AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.503

Svårt att köra 325or?

Sida 1 av 2
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Tjena.

Är det bara jag som får känslan av BMW är riktigt svåra att köra ryckfritt vid normalkörning? Tycker aldrig man kan luta sig tillbaka utan måste alltid tänka på hur man släper på kopplingen. Hade tidigare en E30 325 som gav samma upplevelse. Speciellt på låga växlar.

Hoppas de finns nån som håller med mig, annars kanske de är mig de är fel på!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jodå, jag har upplevt samma sak på några BMW jag haft (325e30, 530 V8, M3 e36 mfl). Man måste ge lite gas och inte vara alltför slarvig då man släpper upp kopplingen.

De fyrcylindriga modellerna är klart enklare att starta med.

Konstigt nog är M3 e30 ganska enkel att starta med trots tungjobbad koppling.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Har kanske lite att göra med rutinen som billist och hur länge man kört sin bil.
Tycker inte min är speciellt svårkörd...
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
håller med dig om att man inte riktigt kan luta sig tillbaka och bara åka med! man får allt vara lite smidig på kopplingen! känndes lika dant med min 316 compact -95:a
Sq
89
Sqrewdriver
730i -91
735i -92 (Reservdelsbil)
Har alldrig märkt något
sådant på min bmw, trots att
jag bytt till hårdare koppling.

Det beror nog mest på vem
som sitter bakom ratten.

*För att du älskar att köra*
jp
464
jpn
523im -99
jag har heller aldrig märkt av att det ska vara svårt att köra ryckfritt med bmw´s

B-M-W
fl
168
flp
325ik -88
Jag har inte haft några problem med de 325or jag kört. man släpper väl alltid upp kopplingen lite smidigare :>
Dr
175
Drewl
520i - 91
Jo, jag håller faktiskt med. Ibland (speciellt i låga hastigheter) är det svårt att framföra sin BMW ryckfritt. Har tidigare haft 2st 325 E30, är nu inne på min tredje som dock går lite lättare att köra ryckfritt då bakvagnsbussningarna var nybytta då jag köpte bilen.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jo jag håller med. Efter att ha kört 8000 mil så borde jag ha lärt mig. Å visst kan jag. Man måste ge aningen mer gas än i andra bilar för att det inte ska hacka till lite vid starten o växling vid låga farter. Men jag upplever det inte som nåt störande. Man kan ju kalla det lite "sportigt" om man känner för det... =)
Njuren
Håller med,samma med 525, kompisarna trodde att jag inte kunde köra,även ett halvår med bilen i ägo...störit

BMW - i nöd och lust
mm, lite av det känner ochså jag ochså av, dom flesta jag haft har vart sådär... man vänjer juh sig rätt fort så efter nåra hundra mil är det juh inga problem, men endel bilar, kör man smidigt direkt.. polarens s60 awd gled iväg så fint så det inte var sant första gången man satte sig i den, så det är nog lite bmw syndrom det där.

/mvh jocke

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Skönt att de inte bara är ja som får den känslan iaf. Undrar om det kan bero på att BMW använder sig av stående gaspeal? På alla BMWn ja kör har ja också uppfattat gaspedalen som trög i gämförelse mot bromspedalen, kanske även kan ha något med det att göra!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Tycker dessa bilar är otroligt lätta att köra ryckfritt!
Iofs är det beror det från bil til bil! Men jag kan kan köra min bil hur jag vill i princip, dvs utan att det rycker nåt enormt! Kan i princip slänga i växlarna och inte bry mig om hur jag släpper kopplingen och bilen växlar "mjukt" jämfört då med andra bilar!
Samma sak gäller ställ med denna bil, otroligt lätta att hantera när man sitter på diff =)
Roligare bus bil får man leta efter =)
m3
44
m30power
325IM -88
efter chipning av min 325 e30 fick den en helt annan karaktär på låga varv (ryckfri).
Öh
36
Öhman
M3 Coupe -94
Bilar med 6an brukar vela rycka när man krypkör. Sen är det väl beroende på bil till bil... Vissa är väl så slut......... Min rycker då men det är väl för att det är sånt jäv.. klös i den... :)
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Stämmer inte alls tycker jag,,,,,,jag kan köra på 5 an i 50 km utan att det rycker..:-) 250 med :-))
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det var väl inte riktigt motorgången som var frågan utan samspelet mellan koppling och gas.

Måste säga att Bmw är en av dom bilar som är svårare att vänja sig vid om man kört annat ett tag. Det märker man inte minst om någon annan kör bilen. Faktiskt så störde sig min polare lite på detta i sin sprojtans 320-touring 03:a. Jag tror nog att det ligger lite i det som sagt...
so
24
sonja
BMW 325 td -93
Japp, håller med. När jag just hade köpt min bil störde jag mig på att man var tvungen att vara så smidig på kopplingen. Men nu har jag vant mig och allt funkar fint. :)
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Tjejen min hon klagar över att det går ryckigt men jag har inte märkt nått.. Tror att dom som får rycken kör som "kärringar"
Hehehe..
Skoja bara.
Man måste nog ha en lite hårdare stil för att köra större RAK sexa! :) helt enkelt!

---
King of the road
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Det underlättar om man gör en egen kopplingsstopp, det finns förberett på de flesta BMW jag tittat bakom pedalstället på, det är en ditsvetsad cylinder med invändig M-gänga (kommer inte ihåg vilken, kanske M8). Däri skruvar man sin egenhändigt gjorda stopp och man justerar helt enkelt så att man just så pass behöver trycka ner kopplingen under dragläget, plötsligt så kan man växla betydligt mjukare eftersom det är betydligt enklare att förutse när kopplingen hugger i och börjar dra. De som kör lite konbana då och då vet säkert vad jag pratar om..

TobbeBMW
aldrig haft några problem, går hur smidigt som helst.
Helt underbar bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.