|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Igår blev jag stoppad efter att ha kört 132 på 90 väg. Nu är det så att jag inte har några tidigare erfarenheter av att cykla hela sommaren :-D, så jag undrar om någon av er andra har det!? Vad är den "normala" tiden som man blir av med lappen. I mitt fall är omständigeterna dessa! Dagsljus. tort. Inga andra bilar. motorväg med vajerräcken. tidigare ostraffad. körkort i 8år. Beroende av bil i mitt jobb. Mvh Per | |
|
De förmildrande omständigheterna kan du räkna med att de har väldigt liten effekt på spärrtiden. Att du behöver bilen i jobbet hjälper inte heller mycket, för det struntar de oftast i. Kolla hur mycket över laglig hastighet du körde och du får reda på hur länge lappen är borta. Du körde 42km/h för fort så räkna med två månader och 2000:- i böter. Tiden är jag osäker på men jag tror att det är två månader. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag tror som JohanE, ett par månader får du nog räkna med tyvärr...men bli inte förvånad om det blir 3 kanske 4 månader. Det beror helt på vilket humör åklagaren är på. |
|
|
Enligt återkallningsmallen ska en hastighetsöverträdelse 41-50 km/h på 90 väg ge en spärrtid på 3 månader. Se nedan: På väg med hastighetsbegränsningen 90 km/h 115-120 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen. 121-130 2 mån Varning vid "särskilda skäl". 131-140 3 mån 141-150 4 mån 151-160 5 mån 161-170 6 mån 171-180 8 mån Jag har själv åkt dit för fortkörning. 200 km/h på 90 väg. Det blev 8 mån o 2000 kr i böter. |
|
| Att du behöver ha k-kortet i jobbet brukar de som sagt inte bry sig om. Skillnad är om du exempelvis har barn och behöver ha bilen för att transportera dessa till skolan/dagis/sin mamma etc. | |
| LexCom: 200km/h på 90 väg? blev det inte värre påföljder? Typ vårdslöshet eller nåt? Jag fick ju nästan värre straff för att jag trimmade moppen "lite" för några år sen. | |
|
Finns det några omständigheter som kan vara förmildrande vid fortkörningen? Jag påvisade några såna, samt talade för mitt stora behov av körkortet och fick det till 1 månad. Körde 130 på 90-väg. |
|
|
151 på 110 väg gav mig 2000:- i böter och förvisning tilll svettorgel under två varma sommarmånader.... Välformulerat brev från chefen där jag framstog som världens bästa människa bidrog nog till "bara" 2 månader. Torr väg, ljust ute och bara enstaka bilar ute. Det positiva var konditionen! 2 månade på cykel gjorde underverk. De 2000:- sparade man in på sopparäkningen. Automat är bekvämt |
|
|
Simon01: Nej, jag hade tur och fick enbart fortkörning. Men så här i efterhand kunde jag nog ha sluppit straff helt eftersom det var en civilpolis bakom som "stressade" mig. Han hade legat bakom mig ett bra tag, bl a när jag körde i ca 160 km/h. Sedan när jag stannade vid ett rödljus i ett samhälle stod han precis bakom mig utan att göra något. Sedan fortsatte färden med honom i arslet ända tills jag tröttnade o tröck gasen botten (visste inte att det var en polis då). Gled ifrån ganska enkelt och var ett tag uppe o nosade runt 260 km/h. Efter det kom han ifatt och stoppade mig :( Detta utspelade sig i augusti 2002 på E22 strax norr om Oskarshamn. |
|
|
Ett välformulerat och sanningsenligt brev kan nog få ner återkallelsetiden till 2 månader, mindre ska du inte räkna med... Jag fick åka buss i en månad våren -02, efter att först ha åkt dit för 135 på 110-väg, och ett halvår senare för 116 på 90-väg..... den första fortkörningen (25 över) resulterade i en varning, när jag sen åkte dit en andra gång (26 över) så snart efteråt ville Länsrätten dra körkortet på två månader. Jag fick ner det till en månad, tack vare ett brev där jag beskrev min familjesituation med bl a ungar som behöver skjuts, plus 19 års prickfri körning. /// Gunnar E. |
|
|
Jag åkte dit för 3v sen. 81km/h på 50-väg. 2 månader utan kk och 2000:- i böter. Tur att det är sommar, Ådin är såld och Porschen på verkstad :) Nu är det bara jag och min Crescent. //Marin |
|
|
Okej då har jag lite mer kött på benen. Jag har barn och min sambo har inget körkort så där kanske man kan få det till 2 månader då. Min chef ska skriva ett brev också om att jag behöver körkort för att kunna sköta mitt jobb. 2000:- kostade det ja! Fan vad man är beroende av bil märker jag nu... :-D /Per |
|
|
Efter fyra indragningar skulle jag gissa på 2 månader. Såvida Du inte har något annat i listan. Jag fick senast 3 månader för 129 på 90 väg men då hade jag en olovlig körning på hoj 9 månader tidigare (som bara gav böter då) och det anförde de... /Oförbätterlig /Caspar |
|
|
En liten uppdatering... Nu har jag fått 3mån, ska skicka in överklagan nästa vecka. Återkommer med nästa bud! /Per |
|
|
3 månader var lite väl surt med de förutsättningarna om Du inte har något annat i registret.. Fast det är en del av spelet, att bli av med kortet ibland!! Hur många gångar har man inte åkt fast när man kört för fort?? Lycka till!! /Caspar |
|
|
Det var som sagt första "brottet"/förseelse i trafiken för min del. /Per |
|
|
Jag körde förra året 122km/h på motorvägen i Partille och polisen plockade in kortet i 2 månader. Förhållandena var en i princip tom trefilig motorväg, dagsljus, stort behov av körkortet både i jobbet och privat samt inga förséelser de senaste tre åren. Johnny Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
Finns det motorväg i Partille?? /08'an.. :-) /Caspar Länk |
|
|
Nu har jag fått tillbaka pappren från min överklagan och den avslogs. Det blir alltså 3 månader för min del... /Per Längtar till 18 september då ska det åkas igen!!! |
|
|
Är bara tvungen o säga en sak om polisen o fortkörningar. En polare fick polisen efter sig på 50väg (mörkt ute och VÅTT på vägen). Men innan han fattade att det var en polis, så hade han hunnit kapat 150km/h sträcket. När dom sedan slog på blåljusen och stannade honom, så fick han en liten predikan av polisen. Det slutade med att polisen skrev 79km/h på lappen och det blev bara 1800:- böter utan indraget körkort. Nord |
|
|
150 på 50 väg!!?? Nä du, 50 och 30 är heligt för min del, 60 på 50-väg har väl hänt men jag håller 30 där det ska vara 30, respekt. Är väl dock inte så oskyldig då det gäller 90 och 110-vägar.... :-/ (så jag ska inte kasta sten i glashus, men 150 på 50-väg tycker jag är aningens vårdslöst) /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.