AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.894

Bakhjulsdrift.....ROCKS!!!

Sida 1 av 2
Mi
542
Micke R
328i -98
Hej på er alla, inatt kom snön till Stockholm!
(För er som bor i andra delar av landet kanske det vita täcket redan lagt sig, men här kom det inte förrän nu!)

Hursomhelst har jag haft så himla skitkul på väg till jobbet! Bakhjulsdrift är så j-vla rätt och KUL!!!

(ASC+T är dock bra att ha emellanåt ; - )

Mvh / Micke R

Vita Grenrör - Röda Ändrör!
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Kan bara hålla med, bor oxå sthlm. FAN vad kul det var att köra till jobbet. Bakhjulsdrift höjer körglädjen 110%. PÅ jobbet får man dock stå på sig när alla arbetskamrater berättar hur otroligt bra det är med framhjulsdrift i alla lägen.

Vad ska man säga...

"När såg du en framhjulsdriven formel 1 bil senast?" Formel 1 bilar kör visserligen inte omkring i snö men ändå.....

God Jul på er
Håller med Micke R att ASC+T är inte alls dumt att ha nu på vintern....speciellt på is om man har dubbdäck....åkte ute på landet i förrgår och utan dubbdäck och ASC+T hade jag nog legat i diket skulle jag tro....:-)

Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Grävlingar krafsar med frambenen=framhjulsdrift.
läste det i forumet för ett tag sedan
ASC-t är en synnerligen bra uppfinning som funkar perfekt, trots min skepsis för dylika ting.
Den mest framkomligaste två hjulsdrivna bil jag ägt
var en renault major-65 bakhjulsdrift med motorn bak-
Det är bättre att skjuta på än att krafsa med frambenen.
En bakhjulsdriven bil är ju "ärligare" i sitt uppförande, samt att det är ju kul att åka lite brett i bland, utan att behöver fuskbromsa med högerfoten
MVH

Hasso
Mi
123
Midas
330i -05
Arrghhh gick ut med en polare efter jobbet i går och tog 2 öl BAD Mistake, hade ju kunnat varit ute och haft hur kul som helst då man ändå var hemma runt åtta precis när det började... ska bli nykterist på vintern
för här i stockholm måste man verkligen passa på för det är ju inte ofta det kommer nån snö.

Micke
Kul att det finns fler som har samma intresse. Var nyss ute och körde på lunchen. Helt otroligt kul att köra inne i stan med snö och is på gatorna innan de hinner hälla ut det förhatliga saltet!
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Hur gammal är du !!

Undrade min helt oförstående sambo när jag sjutsade henne till jobbet i morse, mitt enkla svar var att alla pojkar,grabbar,män & karlar (som kör BMW) är små barn när den första snön faller. Farfar är 86 och helt av samma åsikt som jag, så därmed var det besvisat.

Jag menar något positivt med vädret måste ju även jag få ut efter att ha skottat snö i 45 minuter vid 6 tiden i morse.... Usch !
Men visst är det bra med ASC+T... Mkt bra fungerande system faktiskt !

När du älskar att köra !!!
Hej
Jag vill också ha snö (norrköping)
mvh
Verkar inte som det blir någon snö här:( ...också Norrköping...
Vad är det med den här staden? Det blir ju bara skit kallt, men aldrig någon snö.

Jag åker hem till dalarna över jul och nyår!
Här (Norrland) har vi haft snö länge nu!
Framhjulsdrift går fort i kurvorna =)

Mvh Pär
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Försöker ni att mentalt övertyga er om bakhjulsdriftens förträfflighet på vintervägar! Efter ett antal olika bilar kan jag bara konstatera att 4 by 4 är bäst! Jag hade skitkul med Alla andra bilar i snömodd förra vintern med min Grand Cherokee V8 med Dubbade Hakka (205x17). Det vara bara att gasa och styra! I valet mellan fram och bakhjulsdrift på vinterväg väljer jag fortfarande framhjulsdrift! Nu är det ju inte vinterväglag så ofta i Sthlm så bakhjulsdriftens glädje överväger.
Lek på, men försök inte prata ner framhjulsdriftens fördelar!

Mvh, Steaman
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Javisst går det fortare i kurvarna,det går ju rakt fram
Ni 08-or måste haft en rejält oväder för alla Stockholmståg var 1 timme försenade.

Hasso
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vem har pratat om att åka fort?

Nu ska jag åka hem från jobbet, ut och vifta på svansen alltså :-).......

Mvh
Anders S.
Hej!

Jag har en video på datan som visar (på visserligen torrt väglag) hur bakhjulsdrivna resp. fram och 4-hjusdrivna bilar beter sig i en undanmanöver. De är en BMW, Alfa och en Audi Quattro... Gissa vem som klarar sig bäst? Jo, BMW såklart... hehe

Ha det bra, och kör försiktigt nu när det är halt...

Mvh Tobias
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
ha ha nu är det snö i skåne ,735+man+diff =skitkul att man aldrig blir vuxen.......
ch
212
chris
330 coupé -02
verkar bli en fin hjulafton(snöar)he he he
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Snöar här just nu.... =)

//Cosmos
E28 Power!!!
PIST OFF
jag säger bara YEEEEEEESSSSS.Snön kom idag till malmö.Fy F.n vad roligt man kan ha med en bil,helst med en 2tonare och bakhjulsdriven.ALLA MED BAKHJULSDRIVNA BILAR UTTTTTTTT PÅ GATAN MED DEM
ÖVER KUL

20tum SPLITT
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jo men visst kom snön i natt -5 blåser inget tåg idag inte, ut med BMW,n till jobbet härligt med riktigt vinterväglag.
Om framhjulsdriftens förträfflighet så är det faktiskt
så att när det var riktigt helt så fick SAAB V4 ägarna
vända bilen och backa för att ta sig fram vilket bevisar att det är bättre att skjuta än att dra sig fram.Bäst bland tvåhjulsdrivet är alltså att ha motorn bak vilket jag kan bekräfta efter 25 års vinterkörning på oplogade vägar med ett 40-tal olika bilar.Renault, Skoda 110rscé.WW-1302 bla. (undrar hur Porsche funkar)Självklart är fyrhjulsdrivet bättre, hade Subarupickup ett tag den var suverän.
MVH

Hasso
Mi
542
Micke R
328i -98
ALLA Drivningsmetoder är kul i det här vädret!!!

Bakhjuldsdrift sladdar med rumpan!
Framhjulsdrift vänsterbromsar man upp på snabba, långa, sköna ställ! (Jag tycker dock synd om oljebrännaråkarna som inte kan vänsterbromsa för då stryps motorn/stressfläkten......kompisen har det dilemmat)
Fyrhjuldsdrift gasar man upp och sedan gasar man lite till!!!

Allt är superkul. Jag skall köra Sthlm - Jkpg idag så alla som skall åt samma hålla kan haka på! Jag kommer att spåra i vänsterfilen! :-D

Mvh / Micke R
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Orättvist!

Här läser man rubrikerna i tidningen - Snökaos i västsverige...
Tror ni att det finns en ende snöflinga i Götet?
Nä, just det..
Snyft..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.