AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
7.724

KNUTSTORP 2004 INSTÄLLT !

Sida 2 av 5
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
m5toureg:
Om du läser utredningen på BMW Sport Clubs hemsida Länk så förstår du den juridiska skillnaden mellan en motorbana som Knutstorp och ett flygfält. Knutstorp är klassat som inhängat tävlingsområde vilket inte ett vanligt flygfält är.
BMW Sport Club sysslar både med gatbilskörning på bana vilket INTE är tävling och BMW Cup vilket är tävling med tävlingsbilar.

Gällande den sovande björnen så hjälper det inte att stoppa huvudet i sanden. Det skulle bara vara dumt. Jag tycker naturligtvis att det synd att CS tvingas ställa in Knutstorpsträffen i år men jag har full förståelse för deras beslut.

/G
ang. försäkring så gäller min försäkring vid bankörning, så länge det inte är tidtagning eller träning inför tävling. Finns vissa andra regler också men i det stora hela.
kan inte BMWCS kräva licens för bankörning o bli medlem i SBF??

Bra med licens för då vet man att bilarna som kör har lite erfarenhet och man har möjlighet att teckna "prova på" licens för de som inte kört tidigare.
Jag tycker att det är en alldeles förträfflig idé att hyra in sig på Ljungbyheds flygfält över en helg och sätta upp konbana, 402 meter, och varför inte en böj där man kan ha drifting?

Givetvis kan en sådan träff inte ERSÄTTA knutstorpsträffen helt och hållet, men Även om man man bara lyckas locka dit hälften, eller en tredjedel av alla de som i vanliga fall åkt till knustorp får det ses som en stor framgång och FRAMFÖRALLT bättre än att det inte blir någon träff över huvud taget, det tror jag alla är överens om.

Jag hjälper gärna till med all tid jag kan undvara för att få en ljungbyhedsträff att bli verklighet!

Jag vill också tillägga att jag givetvis förstår och respekterar BMWCS beslut att ställa in detta års knutstorpsträff, och hoppas och tror att nästa års träff blir historiens bästa!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
852
Sörpan
325xi -02
Försäkringar som gäller vid bankörning är en djungel, den som är osäker ska kontakta sitt försäkringsbolag. Jag valde bort den billigaste försäkringen till min bil pga att den inte gällde vid bankörning. Någon nämnde att Länsförsäkringar tillåter bankörning inom sin försäkring, det är inte vad jag har fått höra när jag pratat med dem.

Jag tycker det är modigt av BMWCS att ställa in, trots allt är det norra Europas största BMW-träff vi pratar om, och den har varit en höjdare de tre gånger jag varit där.

Får BMWCS betala banhyran ändå?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Kan bara hålla med om att det är synd men då får man se framåt i stället! Inte mycket att gnälla övaer alltså.

En tanke som slog mig är att jag VET att Bilsport har Emmaboda flygfält till förfogande flera dagar i veckan med all den utrustning som krävs för 0-100, 402 meter och Superstage!

Jag skulle kunna ta på mig att höra (har RÄTT kontakter i ämnet) om dom skulle vara intresserade att hjälpa klubben samma helg som Knutstorp var planerad.

Samtidigt så skulle det vara fantastiskt kul att få ett reportage i ovan nämnda tidning med BMW CS som dragnummer!

Vet flera klubbar som varit där (bla Audi) med mycket gott resultat.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
För några veckor sen satt jag och funderade lite just angående detta. Jag ventilerade mina tankar med Kalle Hansen men vi kom fram till att det inte fick bli så, helt enkelt.
Men ack så rätt jag hade. :-((

Jag tycker det är fruktansvärt synd att träffen ställs in. Men beslutet är genomtänkt och igentligen helt korrekt hur trist det än är.

En alternativ träff låter som en bra ide, men jag hade verkligen sett fram emot att köra Master Driver!

/Anton
En annan tanke som jag fundrar på är:

BMW SC är som bekant SBF-anslutna. Det medför att medlemmarna innehar giltig licens inom Racing.

Skulle det vara otänkbart att anordna träffen i sedvanlig anda med allt vad det innebär men endast låta medlemmar med giltig licens att få komma ut på banan? Träffen som många kommer för kan hållas i samband med detta.

Nu är detta säkert genomtänkt, men jag vill ventilera mig lite.

/Anton
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Anton: Du har nog rätt för dig. OM CS var anslutna och åkte med licens som SC så hade allt varit grönt om jag uppfattat det rätt.

Finns säkert en anledning att både Peugeot Sport Club (Förmodligen inte rätt namn..) och Gtiklubben har anslutit sig till SBF...

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Anton Lillsund@ jag håller med dig, träffen kunde ha hållits som
vanligt med ändrade förutsättningar om -problemet- inte hade klarats upp innan som ju måste vara möjligt när de andra
klubbar kan -
gasa@ mycket riktig har jag inte läst SC's utredning, min poäng är
att -SBF- kan ha att göra med vad SC's gör på -Knutstorp-banan
MEN inte vad BMWCS gör där med sina medlemmar, det slog mig
en annan tanke, det finns ju -halkkörning- på Knutstorp, blandar
sig -SBF- i detta också ? knappast, min poäng är att -SBF- och därmed deras regler är inte relevanta oavsett -inhägnat- bana
(privat mark) eller ett flygfält, det finns rimligen en anledning till att detta har gått bra under 19 år och tydligen fortfarande går bra
för andra klubbar (annars är 'revolten' nära), för organisatorn gäller en ansvarsförsäkring, fordonsförsäkringen har under alla år
varit respektive fordonsägarens ansvar och det finns t.o.m. möjlighet att 'banan' kan klassas som väg (så länge det inte är
en tävling), visserligen är det lite speciell med NS (det vet jag)
men på Nuerburgring gäller alla försäkringar (och trafikregler)
eftersom där är det klarlagt att det handlar om allmän väg, även
när den är avstängt, vad handlar det egentligen om ? en försäkringsfråga eller -SBF-regler, jag vidhåller att -SBF- inte -direkt - har med det att göra vad BWMCS kommer överens om med 'markägaren' annars än att markägaren är medlem i -SBF-
MEN DEN situationen kom inte till igår och gäller samtliga andra
klubbar som hyr 'banområdet' INTE EN TÄVLINGSBANA också -
nu går 'markägaren' miste om alle 'klubb-evenemang, tror jag knappast, 'hunden ligger begraven någon annanstans', regler är regler ? kanske det men det är till att ifrågasätta när ingen har brytt sig under minst 18 år Knutstorpträffar -
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
här kommer ett inlägg från en medlem i SAAB-klubben som även
den har träff och kör på -Knutstorpbanan-
-
""Detta var helt nytt för mig. Antar att ingen i STCS har tänkt på detta. Vi brukar skriva under i ett papper när man kör in på banan där man frånsäger sig sin försäkring och gör klubben ansvarsfri för eventuella skador. Sedan är det upp till var och en att stå för de skador som kan uppkomma under körningen.

Hoppas det löser sig. Annars kan ni väl aldrig mer köra på bana?""

Nu är det ju så att BMW Sport Club är anslutna till SBF och således kan anordna en banträff och låta de medlemmar med giltig licens köra på bana.
Men om man börjar blanda in BMW CS på banan också som inte är anslutna till SBF så tar det stopp.
Min tanke var alltså att skippa allt vad familjekörning osv heter och låta oss med giltig licens köra på banan.

Det är ett alternativ som jag ser det, dock trist för för dom som vill prova på att köra på banan.

Det finns något som heter "prova-på-licens" också som kanske skulle kunna ha en underlättande effekt i sammahanget.

Att andra klubbar "kan" spelar ingen roll! Är det fel så är det. Det är dumt att säga "men dom gör ju så"...

/Anton
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Alla klubbar som kör på bana behöver INTE vara anslutna till SBF utan det räcker med att den klubb som är Ansvarig för träffen är det .
Men det som gäller alla är att man måste ha någon form av licens (provapå räcker) om man ska ut på banan .
För att få tillgång till provapålicenser måste man vara ansluten till SBF och dessa får endast säljas till svenska medborgare.

De klubbar som kör på bana på annat sätt begår ett lagbrott !!!

Ovan nämns att Saabklubben kör på det sätt som även BMW CS gjort i alla år dvs det enda man gör är att man skriver på en sk "ansvarsbefrielse" , men vi har forskat vidare i detta och funnit att den är inte värd någonting om olyckan är framme !!!
Arrangören står som ansvarig och den som har skadats är HELT OFÖRSÄKRAD !!!!

BMW CS har påbörjat arbetet med att "sälja" de två dagar som är bokade och givetvis är BMW SC tillfrågade .

Ando Gunnarsson
Bitr klubbmästare
BMW Club Schweden

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
anton lillsund@ det här skall ju inte bli något krig mellan BMWCS och SC som är en -sektion- inom klubben, SC har sina -egna- träffar och där kan du och andra köra som ni vill -
här handlar det om -BMWCS Knutstorpträffen- SC-träffen på Knutstorp är kanske inte ens inställd för att här finns ju inga problem eller hur ? vad andra klubbar gör och vad vi har gjord
under 18 års tid spelar visst roll, så länge inte ens -SBF- vet vad som gäller så är det praxis som gäller, försäkringsproblematiken
bör inte komma som en blixt ur klar himmel, den finns där men det kan väl knappast vara så att -ingen- har reagerat för detta
på 30 års tid ???? eftersom man inte bryr sig om 'de andra' som
råkar har samma intresse som vi (fast med ett annat bilmärke),
har någon då talat med en jurist, finns det inte en kunnig jurist i klubben ?? jag skall redan imorgon tala med -motormännen's-
(gratis rättshjälp för alla medlemmar alltså även för BMW-vänner
som vill köra på banan) -
gasa@ jag har nu läst BMW Sport Clubben's utredning, jag ser inget om motorbana <> flygfält, jag ser inte heller något som verkligen är entydig, bara om påståenden att något gäller, eftersom inte ens -SBF- vet det, så är ju inte det så konstigt -
jag har svårt att tro att vi under 18 år har brytet mot lagen och
alla andra fortsätter med det och bara vi skall vara snälla pojkar -
det där med arrangörsansvar och försäkringsskydd är viktig och allvarligt MEN det har det varit hela tiden, så blåögt kan väl ingen
har varit, under de gångna 18 år har det hänt både det ena och det andra så man har ju även erfarenhet med tillbud och skrotade
bilar, hur gick det med det ??
om det hade kommit till -nya- regler att gälla fr.o.m. typ 1.Juli
så hade jag köpt det MEN att komma dragande med nåt som är
30 år gammalt är väl något långsökt, utredning -ok- men inställning av hela träffen ? avslutningsvis 2 frågor till den som vet
1) kör BMWCS SC-sektionen sin träff med tävling som planerat den 7-8 augusti ??
2) om inte, går det att hyra banan de 7-8 augusti då ??
andra träffar och arrangemang, gärna det !!!
men det ersätter -inte- Knutstorpträffen -
Tack för ordet !

M5touring register
m5toureg: Nej någon osämja eller "krig" vill jag inte ha! Inte på något sätt!
Jag hoppas inte mina inlägg verkar åt det hållet. Det är verkligen inte min mening om så är fallet!

Jag avstår nu från att ventilera mina funderingar och avvaktar istället för att se hur utgången blir.
Jag hoppas att detta inte är sant och att vi alla kan åka för att träffas på Ring Knutstorp i år! Jag minns förra årets träff som igår och jag njöt verkligen av den helgen!

Med vänlig hälsning från Anton Lillsund
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Hoppsan,
19 års tradition avslutad! Tragiskt då institutionerna faller eller läggs ner. Oavsett skäl eller anledning.
En enkel fråga: varför får vi inte denna information på och varför för vi inte denna diskussion på BMW CS Gästbok?
Det är ju dock en ren klubbangelägenhet.

Bosse J.
BMW CS 185
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag håller fullständigt med dig Bosse, diskussion skulle äga rum på klubbens sida (kanske tid för ett medlems forum)

Ando; Länk men som ságt dom är inte billiga. Det funkar att försäkra en ren race bil hos dom och köra i sv. hur det ligger till med clubbrace vet jag inte.

/Pelle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Clubmedlemmarna finns ju här varför ska dom inte diskutera detta här då ? Sedan är det väl 19 år av ren tur att inget hänt, så reglerna varit tvungna att granskas och tolkas i samband med en olyckshändelse.
Men visst är det tragiskt när traditioner faller bara att hoppas att det löser sig på ett vettigt sätt. Och det går att lösa utan att behöva kringå regelverket, för verksamheten behövs och är ju också en trafiksäkerhetsaspekt i det hela för att slippa en del gasande på allmäna platser vilket ibland slutat i ren tragik.
Men det är ju som vanligt att motorintresserad ungdom oavsett intressegren och bilar ständigt motarbetas, medans fotbollsklubbar ska kommunerna och skattebetalarna rädda livet på.

///MVH Hasso
Länk
Jag tycker att Micke Olssom har en bra ide... för jag är rätt övertygad om att det inte blir någon träff på Knutstorp.

Knutstorp träffen går väl i stort sett alltid back... och tar man bort bankörningmomentet så tappar man nog ännu fler besökare.. och man kommer gå ännu mer back...

A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Bosse J - Pelle Persson:

Informationen om att ställa in Knutstorp kom först ut på BMW CS hemsida och visst vore det fin tanke om ärendet enbart diskuterades i klubbens gästbok, men så är inte verkligheten och självklart måste informationen gå ut på fler ställen så att så många som möjligt kan ta del av den och om det sedan förs en "livligare" debatt i ett annat forum än BMW CS gästbok , vad gör det , huvudsaken är väl att rätt information kommer ut till alla berörda !!!!

m5toureg:
1. vet ej !
2. kontakta Knutstorp !

Ando Gunnarsson
Bitr klubbmästare
BMW Club Scweden

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.