AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.339

E34 Framvagnen vobblar vid inbromsning från högre hastigheter?

Sida 1 av 2
Detta är åtgärdat:

Bromskivor nya
undre länkarm nya
Yttre styrled nya (byttes pga klapp i en kulled)
Fyrhjulsinställning gjord och var klockren
Stötdämpare bytta för 2000 mil sedan.

Vid lätt inbromsning från 110+ ingenting händer
Vid normal inbromsning fån 110+ framvagnen vobblar från sida till sida och ratten vobblar vänster höger. Bromspedalen stum och vibrationsfri
Under 90 km/h inga tendenser till vobbling.

Nu återstår enbart övre länkarmen med p-ända och bussning.
Detta är det enda som återstår eller har jag missat någonting.'

Har någon någon annan teori????

tacksam för svar, tankar och erfarenheter.

Det gäller en E34 525 Touring -93

Mvh Jimmy Carlsson

Har fått en pris på 3500:- på M-bilar i Västerås komplett monterat och klart. Låter rimligt eller ?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har du ordentlig balans i däck/fälg, ingen skevhet?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Se
70
Sebban
525i -89
Hade samma problem på min. Hela bilen skakade när man bromsade från vissa hastigheter.

Efter byte av hjälpstyrarmens bussning (fluidblock på BMW-språk?), gick det över. Innan dess byttes även krängningshämmarstagen. Blev lite bättre men inte helt bra.

Kan även vara casterstagen (övre länkarmarna) mina var helt slut i bussningarna vilket skapade ruskiga vibrationer mellan 95-105 km/h.

Sebban

Sex ÄR roligare än fyra!
Casterstagen är alltid ett hett tips vid "vobbel" vid bromsning...

Därför skall jag själv byta på båda sidorna nu i helgen :)
Plus att hjälpstyrarmsbussningen skall bytas...

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Någon som vet var man kan göra en framvagnsinställning och vad det kan kosta?

*BAWORAK*
vart sitter hjälpstyrarmsbussningen?

sitter den på mittenstyrstaget eller
Jeppe:

Jag glömde skriva att den beter sig på samma sätt med vinterdäcken 195-65-15 men dock någon mindre men samma beteende.

Sommardäcken är 235-45-17 vredestein
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Glapp i hjälpstyrarmsbussningen brukar klonka när man kör över ojämnheter. Det brukar inte märkas något vid inbromsning. Jag tror att det är bromsoken fram som kärvar lite, eftersom det bara märks vibrationer då du bromsar lätt. Vore det glapp i casterstaget skulle det vibrera för jämnan vid inbromsning oavsett bromstryck.
Per_j82:

Vad kan man göra åt det tror du bara ta lös och rengöra samt smörja upp glidbultarna.

Tycker det verkar lite långsökt.

Bara att förtydliga det hela så är bromspedalen stum och fin och det är inte tal om vibrationer utan ratten börjar vobbla fram och tillbaka markant som när castervinkel ändras och hjulen "öppnar sig " i stället för att "ploga"
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ta isär bromsklossar från oket och spraya in lite 5-56 eller WD40 bakom gummidamasken. Tryck ut/in kolven några gånger. Inspektera.
Visa användare
54
Jacobsson
730i-88 E32
Har exakt samma prob med min 535a E34a.. vi farter runt 100Km/h och man sätter foten lite lätt på bromsen så vill den vobbla som fan,, har kollat med en BMW verkstad idag och dom sa att det är bromsarna som kärvar till 99%, så ska kolla detta idag återkommer med resultat,

/Fredde

Jacobsson:

Ja kolla gärna det där, det skulle vara skitbra och få höra hur det går för dig...

Om det skulle vara det där felet så har man ju tjänat 3500:- rakt av åtgärden är ju inte direkt jättesvår...

Jimmy
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Problemet är ju iofs större än bara att det kan vara oken som kärvar. Eftersom det de facto vobblar/vibbrerar så är ju minst en av skivorna sne/slagen. Så man åker ju på att byta den med, minst...

*BAWORAK*
SvanteE:

Ska det inte märkas i form av vibrationer i pedalen också då? alltså om skivorna är sneda

Min pedal är vibrationsfri men ratten vobblar tillsammans med framvagn och kaross
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Det är precis samma sak här.
Har bytt skivor vet inte hur många ggr (3 ggr tror jag på mindre än ett år) samt renoverat oken samt senast svarvat skivorna på plats.
Varje ggn ngt är gjort är bilen vibbrationsfri i ca 200 mil. Sedan börjar det igen, inget i pedalen men ratten går utav helvete...

Enbart när jag bromsar lätt från ca 100/90 ner till ca 70 då upphör det.

På BMW har de gjort allt de kunnat och vet inte längre vad det kan vara för fel. Senast igår var jag inne för nya stötdämpare fram och de kollade ALLA stag och bussningar och leder och allt vad ni vill och såg helt kanonperfekt ut. Trots detta kommer vibbrationerna...

Snart vet jag inte vad jag tar mig till. De trodde inte ens på att köpa nya ok och nya skivor utan det måste vara ngt annat konstigt.

TIPS mottages vänligt.

*BAWORAK*
det lät ju inte alls bra...

Har du bytt casterstagen? med tillhörande bussningar.

Har hört en vandringsägen som säger att själva casterstagen kan bli utmattat så att man kan få dessa symtom pga vibrationer i själva staget. Formen på staget styrker ju faktiskt den teorin.
Svante :

?????
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Nej,
Inte bytt ngt sådant. Jag litar på BMW när de säger att allt är kanon i framvagnen. De har ju faktiskt kollat detta tre ggr nu. Senast i förrgår som sagt.

*BAWORAK*
Har faktiskt samma problem.
Har bytt det mesta utan resultat......Får väll vänja sig vid vibrationerna=)

/NELSON/
Man skall inte tro att verkstäderna vet bäst i alla frågor.
Jag har stället en mängd enkla frågor till dem, på saker som jag har vet svaret på via detta forum och oftast så står de handfallna och kan inte säga mig vad det är för fel....
Jacobsson:

Hur går det har du hunnit prova smörja upp oken???

Blev det någon förrbättring???

hade tänkt prova själv i helgen men skulle vilja vet om man kan ha några förhoppningar om en förbättring

Tacksam för svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.