AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.253

Compacten trivs icke på snövägar

Sida 1 av 2
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Idag kom första kontakten med den svenska vintern för min Compact. Är det bara min bil som är så låg eller upplever någon annan också att den egna bilen får agera snöplog? Vartenda snöboll som ligger på vägen slår i under bilen...
Kollegornas svar var inte så väl genomtänkta "Köp en bättre bil". Vadå bättre? Det ena utesluter inte det andra; min Compact känns vass på sommaren men om vintern, innan snöplogen banat väg, då står jag stilla.

Fy på mig - ringer AUDI idag och spanar efter något fyrhjulsdrivet...
Vad tror Ni, tillåter BMW finans att man byter in den belånade bilen hos en annan säljare än BMW?

/ ToMten
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Fyrhjulsdrift lär ju inte hjälpa mot snöklumpar som slår i under... Men om du vill ta dig fram bättre så är det ju ett alternativt. Audi är i alla fall Tyskt!
Gör som jag, skaffa en BMW till som inte är
så låg så att du kan alternera... :-)

Måste säga att idag så var det verkligen bekvämt
med antispinn, bara att trampa på och styra dit man
vill.

Soton
Min 323ci glider ovanpå snötäcket...
Är inte din sänkt, powerkjell?
Soton
Powerkjell:
Jo det gör dom, DKW löser bara lånet. Men du ska väl inte vara otrogen? 330xi är en trevlig vinterbil...
Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Min gamla sportchassie försedda e-46:a gick jättefint på vinterväg(asc+t) så länge det inte blev för mycket snö. Detta var också en av orsakena till att min nya touring blev utan sportchassie ( bilen ser ju inte lika "tung" och sportig ut, men ger man över 300 tkr för en bil vill man ju gärna kunna åka bekvämt med den i alla väder) DSC gör ju också sitt till att färden blir bekvämare.

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jo, ASC-T fungerar kalas när man väl kör ovanpå snön. Det är också sant att min bil är sänkt. Kärran väger bara lite väl lätt på drivhjulen, vilket märks särskilt när man har backen i.
*Snyft* Det klart att jag helst vill stanna i märket BMW, nu när man just betalat medlemsavgift till klubben och fått flera kompisar från forumet på BMWPower.
Utbudet av begagnade xi-modeller är inte stort under 200.000.-
Alternativet skulle kunna vara att vinterförvara bilen och nyttja storstadens T-bana.
Powerkjell, dramatiserar du inte väl mycket? Jag har kört mängder med sänkta BMW-modeller på vinterväg och det är inte så problematiskt som du får det att låta.
@BeeMWe
Känns som man skiter i om det tar i och man byter inte bil bara för det...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kjelle, lägg lite tung grejor i bak 20-30 kg. Åkte själv compact för ett antal år sen, vinterföre med compact även med dubb är väldigt svårt...

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Annars kan man ju göra som jag gjorde igår: var ute och körde med flickvännen jämte i 70 på en raksträcka när bakänden plötsligt kom ikapp och jag gled ner i ett 2 meter djupt dike. Det var jobbigt. Gled ner med fronten i diket på vänster sidan, snurrade ett halvt varv och hängde den på dunderredet med fronten upp mot vägen. Tråkigt sista dagen man skulle använda bilen innan vinterförvaringen... pajjade kofångaren, hö- skärm, repor på dörrarna, bucklig på plåten under kofångaren, repor på bakluckan, och sist men inte minst, antennen blev böjd...
Så jag ska ringa till mitt försäkrings bolag idag...
Det var lite skumt att den bara släppte när jag varken bromsade eller gasade... Går försäkringsbolaget med på att man betalar extra för att byta färg och hellack då?
Livet suger ibland...
/Peter
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Ok, jag känner mig lite ångerfull. Synd att reagera så där när den första snön kommer...
M3
82
M3CAB
E46 325ti '02
E46 M3CAB '01
E46 ALPINA B3 '00
Min 325ti har inga problem med snön, kanske är det föraren det är fel på? :)

----------------------------------
Länk
sebbe_bmw
5 serien är ju hur stabil som helst på vintervägar får jag säga...man kanske kan tacka DSC för det!!!!

Sebbe
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Min E28 känns stabil på vinterväg den åxå tycker jag..

M3CAB: Grymma bilar du hade då...

//Cosmos
E28 Power!!!
Soton
Hårigt värre...
DSC gör vinterkörningen lite tråkig...
På Opel Astra coupe kan man inte koppla ur antispinnet!

7 st fabriksnya BMW på 10 år! Nr 8 kommer i februari!
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Det spelar ingen roll vad man har för bil i det väder som råder i Stockholm idag. BMW X5 vore inte helt fel.

Om jag skulle välja bort BMW skulle det endast vara för att få köra något mer höggående fyrhjulsdrivet.

Efter att den första reaktionen lagt sig och vägarna blev belagda med packad snö o is, gick det hur bra som helst att köra. ASC+T jobbar galant. Det var bara att gasa för fullt och styra YIPPIEEE

GOD JUL ALLESAMMANS
Soton
He he jag körde om en BMW M5 E39 i lördags med en lånad compact. Karln såg livrädd ut o puttrade i 30 på 50 väg... ;o)

M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

ho ho ho på er! Jag har allvarliga problem med att ta mig fram med min 325:a med breda 17"s sommarsulor. Jag glider hit å dit å bilen får man knappt stopp på om man inte planerar ett par 100 meter i förväg inför varje korsning... =) Jag är skåning därför har jag trotsat de här med vinterdäck men nu har även vi fått en vit isig jul.. usch å blä krypkörde hem bilen till mina föräldrar idag den får stå där å sakna mig ett tag tills jag fått tag i vintersulor eller till snön smält bort! buhu..

Me Be M3 Wannabe! =)
Soton
M3wannabe:
Satan du är en hårding du...
Med 192 välkammade därframme skulle inte jag köra med bredare än 175:or på vintern... sommar el vinterpjuck...

Om du vill ha 4wd så finns det ju BMWar som är det. Audisarna är kanske lite billigare. Men vafan... AUDI! Det är ju BMW man ska ha
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.