AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.896

Ny bil till semestern?

Sida 1 av 2
to
268
tooon
325ix -07
Funderar starkt på att byta bil igen (andra sommaren irad nu ;)). Har idag en 323Ci -99a, och funderar på att antigen ta steget upp till 330Ci alternativt satsa på en Porsche Boxter.
Bilarna hamnar i samma prisklass, men jag har fruktansvärt svårt att bestämma mig!

Någon som har erfarenhet av båda dessa bilar och som kan ge en någorlunda bild av vilken de skulle föredra av dessa två?
Givetvis förväntar jag mig en "viss" form av respons på en märkesbunden entusiast sida ;)) (Vet vad jag själv skulle svarat för några månader sen)
Ser själv många fördelar med en 330Ci, då jag t e x redan har ett M-Tech2 paket liggande i sovrummet nytt o olackat - de skulle då passa bolt-on på 330:n t e x.

Alla synpunkter är välkomna!

Mvh
/ Peter
Hej tooon !
kanske inte den synpunkt du vill ha men...

"Ser själv många fördelar med en 330Ci, då jag t e x redan har ett M-Tech2 paket liggande i sovrummet nytt o olackat -"

Vad tusan gör M-Tech2 paketet i sovrummet!
är det fortfarande oanvänt? :)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Satsa på 330:n! Porschen är ju ändå "bara" en låtsasPorsche!
Å har man sovrummet fullt av M-paket så borde inte valet vara så svårt? Eller har du Boxter-kit i källar´n ;)
Toon: Jag skulle säga somsåhär Boxter vs 330 så välj 330 Cin.

Finns de däremot finanser till en Boxter S så välj den om du inte behöver baksätet. Boxtern går utmärkt o köra året om och personer som påstår att de är en låtsasporsche har inte provkört den.
Den har ett underbart chassi tillsammans med en underbar maskin. Och jag är ganska övertygad om att den smiskar 330n både chassi mässigt och prestandamässigt.

Behöver du platsen tillsammans med det fällbara baksätet så är 330n en underbar bil o köra.
Motorn är en sann fullträff som täcker mina behov med råge.
SportChassit funkar underbart och styrningen är härligt direkt.

Jag har skrivit spaltmeter om 330n och ska inte skriva mer nu :)

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Två bilar som lirar i olika divisoner.

Upppskattar du komport = 330Ci
Sport = Boxter

330Ci kan man köra på vintern väldigt bra. Men å andra sidan kör min kollega en boxter S på vintern, och det fungerar bra med hardtop.

Utrymmet är ju inte direkt fördel för boxtern. Värdeminskningen för 330 lär ju vara högre. Snart nya 3-serie med nya motorer lär ju inte göra en e46 kul att äga.

Sedan beror det på vad du vill utråla. Var och varannan har ju en e46 Ci. Dessutom har du ju nästan en sådan bil idag. Det är ju som att äta ett äpple och sedan gå på päronet. Smakar lite bättre men samma konsistens.

Helt klart boxtern! enligt mig. Försök att köpa S varianten, mer eftertraktad och du kan nog äga en sådan något år och nästan få tillbaka pengarna. Värdet är bra.

Angånde ditt M-paket går det alltid att kränga! Köpa sprit för pengarna som du kan dricka upp och bli en bättre människa för en stund.

Lycka till
Mvh
kristian

Finns ju en svart m Z3:a som kom upp på Powerbörsen idag oxå,
(229´)
räcker det med två säten så har du ju en riktig semesterracer där!
to
268
tooon
325ix -07
"egentligen" det jag ville höra faktiskt ;)
Jag beställde ett m-paket2 för någon månad sen från BMW och har inte hunnit få det lackat än, därav ligger det och tar plats i sovrummet (och irriterar min flickvän ;)).

Ang. Boxter S,
Tittade lite på den också, men tycker nånstans att jag inte vill spendera såpass mycket pengar på en bil då jag vill ha en reservdelsbuffer kvar efteråt. Så där spricker finanserna :(

Det lutar lite åt 330Ci faktiskt, har följt dina (Wendtans) lovord om denna modell ett bra tag nu och det verkar vara en kanonbil utan tvekan :)
Antar att prestandaökningen från 323 -> 330 är ganska stor dessutom!
Boxtern var mer ett infall jag fick efter att en kollega parkade sin svarta brevid våran bil i garaget - modellen i sig är en riktig "eye-catcher"!.
Kollat runt en del men av de jag hittat på marknaden är 99% import.
Visst, import i sig kanske inte är något att vara rädd för, men jag är inte insatt i Porsche ö h t och vet faktiskt inte hur utbrett fuskeriet är på detta märke?
Samma gäller försäkring, en 330 kollade jag upp för flera månader sen och det var inte så stor skillnad från den 323:a jag har idag (+1500 / år), kanske inte ens ska våga kolla upp vad en Porsche skulle kosta :)

Tack för synpunkterna, har nog undermedvetet redan bestämt mig verkar det som när jag läser mina egna ord ;))

Mvh
/ Peter
to
268
tooon
325ix -07
Kristian,
Du har helt rätt i det du säger om värdeminskningen, det är en faktor som definitivt väger till Boxterns fördel!
Utrymmerna i Boxtern var väl inte imponerande direkt, men det hade jag inte väntat mig heller (har dock inte visat detta för flickvännen än ;)).

Generellt sett så är jag mer "hemma" på BMW, vilket givetvis gör att jag lättare spenderar pengar på 330Ci än på en Boxter. Känner mig rätt så grön på Porsche och är lite för omedveten om vad man bör kolla upp (standardfel, mätarfusk o s v), försäkring etc.
Det är därför skitbra att få massa synpunkter och input på mina funderingar, vilket säkerligen slutar med att tråden avslutas med ett inlägg där jag skriver "Japp, det blev en .... ", förhoppningsvis :)

Mvh
/ Peter
Kan ju tillägga att jag med är mycket nöjd och glad över min 330ci oxå, dock har jag aldrig kört någon annan bmw än min gamla 518 från -88 så jag har ju inte så mycket erfarenhet att dela med mig av sas.

tycker dock att den passar mig perfekt snabb, snygg körmaskin och ändå - faktiskt ganska rymlig (dom få gånger det behövs).

Navigator fanns inte på min önskelista men attans vad smidigt, bra och KUL det är med det. Tv är oxå bra, brukar passa på att uträtta ärenden när det är bollibompa så kan grabben på fyra år sitta och vara cool och titta på den ett tag :)
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Toon: Känner precis som du, det känns bra att lira med saker man känner till. Det är mycket pengar som står på spel.

Eftersom min närmaste kollega har både boxter S och en 330 Touring och det enda han pratar om är boxtern förstår jag att han avgudar den bilen. Kvaliteten på porchen verkar vara sanslöst bra. Under dem 3 åren jag suttit brevid honom har han aldrig sagt något om nått som gått sönder och han kör hårt kan jag lova!

Men jag tror det är väldigt viktigt att ha en bra buffert om nått händer, för då blir det säkert dyrt! Därför känns BMW rätt då man vet ungefär vad det kostar och att man har tillgång till proffsen här.

Mvh
Kristian
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Toon: Känner precis som du, det känns bra att lira med saker man känner till. Det är mycket pengar som står på spel.

Eftersom min närmaste kollega har både boxter S och en 330 Touring och det enda han pratar om är boxtern förstår jag att han avgudar den bilen. Kvaliteten på porchen verkar vara sanslöst bra. Under dem 3 åren jag suttit brevid honom har han aldrig sagt något om nått som gått sönder och han kör hårt kan jag lova!

Men jag tror det är väldigt viktigt att ha en bra buffert om nått händer, för då blir det säkert dyrt! Därför känns BMW rätt då man vet ungefär vad det kostar och att man har tillgång till proffsen här.

Mvh
Kristian
Tooon: Prestanda ökningen kommer bli ungefär som natt och dag :)
Skämt o sido 323an är en ekonomisk kompromiss, väldigt städad och sofistikerad i sin gång.
330n är MYCKET mer sport och att den har snarlik(tom lite bättre) prestanda än m3 e30 rakt fram tycker jag säger sitt.

När jag tog steget upp från 328an blev jag förundrad över hur skillnaden verkligen kunde vara så stor! Men de var den!
Så de ska bli intressant o höra dina reflektioner på hur steget kommer bli från 323 till 330.

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag instämmer med övriga att finns utrymme för en Boxster S så är det en kanonbil, men vettigare alternativ hade varit en Z4 3.0. Lika snabb som Boxster S men billigare på alla plan (service/reservdelar, försäkring) utom värdeminskningen. Boxster (vanliga) finns med ett par olika motoralternativ och 2,7an är inte alls på någotvis långsam. Underbar bil med mittmotor och uppförsig mycket elegant på vägen. Vill man ha sportigkörning och kanske dessutom bara en kul sommarflrt? Absolut köpt Boxstern som håller värdet bättre och hur mycket vi än gillar BMW så är Porsche alltid Porsche. Unvdik den trista automaten dock.

330 har det redan skrivits spaltmeter om så den behöver knappast någon närmare introduktion, även om jag tycker att valet mellan 330/Boxster inte är helt klockrent? Snarare är väl Z4an mer naturligt val? Även om det kanske är svårt att hitta en för 250.000.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Toon: Vilken årsmodell av 330 letar du efter? Antar att det före faceliften? Det är samma bil, fast med större motor.

Du kan läsa här Länk vad skillnaden är mellan bilarna. Själv skulle jag vara tveksam att lägga ner 100 000 sek i samma bil om du inte är mycket nöjd med bilen men saknar krämen i motorn.

Mvh
Kristian

to
268
tooon
325ix -07
En annan intressant aspekt är att det är supersvårt att få tag i svensksålda Boxtrar! Kollade med försäkringsbolagen idag och för mig skulle kostaden bli ca:

Boxter 2,5 - 98
Importerad : 30 - 45k / år
Svensksåld : 10 - 14k / år

En enorm skillnad! Så en import i Porschefallet är bara att glömma.
En 330Ci skulle kosta mig ca: 10-12k / år att försäkra.

När det gäller 330 så är det endast modell pre-facelift som är intressant (dvs -01). Faceliften har aldrig fallit mig i smaken.

Ska försöka hinna med ett antal provkörningar i veckan då jag aldrig provkört någon av dessa än :)

Mvh
/ Peter

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
hhmm damn nu väckte du "köpa nybil suget" som jag har försökt glömma i 1 år.. Har precis som du tänkt i samma banor i snart 1 år.

Men det är klart: En 330 med M-paket fullutrustad med Navi och allt då känns inte tanken helt främande. Ny look, lite bättre chassi och en motor av guld plus att du får lite mera komfort med navi H/K och prylar. Och det är ju så att den som dör med mest tekniska prylar vinner :) eller?

För mig är det ännu svårare då jag har navi och allt man ska ha, förutom m-paketet då förstås. så 100.000 SEK nää abstinens Måste hålla ut tills nya 3-serien kommer.. GHAAAAAAAAAAAA Varför liknar jag homer simpson just nu? Okej får installera CARX under helgen det borde dämpa suget någon månad..

Mvh
GALEN
tooon!

"Boxter 2,5 - 98
Importerad : 30 - 45k / år
Svensksåld : 10 - 14k / år
"
vilket/vilka bolag har du kollat med då??
folksam exempelvis gör ingen skillnad på inport/svensksåld
enda förbehållet med en bil i den premieklassen är att rutor är märkta och nycklar bytta (= visa upp bilen vid närmaste kontor)har den dock funnits i sverige och sas redan varit försäkrad här tidigare så görs inga förbehåll alls.

Enligt tjänsteman var reglerna annorlunda för bara några år sedan men så här skall det vara idag.
Alf: 330n är samma bil med uppdaterad styrrning. Vi har varit inne på detta förut om jag inte missminner mig :)

330 abstinensen är livsfarlig, så vad du än gör provkör det inte om du inte har pengar/finanser för att skaffa en :)
Den kommer sätta bilbytardjävulen på din axel till du har skaffat en annars :)

Länk
Tilläggsinfo..
Bilar med lägre premieklass än 28 på antingen delkasko eller vagnskada räknas på samma villkor som svensksåld.
Kollade lite mer nog och för att vara exakt så räknas importbilar som svensksålda om premieklassen på delkasko är LIKA med eller lägre än 28.

Dessutom om den då är högre så räknas den oxå som svensksåld om det gått 1år eller mer from registreringsbesiktningen.

Detta gäller för Folksams produkter: folksambil, Okq8 bilförsäkring
(som har fler premiepåverkande faktorer,nästan alltid blligare)
samt folksams märkesförsäkringar Honda,Opel och toyota

Rätt ska vara rätt!
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Tooon:
Jag sålde min 323 Ci tidigare i vår till fördel för en 330 Ci och måste säga att jag är otroligt nöjd. Bilen är betydligt trevligare att köra, inte bara när man önskar mer prestanda utan den har ett enormt bottenvrid.

Har dock inte kört ngn Boxter, men med den konkurrens din flickvän har i sovrummet (läs: M-paketet) så hade jag gått på en 330 Ci. Baksäte och lite lastmöjligheter kan alltid vara bra!

MVH
Tobias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.