|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det där med att låta någon "kolla" stag & bussningar litar inte jag på. Jag hade klonkande framvagn jättelänge och bilen fick aldrig anmärkning i besiktningen. Därför trodde jag att bussningar var OK. Men icke. Casterstagen med tillhörande bussningar var slut och bilen blev som en dröm efter byte. Gör så här för att kolla bussningar i casterstag. Nästa gång du står vid ett rödljus bredvid en buss kan du låta bilen rulla sakta och bromsa hårt så att den stannar på 20 cm. Titta samtidigt i bussens fönster i framdörren för att se hur ditt framhjul beter sig i denna övning. Det skall endast röra sig mycket lite, knappt så du ser det. Har du kassa bussningar rör sig hjulet lätt några centimeter i förhållande till karrossen. Har bilen gått 15.000-20.000 mil utan byte av casterstag skulle jag byta oavsett. Mvh Tomas |
|
| Varför inte kolla staget själv då? Ta bilen på en lyft o känn på samtliga bussningar/leder. För att lättare se så kan man ta ett spett eller en lång järnstång och bryta lite på hjulen. Då ser man väldigt tydligt om det glappar någonstans. Casterstagen kan glappa antingen i spindelleden ute vid hjulet eller i den inre bussningen i karossen. Är spindelleden kass, måste man byta hela staget. Men om bara bussningen är kass så kan man bara byta den. | |
|
Problemet med att känna på bussningen med spett är att det är svårt att veta hur stum den skall kännas. Det är stora krafter vid inbromsning på denna bussning, även om bussningen känns bra kan den vara för lös. En dålig bussning ser ju ofta inte skadad ut, det är bara gummit som har förlorat sin spänst eller finns det inre sprickor. På min bil var inte bussningen lös eller själva staget löst, det kändes bra när man "inspekterade". Mvh Tomas |
|
|
Har smörjt upp oken fram ihelgen, men de kärvade då inte ens när jag tog lös dem. Resultatet var obefintligt, samma symtom som tidigare så nu blir det till att byta casterstag och bussning oavsaett om de ser bra eller dåliga ut. Så här går det ju inte och ha bilen..... Hör av mig så fort det är gjort och avlägger rapport |
|
|
Igår fick jag tillbaka bilen med nya tryckstag "casterstag" och bussningar och det blev som en ny bil. har inte hunnit provköra så mycket men tendenserna till att vobbla vid inbromsning vid högre farter var som bortblåsta. Så idag är man en lycklig, men 3531:- fattigare, man. Det var värt varenda krona. |
|
| Vad skönt att det ordnade sig! Casterstagen har stor betydelse på väghållningen. Satte du i en "750" bussning på en gång eller std? 750 bussningen styvar upp chassiet ytterligare. Jag läre byta på min 525 -90 också så fort jag får råd... | |
|
visste inte om att det gick att sätta 750 bussningar..... det skulle man ha vetat tidigare. |
|
|
Förstår inte riktigt denna "hype" kring 750-bussningen, varför skall jag sätta i en sådan? Håller den längre eller blir det bara styvare? Om original på min 525 höll hyfsat i minst 15000 mil och den nya för 525 håller likalångt är jag helnöjd... Styvare framvagn är inte något jag eftersträvar, jag vill bara glida och det så bekvämt som möjligt... :-) |
|
| Då ska du köpa 525 std bussning. 750 bussningen är hårdare och styvar upp framvagnen, det är enda skillnaden. | |
|
Kanon, tack för info. Vad gjorde en mupp som jag utan detta forum??? :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.