|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Idag har steg 1 i jakten på en ny bil avklarats, d v s att jag provkörde en Boxter här på kvällskanten. De intryck som jag fått av Boxtern (2,5 Liters Boxtern) är än så länge dessa: ( dessa intryck jämförs med den 323Ci - e46a jag har idag) - Inredning Relativt plastig inuti, reglage och knappar ger definitivt inte samma kvalitetsintryck som infinner sig min egna e46a. Lister och dylikt likaså. Detta är definitivt inte det viktigaste, men ändå en del av helheten. - Komfort När jag satte mig i Boxtern kände jag mig ändå rätt positivt överaskad! Jag som är 183cm lång fick plats utan att slå knäna i ratten :) (Som dessutom inte gick att reglera i höjdled, MINUS) Sportstolarna är sköna och OK, BMW:s är dock skönare. OK med plats för armar. När vi rullade iväg kändes allt helt OK, stötig javisst - men Boxtern är en sportbil och ska så vara :) I låga hastigheter kändes bilen ganska nervös, och jag fick dessvärre känslan av att bilen var nervös även när hastiheten låg på 90+. Kurvtagningen var imponerande, låg som en slickad angorakatt på vägen och att köra på kurviga landsvägar var riktigt roligt! Lite BMW känsla, MEN, låter kanske ironiskt - min e46 Ci känns MINST lika stabil. - Motor Grymt ljud jämfört med m52TU, 2.5 liters Boxtermotorn ger i a f ifrån sig ett mycket mysigare muller som ger lite rysningar i kroppen. Jag tycker Boxtermotorn känns ganska tråkig på låga varv, inte alls lika rapp som m52 och inte alls samma bottenvrid. Däremot känns motorn råare på något sätt, mer varvvillig. På höga varv fortsätter ovan känsla att infinna sig, hur jag än försöker gilla Boxtermotorn saknar jag hela tiden rappheten i BMWn. Summa summarum, när jag åkte hem drog jag på lite extra och ett härligt smil infann sig ganska snabbt ;) Jag tycker generellt sätt att min BMW kändes mycket mer stabil och kvalitativ än Boxtern - och då har jag endast en 323a! Boxtern är definitivt ingen dålig bil! Underbar på sitt sätt, men på något sätt saknade jag "BMW känslan". Nu är det möjligt att denna känsla inte kan infinna sig på samma sätt då det är 2 helt olika bilar! Porschen känns mer som en renodlad sportbil, CAB dessutom. Jag ska fundera lite till känns det som, det skiljer sig säkert en hel del mellan årsmodellerna också (detta var en -98) men det är fortfarande inte helt uteslutet att det blir denna. Ser fram emot att provköra en 330Ci :) Mvh / Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.