AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.895

Bakhjulsdrift.....ROCKS!!!

Sida 2 av 2
Ro
135
Rogge
320i -04 (M-sport, step, Hi-Fi system)
Micke R - jag ska Sthlm-Jkpg på söndag morgon. Hoppas att dina spår finns kvar då :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Var precis ett litet ärende i svärfars Cherokee, vad kan man säga... Överlägset att ta sig fram, och riktigt kul med 4-hjulsdriften faktiskt! På barmark tycker jag iof att den är skittråkig...

Mvh
Anders S.
Si
70
SiggeL
330i e90 -05
Det där med att tjejerna klagar när man leker är ju inte ovanligt. Mitt ex gjorde det hela tiden. Det de inte fattar är att man lär sig bilen och hur den beter sig i sådana situationer.

Tjejerna som inte "leker" lär sig aldrig detta och får en överraskning då de får sladd. Då är det så dags att lära sig :-)

/S
@BeeMWe
Hähä jag var ute och sladdade i Uppsala igår natt, nysnö och ingen annan ute :) Nu har d väll plogat :(
Inte utan att man saknar Broncon på 5.7 liter man tuffade runt i innan. I o f s drog den nog 10 liter slätt med ballongdäcken - men det var kul att för en gångs skull köra förbi lite bilar på motorvägen :-)
För övrigt så är det lite slaskigt i Malmö-trakten just nu tyvärr, den berömda skånska vintern har infunnit sig...

God jul på er
518i slow mobil
Kul med snö men gör inte som jag och kör på gamla vinterdäck..... fick rundpall i 100km/h och satte mig nästan i ett träd...

Ser du en BMW, hälsa med ljustutan.....
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
kul kul kul
fick mitt körkort i förrgår efter en lååång väntan,
köpte min första bil i går, 320 -88, snön kom i dag.
Livet är underbart!
f-n vad kul man kan ha, bara man kör med förstånd när man har andra bilar kring sig...
Mä jag är glad jag att M5an står i garaget nu. för i morse när det hade trillat ner några dec och plogbilarna inte hade kommit ut än,och jag skulle till jobbet ..sen som vanligt(vansinnigt morgontrött) då var det skönt att man hade en framhjulsdriven gammal Audi Avant som vinterbil det märktes inte ens att det snöat med den trots oplogat. men körglädje nix.. på jobbet i skaplig tid ,,japp
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Angående mitt tidigare inlägg där jag frågade mig hur Porsche är som vinterbil så stod det en fet 911 hos grannen igår så det verkar funka med dom också.
DVS. Motor och drivning bak har absolut bästa framkomligheten av tvåhjulsdrivet.
MVH

Hasso
Paap Reeder
Hej!
Tänkte förmedla en vinterpraktisk erfarenhet, visserligen litet till åren men ändå säkert giltig på dagens bilar, även om det idag kanske gäller i ett annat och högre hastighetssegment.
I slutet på -70-talet hade jag förmånen att under en vecka, tillsammans med ett 20- tal andra, deltaga i en vinterutbildning där vi i Östersund hade tillgång till en 2 km isbana på Storsjöns is. Det var i regel -30 på dagarna.
Det bör påpekas att det här handlar om ren glansis.
Vi disponerade följande bilar med exakt lika däcksutrustning - vill minnas att det var en dubbversion av Gislaved Speed 106 eller dyl -
VOLVO 145 med 3- stegs aut och diffspärr, SAAB V 4, WW 411 injection, Amazon 123 samt en PV sport samt jag tror även några vanliga "Baggar".
Vi skulle som avslutning på veckan kora "den bäste föraren" på blankis.
Minns inte vem det blev - absolut inte Ego för då hade mitt minne inte sviktat - men det jag minns och förundrades över var att vi, 15-20 st, undantagslöst hade de snabbaste varvtiderna med VOLVO 145:an.

Jag minns också att SAABen fick vi alltid skotta fram ty den hade ingen dragögla bak och for alltid rakt in i vallarna. WW 411 var bättre ty den ställde sig alltid med fronten framåt så att "bärgaren" snabbt kunde koppla wiren.

Min uppfattning är idag fortfarande den att om vi talar om jämna och någorlunda skickliga förare - och med skicklighetsnivån menar jag nivån att på en isig asfaltväg i 110 knyck "med diffen kunna göra två blanka streck" i isen utan att förlora situationen -
(jag menar nu inte att man skall göra så utan anger det bara som ex) så är(var) VOLVON det säkraste fordonet. Den behövde vi inte skotta fram ur vallarna en enda gång utan alla lyckades parera alla uppkomna situationer. Väl att märka att testosteronet ändå var i ytläge vid denna typ av "kamratbedömning".
Vad har detta tillfört mig? Talar man om "yttersta gränser" kan man inte använda en liten friktion till att både driva och styra. Det är därför F 1:orna styr fram och driver bak. Att det sedan i lägre hastigheter - på väg till Konsum med barnen - för gemene man (och min 80-åriga moder som kör Golf II) kan vara säkrare att hantera framhjulsdrift för en mindre säker förare med må väl vara hänt men som "bakhjusförare" är det alltid roligt att i en rondell "pressa på" en framdrivare tills det börjar gå rakt fram för vdb och man kan passera på insidan.
Kör så det ryker MVH /// Paap Reeder

Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Personligen tycker jag bakhjulsdrift känns bättre och säkrare än framhjulsdrift (hatar understyrning), framförallt roligare...
En rolig grej när man kör i 90graders kurvor och liknande är att dra kryckan (handbromsen) i ingången och få ett lagom stort ställ och sedan möta upp med gas och kopppling och fortsätta sladden med hjulspinn ut ur kurvan. Otroligt roligt!

Ca 30-35 cm snö i skåne.

MVH bmwdriver
318iS 1988
BMWCS#4324
www.bmwdriver.cjb.net
MG
Varför släpa sig fram i livet med framhjulsdrift när man får skjuts BAKIFRÅN av en BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.