regi så måste det väl bli samma regler... det finns nog ingen försäkring som gäller för det heller...

Det flygfältet som vi var på förra sydschlaeife (vet inte hur det stavas) i Ängelholm var ju inte så dummt... där skulle man kanske kunna va.

A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Pelle Persson :

Vilken försäkringsbolag tecknar en "speciell" försäkring och betalar ut ersättning om du tex sätter bilen i räcket under bankörning eller Master driver ?????

Om man anordnar en sk ersättningsträff , var skulle den då äga rum för att tillgodose allas önskemål ?
Det är tveksamt om folk åker 30-40 mil enkel resa "bara" för att träffas någonstans och prata/fika ! Knutstorp är som träff är i stort sätt omöjlig att ersätta.
Men vi får fundera vad vi ska göra.
Visst är det sorgligt att det inte blir någon träff på Knutstorp i år , men varför skulle man gå ur BMW CS för det ?

Hälsningar
Ando

An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
En ersättningsträff skulle tex vara en tvådagars på Ljunbyheds flyfält, om det är så att det är mindre strikta regler som gäller när det inte är en permanent racerbana (stämmer det?)

Då kan vi snitsla upp en bana på fältet eller köra "superstage" eller både och. Det finns två rakor om jag inte missminner mig.

Vitsen är att man får träffas, rejsa och festa i dagarna två.

/Anders C
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Varför inte ha en likadan träff som det var i Gävle?! Konkörning och sen 402m på ett flygfält.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
STEPHAN:s förslag är inte alls fel... det räcker väl igentligen...

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
A.G.@ det där med 'ansvaret' och 'försäkringen' har tidigare inte
varit något problem och det hade säkert varit möjligt att finna klarhet i detta, vi/BMWCS är ju inte ensamma om att hyra -Knutstorp- (det gör många andra klubbar också och därmed finns det säkert ett rimligt svar på hur man löser detta), en ansvarsfriskrivning av organisatören ingår säkert i detta, dvs.
alla kör på egen risk (och det har vi ju skrivit på tidigare ?;)
sedan förstå jag inte vad SBF har med DET att göra, att de gärna
vill blanda sig i är en sak, be de att dra !!!!!
SC (sportklubben) måste 'fightas' med de MEN INTE VI ANDRA -
VEM kan hindra oss från att köra till -Knutstorp- och träffas ???
vad vi gör där är ju sedan en sak mellen -markägaren- och BMWCS som företräder sina medlemmar och som organisator -
vad har -SBF- med det att göra ?? ställ in- SC- om så behövs
men INTE -Knutstorp-träffen, vi kan ju träffas ändå och VEM kan
hindra oss från att göra bil på privat område så länge vi lever upp
till överenskommelsen med -markägaren- VEM är rädd för SBF ??
vill de göra en sak av detta kommer de bara att förlora, VI kommer att ha HELA Sverige's bilenthusiaster på VÅR sida, DET är
ja tämligen övertygat om, FRÅGA = är SC's tillställning också inställt ??? vad hindrar oss då från att åka till Knutstorp i allafall ??
sedan finns det ganska gått om tid kvår att undersöka om + på vilka villkor körning på banan kan ske - TACK FÖR ORDET !

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Ja, jag tycker det är tragiskt, enda possitiva jag kan se är ju att nu är Gävleträffen största BMW träffen. :)

Men visst SBF regler är regler.
Vi försöker ju tillgodo se dem också på flygfältet. Sedan är det ju så att jag tror inget försäkrings bolag täcker skador som sker på dessa tillställningar. Sedan kostar ju allt en massa pengar, och att genomföra en träff av dessa storlekar kräver dels erfarenhet, samt massa tid.
Man får ju inte ha tävlning, men man kan ha tidtagning och mäta diff mellan körningarna .

Fixar någon flygfält+220v så får jag väl dra mitt står till stacken och åka lite söder över...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.