|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger. Länk:Länk Bmw 4 ever and ever.... | |
| Lyfter denna tråd. Skulle också vilja ha nån bild som visar resultatet. Ska sänka min bil men skulle hemskt gärna vilja se hur mycket en 30/15 sats gör. Tack på förhand. | |
|
Här har ni en 30/15 sänkning för beskådning: Länk Mvh David Bilen: Länk |
|
|
Har letat efter bilder jag med då jag ska sänka bilen och hittat en upsättning fjädrar som sänker 30/15. Har dock varit orolig för att den sänkningen inte skulle vara tillräcklig men det var ju skitsnyggt! :) BMW - När du älskar att köra! |
|
| Ser lagom ut tycker jag. Är det någon som vet hur stötigt det blir jämfört med orginal? | |
|
Slöarton: Det beror helt på vilken tillverkare det är på de fjädrar du monterar. /Anton |
|
| min sänktes riktigt mycket bak 30/15 sänkning ha du msn eller något så ska du få se bild | |
|
Thorssa: Du har ju sett min sänkning på träffen :) Här är iaf en bild på min 30/15 sänkning: Länk Lesjöfors fjädrar. Blev absolut inte stötig. Jag använder fortfarande orginaldämparna. Måste byta dom snarast för dom är kass pga slitage. Tänkte köpa 4st. Bilstein gasdämpare från Motornord. Köpte för övrigt Lesjöfors fjädrarna hos Motornord. Så här i efterhand hade jag sänkt 40/10 eftersom 15 blir för mycket bak och 30 för lite fram, däcket försvinner under skärmkanten bak och fram är det fortfarande ett litet glapp kvar mellan skärm och däck. (om man nu vill ha det perfekt utseendemässigt) ///Foppa |
|
| det är sant foppa stämmer exakt, dom flesta ha ju bara 30/15 sänkning, finns ju snyggare alternativ då men tänkte man ju inte på | |
|
Ja det har du rätt i foppa! Frågan är om man kan köra på originaldämparna om man sänker 40 fram? Om dina inte varit utslitna, hade du bytt ändå? Den bör ju bli stötigare när du byter dämparna också. Hur påverkar stötdämparnas kondition sänkningen, kommer den bli högre än din om man som jag har nya dämpare bak? BMW - När du älskar att köra! |
|
|
Funderar på att sänka endast 30fram. Blir ju som 40/10 fast 1cm högre. Nån som vet om det blir konstigt med weitec 30 sänkfjädrar fram och orginal bak? |
|
|
Ja det blir troligen en konstig balans i bilen om man gör så. Det kan ju fungera bra, men chansen är minimal. /Anton |
|
|
Slöarton: Då jag sänkte 30/15 så började vi med att byta fjädrarna fram och det blev snyggare med 30 fram och orginal bak än 30/15. ///Foppa |
|
| foppa: hur var bilen o köra med endast sänkning fram? Jämfört med orginal och jämfört med 30/15? | |
|
Slöarton: Jag testade aldrig att köra den enbart sänkt fram. Jag tror inte bilen kommer kännas konstig, kanske lite mer understyrd bara. Det optimala är väl eg. att sänka lika mycket fram som bak för att få ned tyngdpunkten lika mycket fram som bak, fast det blir ju inte lika snyggt ;) Thorssa: Det går att köra med orginaldämparna om du inte sänker mer än 40 men det är att rekommendera att byta. Min bil är inte stabil i höga farter tex i en kurva på ojämn asfalterad väg. Det är lite läskigt att köra om på motorväg i en guppig kurva. Om inte mina dämpare hade vart utslitna så hade jag nog kanske inte bytt. Ja den kommer säkert bli stötigare om jag byter till nya gasdämpare. Orginaldämparna är oljedämpare tror jag. Bilen kommer kanske höjjas lite grand om jag byter dämpare. ///Foppa |
|
|
Jag provkörde min med 35mm sänkfjädrar bara fram. Det jag kunde konstatera var att det kändes konstigt i högre farter över höjdskillnader i vägen. Fram och bakdel kom liksom i otakt. Jag pressade inte tillräckligt hårt för att se om det var någon skillnad i balansen, alltså över/understyrt. För övrigt så ryser jag när ni pratar om att sänka mer eller bara i fram - det ser för gräsligt ut! :-) Jag har provat ett gäng fjädersatser och min erfarenhet är att även körkänslan är bättre med rak än med framåtlutad bil. |
|
| jag har hittat en H&R sänksats som sänker 40/15, vad tror ni om det? KOmmer det bli mycket stötigare än 30/15? Snyggare borde det bli. | |
|
Hur stötigt det bli beror väl mer på hårdheten än på längden, iaf när det bara skiljer 10 mm? BMW - När du älskar att köra! |
|
|
Alla BMW modeller verkar ju se ut som jeepar fram jämfört med baken - det är alltid större glipa mellan hjul och hjulhusen fram. Så även om själva bilen är rak i förhållande till marken, så ser det ändå ut som om bilen är högre fram än bak. Därför MÅSTE man sänka mer fram än bak, annars ser bilen baktung ut jämt...:) Och stötigheten beror först och främst på fjädrarnas och dämparnas fabrikat och härdhetsgrad. Weitec och Lesjöfors(=Kilen) är betydligt mjukare jämfört med H&R, som är nästan stenhårda. BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
Det stämmer bra sharifan det du säger. Dom är "feldesignade" anser jag. På de nyare modellerna på 2000 talet verkar detta vara åtgärdat. Nackdelen är ju fortfarande då man sänker mer fram än bak på de "feldesignade" modellerna då blir ju viktfördelningen felaktig mot "orginal viktfördelningen". Men designmässigt blir man ju så illa tvungen ;) Körde med Lesjöforsfjädrar från Maj förra året fram till April i år och dom var ganska mjuka helt klart. Monterade på Supersport fjädrar för 2-3 veckor sedan och dom är ungefär lika "mjuka". Jag saknar den där riktiga styvheten, så jag funderar nästan på att köpa HRfjädrar. ///Foppa |
|
|
Köpte mina fjädrar från Motor Nord och de är det ganska lämplig hårdhet i. Har bara hunnir montera dem fram än så länge och det känns stor skillnad i kurvorna! Du har inte alls samma grepp bak så det är ingen bra idé att bara byta fram! Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.