AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.454

Varför är vissa rädda för milen?

Sida 1 av 2
jörgen_81
Va nere på stan inan idag träffa ngr andra bmw snubbar o vi prata lite skit.fick frågan hur långt har din bil rullat o årsmodell osv.sa 18200mil 1998 komplet service bok..
Alla runt om tappade andan 18000mil för en 98 ojoj e ju skit långt humm förstår inte varför folk e rädda för mile nom man har komplet service bok o den går bra..

J_81
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Verkar som att det är status för en del att ha lågt miltal, jag har själv haft diskussionen flera gånger med folk som är livrädda för lite mil. Håller med dig, det är inte farligt om bilen är välskött och servad. Visst, nån grej mer kan väl gå sönder än vad det hade gjort på en bil med lite mil, men vad gör det när bilen är billigare i inköp?

Länk

Mvh Tjäder
Det är sådana ointeligenta personer som får folk att börja med mätarskruvning...
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Köper hellre en bil som gått långt och servats enl. anvisningarna från tillverkaren och sköts som den ska, än en bil som gått lite, kanske ståt nåt eller flera år och bara rullat oftast korta sträckor.
En bil som gått långt och är relativt ny har oftast kört långa sträckor och inte så mycket kortkörning/stadskörning.

Har själv en 523-98 som gått snart 28000 mil, känns som ny hela bilen, fullservad och gått mestadels långkörning.
Provade en ny (250mil!) Saab 9.3, den kändes inte lika tajt som BMW:n som gått 28000 mil gör...........konstigt!!)))hmmmm....

Och jag är bilmek och har kört mycket olika bilar, så man känner igen en bil som är fräsch och en som är sliten!

Betänk att en kallstart vid minus -20 grader ger samma slitage på motorn som 200 mils körning i motorvägsfart gör, då är valet ganska enkelt, en bil med lite mil som (kallstartats säg 500 gånger under fem års tid och därmed gått 20000 mil bara på kallstarter) eller en som körts långa sträckor med ett mindre antal starter!

Dom som letar bil med lite mil som första argument vet väldigt lite om bilar, är min åsikt, tyvärr........!

///Magnus
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det är inte åldern eller rosten som dödar..Kolla på skrotarna nästa alla BMW som finns där är krockade...
Det är väl därför som våra försäkringspremier är som de är.
Lars
Jag tror att folk tänker så här:

Mer mil=mer reparatoner
Mer mil=sämre andrahandsvärde
Mer mil=sämre "status"

Ny bild 10 Juni-
Länk
Visa användare
279
norda
540iA -93
Håller med inga problem att köpa en bmw med nåra mil på nacken. min har gått 19000 går som en klocka har aldrig åkt så skönt i en bil förut som jag gör nu! farsgubben har en saab å den inte tajt på vägen som bmw:n. vad säger man...
servicebok och fler mil är ingen nackdel!

//norda
Ho
49
Holmertz
Calypsoröd
540iA -93
Min har gått 23k inga problem... hittils trots milen betalade jag mer för denna än jag skulle gjort på några andra som gått mindre, skicket fick bestämma.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har inte svårt med långmilare själv men jag vet att det är svårt att sälja en bil som gått över tex 25.000 mil om inte priset är riktigt lågt. Därför undviker jag långmilare om de inte är riktigt billiga.
Har man däremot tänkt behålla bilen länge och inte kör så många mil själv kan långmilare vara ett alternativ.

Kolla hur bilhandlarnas "grönlista" fungerar, man går efter årsmodell och mil för att värdera kanske mest för att det är enklast så. Sedan kollar man givetvis på skicket också men det påverkar priset mindre än det kanske borde.

Men jag håller med om att en välvårdad 30.000 milare kan ha mycket kvar att ge, men som sagt svårt att få gehör då man ska sälja den vidare.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag begriper inte heller det dära. Folk tycker en 325:a som min har gått långt om den gått 19000 mil. Eller 21000 mil. Några tror knappt på det när jag säger att min gått 29000 mil. Men den går som en klocka o senaste felet var en generatorrenovering för 1500 mil sedan. Ta i trä! =)

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Min Bil har gått 33000mil och känns fortfarande tight.
Den drar nästan ingen olja, den tickar inte.
Förarsätet hade en litenskada men var inte nersutten.
Den har dock en he del stenskott i fronten.
Det jag har bytt under 3000mil är casterstag, bromsbelägg, viscouekoppling.
Sedan har jag haft en rätt dyr reperation som var PGA höga avgasvärden som visade sig vara läckage i avgassystemet(inte relaterat till milen alltså).
Lars
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Det är som det ofta brukar stå i köpguider till sportigare eller motorstarkare bilmodeller: "Som alltid med sådana här bilar är det inte bilen i sig som är problemet utan de föregående ägarna"! Välsött och servad bil = no problems...

Länk

Mvh Tjäder
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men faktum är väl att om man kan att man hellre köper en bil med 2000 mil än en bil med 22000 mil? Jag menar desto kortare bilen har rullat och desto nyare den är desto mindre är risken för trubbel. Självklart menar jag en bil med service och dokumentation i ordning det är en förutsättning för att i huvudtaget titta på en bil idag. Det känns tryggare att veta att en ägare innan kört 2000 mil än att tänka att 5 ägare kört totalt 22000 mil med bilen, och hur dom kört den!

Sen betyder det inte att en bil med 20k mil behöver vara ett vrak, men om man tittar på två identiska bilar där en rullat 5000 mil och den andra 15000 så väljer man väl självklart den som rullat 5000? Sen får man oftast betala för det också...
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag håller på att leta efter en bmw e46/e39 99-00 och är lite milrädd av mig. främst för att kör ganska mycket själv och inte planerar att äga dom i mer än 2 år. Jag köper hellst inte en bil som gått över 12,000 mil. Framför allt för att den ska vara så lättsåld som möjligt när jag sedan säljer bilen vidare. Och man ju förlora så lite som möjligt med köpet.
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Problemet är att många väljer efter milen och inte skicket av just okunskap och rädsla.

Firman där en kompis jobbar som resande säljare sålde två "likadana" Ådi A6...kompisens hade gått 18000 landsvägsmil och var i kanonskick...den andra hade gått 13000 mil (mycket storstadmil) men var faktiskt ganska skabbig i skicket.
Bil nummer två var lättsåld men kompisens var svårare att bli av med och gick för 10 kkr lägre pris än den andra. Helt otroligt i mina ögon...milen kanske kunde motiverat den skillnaden om allt annat varit lika men skillnaden på skick och slitage var så uppenbart att det helt klart finns en som gjorde en bra affär och en annan en inte lika bra!!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Mina mil är pendlarmil mellan Eskilstuna-Karlstad. Föregående ägare veckopendlade däremellan i 10 år. Så hellre 29000 mil än 19000 stockholmsmil.

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jag föredrar definitivt en tysk långmilare framför en svensk. 10' mil i saltbadet på E4:an sätter sina spår.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Min bil har bara gått lite över 52500mil.
Skicket är väl inte direkt som ny. Inredningen är lite sliten.
Den gnisslar och klonkar och för lite andra oljud ifrån karossen.
Men hon går som ett skott.
Rost finns också men mest på dörrarna. Inget farligt i underredet.

//Nisse

//Sugmotorer suger\\
52
189
525i_Norrmannen
E39 523i
E36 318i
E34 525i
E30 318i
Men va f**n, vakna upp, kolla lite på MB forum och tala med en par taxi-chufförer.

BMWJocke: Min bil är en långmilare!
MB-Taxi-Mannen: Jaha ja, hur många mil?
BMWJocke: 33.000
MB-Taxi-Mannen: HAHAHA!!!

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Vi borde fastslå en gräns för långmilare. Vad är definitionen för en långmilare??

Över 30000 mil brukar jag alltid tänka. Men det beror ju lite på hur gammal bilen är också. Knepigt.
jörgen_81
Ja runt 30000mil sne börjar den väll o ble lång milare

J_81
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.