AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.791

Värmesänka bilen?

Sida 2 av 2
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Micke, menar du att man bara kan härda stål EN gång?
Var några år sedan jag läste om detta men har för mig att det är fullt möjligt.

Givetvis sker härdning under kontrollerade former som någon skrev tidigare. Både vad gäller tid och temperatur.

Inte för att jag tror att det är lämpligt att göra det på en bilfjäder eller att en bilverkstad klarar detta. Min fråga är av mer allmänn art.

Du kan ju säkert försöka att härda om stålet, men egenskaperna blir aldrig lika bra som första gången. Härdning är inget man gör hemma med värmepistol och en hink med kallt vatten.

Jobbar på järnverk så jag vet ;-).
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Stål kan härdas på flera olika sätt. Man kan i allmänhet inte räkna med att det blir samma effekter av en andra uppvärmning som av den första.
Dessutom måste man veta vilka legeringsämnen som ingår i stålet, vilken kristallstruktur det har, m m, för att kunna veta till vilken temperatur det skall värmas upp, hur snabbt det skall värmas upp hur länge det skall hållas vid den avsedda temperaturen och hur snabbt det skall kylas av. Det finns väldigt många parametrar att spela med och känner man inte till dem i detalj så blir antagligen resultatet dåligt.
Under värmebehandling diffunderar ofta legeringsämnen, till exempel ut till korngränserna, vilket innebär att en andra uppvärmning kan ge stålet andra egenskaper än avsett. Det kan också leda till kornförstoring. Bägge effekterna är svåra att reversera, och har ofta negativ inverkan på stålets hållfasthetsegenskaper.
Nockenwelle har bra koll på läget!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.