AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.422

Ny däck men samma vibrationer

Sida 3 av 3
DIAMOND, hur går det med bilen?
e3
12
e34owner
523I -99
Volvo 164E -17
Hallo

En sak som ingen har lyft fram när det gäller vibrationer i "rumpan", är att det kan vara stödlagret respektive hardyskivan som har gett upp. Har inträffat för mig och har så skett igen :-(.

//Anders
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Vad kan det vara om man kör runt 120km/h och vibrationerna i ratten och i förarstolen återkommer med 3-4sek mellanrum?

Dvs det vibrerar till under 3-4 sek för att sen inte vibrera i 3-4 sek.
Dock vibrerar ratten hela tiden. Det är alltså bara i stolen som vibrationerna kommer och går.

När jag bromsar så avslutas vibrationerna i ratten.
ro
67
roddan
Äger en 523 iA Touring-98
samt 530i Touring 05
Fenomenet kallas inerferens....
uppkommer av två eller flera källor...(vibrationer) obalans...
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har haft liknande problem med min. Idag var jag inne på däckfirman, som precis har investerat i en ny balanseringsmaskin.

De tvättade av däcken, skrapade bort skit på "navet" och tog tid på sig och balanserade däcken till noll.

Det blev bra!

Tidigare började byxbenen fladdra vid 80 och höll i sig till 130. Nu glider den upp i fart utan vibrationer.

Till saken höra också att jag gjorde samma sak för ca 1000 mil sen och då blev det inte bra.

Är det bara så att dessa bilar är grymt känsliga för obalans eller är det vi, som BMW-ägare, som ställer för höga krav?
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Vinterdäcken är helt nya på helt nya fälgar och är monterade av bilfirman jag köpte den av förra fredagen. Dock är dom inte återförsäljare av BMW och kanske inte känner till bilens otroliga känslighet.

Sommardäcken har dimension 215/55.
Vinterdäcken har dimension 205/55.
Kan detta var ett problem?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Garpen: Jag har känlan av att bilarna är extremt känsliga för obalans. Hur detta kan komma sig har jag ingen aning om dock men det har rimligtvis med upphängningen med alla bussningar att göra (som egentligen är avsedda för att dämpa vibrationer och stötare).
Sh
10
Shoreline
525i Sedan -95 M50 vanos motor.
Hejsan...

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men kan det inte vara silentblocken som e dåliga. Då kan det bli vibrationer som vandrar bakifrån, dessutom kan bilen bli lite svajig bak...........?
ro
67
roddan
samt 530i Touring 05
Felstavat... interferens skall det vara i mitt tidigare inlägg
Håller med Shoreline.. jag har haft likadant problem...
Bytte (på Bromma bil o motor) och alla vibbar försvann.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Är det svårt att byta "silentblocken" själv?
ro
67
roddan
samt 530i Touring 05
Svar ja..
du behöver speciellt pressverktyg..
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
tänkte jag skulle lyfta denna tråd.
har själv vibbar i farter kring 75-90 km /h men bara ibland! alltså inte konstant.
Ibland kan jag ha de en kort stund för att de sedan ska försvinna.
Läste i tråden om att däcken blir varma o man kan få en (flat spot?) om man ställer en varm bil med varma däck så de kyls ner,dessa ska tydligen försvinna eftter en stund.
kan de va så att jag har så dåliga däck så jag nästan alltid får en flat spot på däcken som sedan o oftast försvinner (dock inte alltid!) ??
Har skapat några trådar innan om detta men drar det igen.
Hissar jag upp bilen så däcken fram precis går fritt,rullar runt däcken så kommer de ta i på ett ställe.
På vänster sida är det värre änn höger,där kan jag hissa upp 3-4 mm från marken o de tar i på ett ställe.
jag antar att de är däcken men helst säkert kan jag ju inte utesluta fälgen?!...
Hur bör jag gå till väga?
kan de se om mina fälgar/däck är skeva i en balanseringsmaskin genom att köra dem där i?
Däcken vet jag inte ens vad de heter men jag funderar grovt på ett par nya goodyear eagle f1 eller Falken FK-452.
De tråkiga är att de är säkert 7-8 mm kvar på däcken...
Alla dessa inlägg om vibrationer som det finns i överflöd på detta forumet påvisar vad jag fortfarande hävdar, BMW:s framvagnar är svaga och känsliga dom klarar inte av tyngden på framvagnen när bilarna börjar bli ett antal år gamla, det verkar inte spela någon roll om man bytar alla stag eller balanserar hjulen tills man storknar. Det finns alltid lite vibrationer kvar i alla fall.

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
spider,vibbarna är ju borta med vinterdäcken så de är därför jag undrar...
vet att folk skapar nya trådar hej vilt men nu frågade jag i en redan gammal tråd så jag hoppas de går bra?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.