|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Angående koppling på bmw. Är det någon mer än jag som märkt att det är omöjligt att få "kärring"-stopp. Jag kunde inte få det med min E30 325. En gång glömde jag att ettan låg i så jag bara dumpa kopplingen på tomgång. Då brukar de flesta bilar skutta lite och tvärdö, men inte bimmern. Den hoppa till lite och puttrade iväg på tomgång. Tyckte för övrigt att den var lite ryckig också...men man vande sig. |
|
| ååååhh va skönt att fler tycker som jag!!! jag trodde jag var helt kass på att köra bil!! Min 325:a är nämligen min första bil och jag har haft körkort en månad så jag har inget att jämföra med heller... | |
| Mike B: vadå går inte?? jag får kärringstopp hela tiden!!! haha fy fan va jag är kass på att köra bil.... | |
beamerkai |
kör automat som jag så kan du luta dej tebax.....som sagt de är nog en vane sak......helt enkelt ja hade samma problem när ja körde...740 me manuell låda.....riktigt jobbig..faktiskt....ne automat eller steptronic ska de va. Beamerkai |
| Kingen... Nu snackade vi krypkörning.... Inte i 50.. Typ 1an med fullt uppsläppt koppling och köra i 10-15 km/h..... Då rycker den... Inge fel på bilen... Den är bara så jäv.. het att komma iväg!! ;) | |
|
Tja Har märkt samma sak på BMW 318i 97a Lånat den av en kompis och den är svindryg på kopplingen men man vänjer sig tycker jag . Det där tipset om stopp sprint verkar ju rätt bra tycker jag Fast 318 är ju så fruktansvärt slö så det är ju lite svårt att jämnföra med 325 förresten ska en 318 varva 4000 i hastigheter strax över 100Km/h Tycker att det är nått fuffens med utväxlingen på den bilen det varvar som satan tycker jag . Har kört 150 Km/h och då skriker det i hela bilen M som i Motor M3 CSL nice |
|
| Prova att växla upp. | |
| Skämt åsido. Den bör inte varva 4000 vid 100 knyck hur som helst, snarare 3000. | |
|
Tycker jag med men det gör den måste va nått fuffens med utväxlingen på den bilen M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
min 318i med m40 motorn varvar strax över 3000 vid 110km/h B-M-W |
|
|
nån bil som beter sig jävligt lustigt är saab´s nyare. tjejen har en 9-5kombi vector 2.3 185hk. har även haft 2.0 150hk. dessa ryckter massor vid fullgas, turbon har inget samspel alls verkar det som. volvo´s motsvarigheter går mycket jämnare. kanske är chipning som saknas BmW - enjoy! |
|
|
Om bilen upplevs ryckig i krypfart kan det bero på slitna motorfästen, det ger ett flex när du släpper gasen eller kliver på och när det tar stopp i bussningen så rycker det till. Men det är så att stora motorer med manuell låda ger lite svårare krypkörning, minsta lilla gas och den vill iväg och sen när man motorbromsar så bromsar det rejält eftersom det är en hel del som bromsar upp. Men mest troligt är att era motorfästen är slut. |
|
|
Min 325:a är också lurig i lugna starter. Om jag inte är på min vakt, blir det ofta "gubbstopp". Rivstarter är avsevärt enklare, och roligare. Kö-körning är därmed påfrestande, mina tidigare bilar har jag aldrig haft detta problem med, detta är min första BMW, men inte den sista :-) När väl kopplingen är helt uppsläppt är krypkörningen ryckig. Dessutom är bilen extra ryckig när motorn fortfarande är kall -- kraftig motorbroms kompenseras med lätt gaspådrag = kraftfull acceleration, jag släpper lite på gasen = kraftig motorbroms... Tidigare argument i tråden funkar inte som förklaring på min bil eller på mig som förare, tycker jag. Bilen är knappast sliten (<900 mil, lite drygt 1 år gammal). Jag saknar inte erfarenhet (kört motorfordon i nästan 30 år nu, moppen inräknad). Jag känner min bil väl efter dryga året tillsammans. Så vad kan det vara då? Jag är hyfsat tvärsäker på att min bil har "e-gas", alltså en elektronisk överföring mellan gaspedalen och motorn. Denna e-gas ersätter allt oftare "gasvajern" som äldre bilar har. Bland annat blir farthållaren billigare att implementera, dessutom kan tillverkaren styra motorkaraktäristiken via denna datorkontrollerade överföring. Observation: Alla bilar har numera automatiskt reglerat tomgångsvartal. Motorelektroniken mäter vartalet, jämför med en inbyggd tabell, och korrigerar därefter -- snorbra! Prova att försiktigt släppa upp kopplingen till dragläge på 1:an på plan mark. Ingen gas! Det går faktiskt att komma iväg utan varesig gubbstopp eller gaspådrag. Motorelektroniken noterar det sänka tomgångsvarvtalen (dragläget) och kompenserar automatiskt med gas, etc. Hypotes: Tänk om min tomgångsreglering noterar mitt lilla gaspådrag när jag vill köra iväg, den drar slutsatsen att "nu är ändå tomgången för hög" och minskar "min" gas? Då blir det gubbstopp om jag inte i tid gasar mycket mera, eller trycker ner kopplingen lite. Jag tror helt enkelt att min tomgångsreglering är stendum, alternativt felinställd (ny version behövs). Kommentarer? /johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.