AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.854

Bromsproblem, läck huvudcylinder?

Sida 1 av 2
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Efter att fått tvåa på bromsslang vänster fram och bromsbelägg fram, så har jag bytt dessa och även bromsröret vänster fram eftersom gängorna var kass på nippeln på röret. När vi nu skulle lufta bromsarna så gick det bra, men pedalen går tillslut ända ner i botten då motorn är igång och alltså servot funkar. Jag testade med att fylla på mer bromsvätska och den försvinner någonstans om man trycker pedalen hårt mot botten. Bromsarna fungerar dock, och luften är borta, men vätskan försvinner någonstans.... Jag har inte hittat något läckage, men jag tippar på rasad huvudcylinder. Vart tar isåfall bromsvätskan vägen? på en vanlig huvudcylinder med vacumservo kan oljan rinna in i servo klockan och sedan in i motorn via vacumslangen, men i detta fall med hydrauliskt servo, kommer bromsvätskan att gå in i servovätskan? eller finns det en dränering mellan servo och huvudcylinder?
Många frågor från en ganska nybliven V12 ägare....
/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag kom på en sak till, är huvudcylindern lätt att renovera? finns det packningssatser? eller brukar det vara korrosion i huset som gör att de pajar?
Någon som vet?
/Mats J
Paap Reeder
Hej!
Servocylindern går ej att renovera "på vanligt sätt" genom atyt köpa repsats eller dylikt.
Bara hela cyl säljs á 2600:-
Det går dock att renovera själv genom att byta packboxarna i bakelithylsan men det fordrar ett särskilt handlag med bakelitplasten.

Betr huvudcylindern vet jag ej om det finns ngn repsatats till.
Minns att det är ett visst knep med luftning av bromsarna till 750. Tror att Jesperado skrivit nått om detta.

Servoolja och bromsvätska kan aldrig komma i kontakt med varandra ty det finns ett dräneringshål mellan servo- och H-cyl. De kan rinna ut tillsammans men inte gå in i varandras system.

Om bromsarna fungerat innan och inte efter ditt mek är det sannolikt Jesperado eller wadel vi får vänta på.

Ngn av dem har beskrivit vad man skall se upp med.

MVH /// Paap R

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!
Är du säker på att bromsvätskan försvinner?
Trasig bromsbomb gör att pedalen går i botten vid stillastående och motorn igång. Ett annat symtom är att pedalen blir stum någon sekund vid pankibromsning, läs mer här: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag skall kolla om det läcker i skarven mellan servo och huvudcylinder. Annars kan det kaske försvinna vätska in i bomben kanske? Var sitter den på en 750?
Om bromsvätskan försvinner in i bomben borde väl bromsvätskan komma tillbaka efter ett tag om man inte bromsar?
(Kanske lika bra att byta bomben när man ändå håller på och skruvar...)
/Mats J
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bomben sitter rätt svåråtkomligt till bakom vänster dimljus. Ny kostar ca 2000:- (gissa varför jag vet!), så se till och var säker på att den är kass om du byter.

Ta en sväng och kolla om pedalen blir stum vid panikbromsning, alltså när du stampar hårt och direkt på pedalen. Smyger man sig på pedalen (som man normalt sett gör) genom att lägga foten på, fungerar bromsarna som vanligt. Det kan ju vara så att du har haft detta felet innan bromsslangsbytet.

Ett annat sätt att kolla bomben är att bromspedalen ska bli stum efter ca 10 pumpningar efter man stängt av motorn. Är pedalen stum direkt, är bomben sönder.

Erik

___
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
OK jag får kolla!
/Mats J
Paap Reeder
Hej!
Som Erik skriver så brukar jag också köra 10-15 ggrs pedaltestet.

Man kan göra det "live" på en enslig väg genom att vid tex 70 kmh stänga av motorn....... tanken med bomben är att du skall kunna bromsa bilen 10-15 ggr med servoverkan som finns lagrad i bomben.

Jag vet att på min 750 .... så erfordras en investering om ca 2000:-.
Det visar sig dessutom att det inte är samma bomb på E28 som på 750:ian ..... eftersom jag har en fräsch 535- bomb på hyllan.
Man kanske kan fixa en adapter ... ?

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Paap,

Om jag minns rätt så jobbar bomben till 750 med ett högre tryck än de övriga, så det är nog ingen bra idé att använda den du har. Det är troligen anledningen till att den är nästan dubbelt så dyr som den till E28- och E32-bilar med M30 (samma bomb på dessa, men det visste du säkert).

Man behöver inte köra (eller snarare rulla...) bilen med motorn avstängd, det ska märkas skillnad motstånd i bromspedalen ändå efter ca 10 pumpningar.

Erik

___
ha
8
happy man
Bmw 735-89
Hej! har du kollat att kolvarna har rört sig! var med på samma sak själv då jag tryckte tillbaka kolvarna före byte,problemet var att kolvarna kärvade=att pedalen går ibotten

allt går att lösa,bara man ser positivt på saken!!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har rivit huvudcylindern, när jag tog loss den låg det en massa bromsvätska innanför huvudcylindern.... Den satt inte så illa till som jag först trodde, bara man först dragit loss bromsvätskebehållaren (sög ur så mycke vätska jag kunde först så det inte skulle droppa för mycket)
Ska kolla vad en repsats kostar på BMW.... på micro skulle en ny huvudcylinder kosta 1200:-.
Vad gäller speciell bromsbomb till 750, om man sätter dit en som jobbar med lägre tryck får man ju lite sämre servoverkan, men betydigt bättre än med kass bomb.... så mitt förslag till Paap Reeder är att fixa en övergång och testa, det måste ju bli bättre än vad du har nu...

Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Nu har jag bytt packningar i huvudcylindern, BMW hade ingen packningssats men Mekonomen hade packningar som verkade rätt 25,4 ytterdia, 16,4 innerdia. Men efter återmontering och luftning så kan jag fortfarande trycka pedalen i golvet då motorn är igång. Stillastående verkar det stabilt.
Några förslag?

/Mats J
Paap Reeder
Hej Mats!

Det måste då bero på att du har luft i ledningarna.

Nu beror det på vad du menar med "pedalen i botten".
På min M30 - med absolut perfekta bromsar - kan man också trycka pedalen "mot" botten om motorn är i gång.
Dock inte ända ner som när man luftar. Min pedal stannar ca 3-5 cm över botten.
Tror att det skall vara så ty servotrycket expanderar caliprar och expanderar bromsslangar o s v.
Hjulen låses i de övre 25% av hela sträckan.

Det kan vara svårt att avgöra om allt är OK eller ej. Med luft i ledningarna så blir det svampigare och sannolikt kan man då helt bottna pedalen om du förstår hur jag menar.

Går pedalen "kloss an" skulle jag luft ytterligare en gång och då med 7 "fullsprut" på varje nippel - i rätt ordning.

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det kan nog vara så att det finns luft någonstans. Jag testade och när pedalen gått i botten så låser den ändå hjulen såpass att bilen inte flyttar på sig om man gasar på med Driven i. Så bromsverkan försvinner inte (inte helt åtminstone) Jag borde naturligtvis testat detta innan jag bytte bromsslang, så jag kunde jämföra, men det är lätt att vara efterklok...
Det kanske blir så att jag kör in på ombesiktning och ser vad dom tycker...
Bromsarna tar mycket bra innan ca 25% som du säger.
Jag är inte så van id hur dessa bromsar skall kännas då man provocerar dom... har bara haft bilen några veckor...
Kanske skall göra en ny luftningsomgång bara och låta det vara så ett tag.Förresten så tog Mekonomen 20kr styck för packningarna.

/Mats J
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
du har väl inte glömt lufta den andra nippeln på oken fram? Om du har de stora 4-kolvsoken så finns det väl två nipplar på varje ok om man bara luftar en så blir bromsverkan inte så bra.

BMW CS #5139
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har 4 kolvsok, men jag har inte tömt dom på olja under arbetet, så det borde inte kunna komma luft i yttre delen. Men det verkar som att man får lufta på alla tänkbara ställen för att bli nöjd. Jag tycker jag får trampa lite för långt på pedalen innan det börjarbromsa. Jag har testat att lufta på utgångarna från ABS enheten idag...

Finns det någonstans beskrivet en bra procedur för luftning påen 750 eller är det som vilken bil som helst?

/Mats J
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Tittar man innuti ett 4 kolvsok så förstår man att det lätt kan """komma in""" luft när man arbetar med bromsarna även om man inte tycker att det borde det.

Sedan är det så att om man kör en 750 med 4-kolvsok som det är tänkt så skall man nog nästan ha en annan bromsolja än den vanliga dot-4 , dot-4 är billig och bra och fungerar utmärkt till det mesta men den koksar tidigt och det bildas då gas i systemet som ger en svampig känsla.

Men kör du inte så hårt så kör med dot-4 och lufta systemet UPPIFRÅN bromsvätskebehållaren med tryckluft , men kör inte i för mycket tryck typ 4 bar eller så , sådana där tryckluftsbromsluftare finns på alla verkstäder , dom är lite dyra att köpa tyvärr men man kan låna en eller låta verkstan göra jobbet - borde inte bli så dyrt.
Hemskt smidigt att kunna lufta på en man också.

Som bättre olja använder jag "Castrol SRF racing brake fluid" , det finns ännu bättre men denna koksar först vid 318 Grader Celcius om ja inte mins helt fel och det tycker jag duger till en vanlig standardbil.

Ang. beskrivning så står det faktiskt en hel del om det i bentleyhandboken , vad jag minns var det något mer som var specifikt för just 750 , men det är inget ja har behövt göra då man luftar uppifrån - kanske någon här på forumet har bentleyboken nära datorn och kan ge mera info om luftningen ?

hoppas det löser sig för det är ena rätt bra bromsar för å sitta på en standardbil , tål att gå rätt hårt utan att mattas av.
Men nåra bättre klossar till har ja inte direkt sett , vet nån om det finns blåa eller gula pagid som passar rakt av till 4-kolvarna ?

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Menar du att bromsolja koksar? du menar inte kokar?
Jag vet hur detkänns då oljan kokar, jag har upplevt det två gånger, en gång i lång nedförsbacke med Saab V4 och frihjul=ingen motorbroms heller.... Men jag klarade mig. En annan gång då en batterikabel råkade jorda mot bromsröret, men det var på en parkeringsplats, så det var inte så kritiskt. Men i båda fallen så har bromsverkan varit mest symbolisk. I nuvarande fallet så är bromsverkan helt OK, men man kan få pedalen att sjunka om man trycker hårt (vid stillastående alltså) , detta brukar bara kunna ske om det är läckage någonstans. har du luft bildas en luftkudde som fjädrar, det är inte samma sak.
Sålänge man håller sig i Sverige och inte har dragkrok tror jag du har svårt att få Dot4 vätska att koka, dom här bromsarna måste klara hur mycket som helst utan att bli ansträngda! (vi har ju inga Alper här) Så jag ser inget behov avatt byta bromsvätska. Dessutom behöver man knappast byta för att oljan är gammal heller, att kokpunkten sjunker mycket pga fuktupptagning är nog mest en myt. (jag har hört lite från folk i fordonsbranchen) Förr i tiden kanske bromsvätskorna var så dåliga att dom behövde bytas men inte numera.
Det är nog viktigare att ha bra kvalite på beläggen om man vill ha säker bromseffekt, dom kan ju bli sopiga när dom blir varma.
Men för säkerhets skull kommer jag nog att göra en rejäl genomluftning för att se om jag hittar något, så pedalen tar högre upp.
En trycluftluftare verkar praktiskt, det är inte alltid frun vill hjälpa till..
Det är alltid roligt att komma på något nytt verktyg man "måste" köpa :)

/Mats J
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Om ditt sytem läcker bör det förr eller senare bli pölar med olja på backen , oavsett vart oljan tar vägen så är den platsen ändlig.
Jag har svårt att se vart det skulle läcka ut ur bromssystemet utan att det märks förr eller senare.
Jag menar kokar , det var lite sent igår natt , själv känner jag mindre skillnad på gas/luft i systemet , men det kanske är fingertoppskänslan som saknas.

Testa att lufta uppifrån , annars kan det vara bra att läsa bromskapitlett i bentleyhandboken , tyvärr har jag den inte hemma - eller lyckligtvis för den är oljig överallt.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag skall bara köpa tryckluftdriven bromsluftare förs, det verkar bekvämt :)
Jag är föräldraledig just nu,frun jobbar, och barnen är för små för att hjälpa till (9 månader och drygt 2 år)När dom sover middag har man lite tid över till surf eller mek.
/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Nu har jag en tryckluftdriven bromsluftare, ca 150:- på Mekonomen. Bra investering. Jag gjorde en snabb luftning fram men fick inte ut någon mer luft. Men den blev godkänd på ombesiktning idag, så det blir väl inte bättre än såhär då. Jag kanske skall ta mig tid senare i sommar och göra ett nytt luftningsförsök, om jag fortfarande tycker att det är lite svampkänsla kvar då. (ibland kan det bli bättre med tiden)
Så nu har jag en 750I -92 med 23000mil på mätaren och besiktning som räcker nästan 1,5 år för en totalkostnad under 35000:-
Det är okej för mej....
(jag tror jagfått stopp på kylvätskeläckaget också genom att byta lite slangklämmor och kapa av dåliga ändar av de klena "luftnings" kylarslangarna.)
/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.