AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.855

Bromsproblem, läck huvudcylinder?

Sida 2 av 2
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Bara att gratulera !

Helskön bil för lite pengar , om det verkligen inte finns luft i systemet kanske du skulle satsa på mera styrsel i bromspedalen med hjälp av stålomspunna bromslangar ? det ger iaf. lite känsla och jag vet exakt vad du menar med "det blir väll inte bättre än såhär" :-)

kanske kan det vara bromsbomben som är lite "halvkass" ?
en "ny" på skroten kostar ju inte många kronor , kanske ett litet läckage i huvudbromscylindern ?

finns minst två olika piratillverkare av dom och jag har testat ett fabrikat som heter "Lucas" ap-billigt men fungerade helt perfekt.

den där luftaren för 150: var ju inte fel , den jag har kostade över 5000:- men då är det en vagn med hjul och en trycktank med filter och luft/olja därinne och nån mätare på. + massor olika korkar så det passar till många olika fordon.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
wadel!
En bromsbomb kan inte vara halvkass!
Antingen är gummiblåsan hel och då funkar det, eller så har det gått läck och då har du ingen accumulator längre.
Rekomenderar ej att köpa på skroten, bomberna är färskvara.
Håller ca 12 - 14 år, har bytt på både min E24 och E28.
Den man köper på skroten är minst så gammal om man inte har tur och får en nybytt.
mvh

BLJ
an
643
anlima
735iA -87
Bara en liten tanke, att på en del bilar med abs ska
tändningen vara påslagen när bromsen luftas pga att det finns en elpumpmotor i abs-enheten.Är inte säker på att detta gäller även bmw men det skadar inte att prova. Brukar själv använda påslagen tändning när jag luftar bromssystem på "kundbilar", har byggt själv en luftare med tryckbehållare (5lit) som underlättar arbetet betydligt.

/Mats
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
bengt : ja jag vet att det brukar vara så , men i detta fallet verkar det inte finnas någon vettig förklaring till svampiga bromsar och då kan man prova icke logiska lösningar på problemet likväl som att inte göra något alls.

På skroten hoppas man såklart hitta en bomb som blivit bytt , de flesta e32:or har fått bomben bytt då bilarna börjar bli till åren gamla.

anlima : klart värt att testa , tack för tipset !

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Luft luft luft!
Tryck igenom minst 2 dl i varje nippel när du luftar. När du har haft av huvudcylindern har du fått in luft i hela systemet som är jobbig att få ut.
När jag luftar så brukar jag förbruka minst 1liter vätska (och den jag annvänder kostar 600:-/L *suck*)

för normal körning (och lite därtill) klarar det sig mer än länge med dot 4 man behöver knappast någon bättre vätska på en gatgående std bil. Men därimot skadar det inte att byta vätskan med jämna mellanrum.

Pagid, har inga belägg till brembo oket som sitter monterat på e32 750, ebc har sina gröna belägg till mb som passar på brembo oket men då finns inget utag till slitage givaren.

Jag sökte med ljus och lyckta efter belägg till detta oket och ev så kan man få special belägg tillverkade...men det kommer att kosta mer än vad det smakar om man ska köra med det på gata.

/Pelle
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Bromsluftaren jag köpte tar tryck från framhjulet, och är i princip bara en slang och ett lock. Men det funkar.
Jag får testa att ha tändningen på, och lufta mycket. Sedan är det väl bara stålomspunna slangar som fattas....
Huvudcylindern är numera helt tät. Det har jag koll på.
(En metod att få bort luft ur systemet då man pillat med huvudcylindern är att trycka tillbaka alla beläggen, då går oljan baklänges och trycker upp luften i huvudcylindern.)
/Mats J
an
643
anlima
735iA -87
Hej Mats .
Tjusigt namn du hade, byt ut locket som hör till "luftaren" mot ett riktigt som du har borrat och satt fast en ny bilventil i. Det blir mera stadigt när du "laddar" med tryck. Skaffa sedan en 5liters plastdunk modell styvare så den tål minst 2kg tryck. montera två bilventiler ,ta bort ventilen i den ena för den ska du sätta en slang som går till botten på dunken. Nu fyller du den till hälften ,2,5liter bromsvätska räcker länge när det "luftas".
Fyll ca 2kg lufttryck i dunken när du jobbar med den
GLÖM EJ ATT LÄTTA PÅ KORKEN PÅ DUNKEN ,
NÄR LUFTNINGEN ÄR AVSLUTAD.
(Egen erfarenhet)

Hoppas det lyckas för dej den här gången

/Mats
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Bengt: Tror nog att en "bomb" kan vara halvkass...
För visst funkar det på samma sätt som på Citroëns
klockor.
Kvävgasen "försvinner" efterhand och ger sämre och
sämre funktion, eller?
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Lover!
"Tänkte inte på det" På dom två jag har bytt har det varit hål på blåsan. Men man kan tänka sig fallet med att blåsan har tappat en del av trycket. Ett sätt att testa detta är att prova hur många bromsningar man kan göra mad avslagen motor innan pedalen blir stum. Med OK blåsa har man 10 - 15 pumpningar, med lägre tryck borde det bli färre antal pumpningar?
I början av inläggen ställdes frågan till Mats J om han hade testat med avslagen motor och om pedalen är stumm vid panikbromsning men något svar har vi inte fått. Det är ju säkra tecken på om bomben mår bra eller ej.
mvh

BLJ
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har kollat med avslagen motor men den blir åtminstone inte stum direkt.
Jag får också tacka anlima för tipset med bromsluftare, får utveckla bromsluftningen!
/Mats J
Paap Reeder
Hej!
Kan det verkligen vara kvävgas som komprimeras av membranet?
Jag trodde det var en fjäder som komprimerades och sedan dekomprimerade.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Japp, bomben innehåller kvävgas.

Kan Mats bromsluftningsproblem ha att göra med ASC+T-aggregatet, ska inte det luftas på något speciellt sätt?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.