AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
9.394

Digitala TV kanaler i Bilen.

Sida 1 av 2
nsumar
HAr ni funderat på hur det blier med våra Integrerade TVn är vi får digital sändning?, eller kan man instalera en sådan redan nu?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Borde gå att installera en "boxer" - cool idé :-)
Nokia har en box för detta: Länk pris i handeln 1500kr med abb 1krona.referens Starre här på forumet

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
Jag har kollegor som har testa både i bil och Båt med gott resultat, båt från stockholm-Åland/Gotland bild nästan hela vägen även i farter +26knop.

Bil har jag inte testat i så höga farter men så länge du håller dig inom samma frekvensområde ska/bör det inte vara några problem.

Tester är med Nokia 112+Triax ufo annten
Kan man inte uppfinna en RDS-motsvarighet för digitaltv, så man slipper byta frekvens så fort man byter frekvensområde? :)
Jakob-lkpg:

Nix, men då sökningen tar ca:1-2min med 112T så är det inte så farligt missar inte så mycke:))

Det kanske kan bli lite bättre när du får digital-tv i telefonen...och det dröjer inte så länge.
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Går nokia boxern på 12 el 220 volt?

öjebyn:

Länk

Egenskaper

Tillgång till fria och kodade TV-kanaler i det digitala marknätet
Inbyggd kortläsare för Boxers programkort
Automatisk förstagångsinstallation
Användarvänlig meny Nokia Navi™ Bars
Snabb text-TV och kanalväxling
Stöd för bredbildsformat (16:9)
Digital ljudutgång (optisk) med stöd för Dolby™ Digital och DTS
Portabel - enkel att ta med
Drivs med en extern nätadapter (likspänning 10-24 V)
Nokiaboxen drivs alltså med en extern nätadapter som du pluggar i 230-uttagen. Med lite kunskap är det inga problem att bygga en strömförsörjning för ett 12 volts elsystem. Då behöver man kontakten som man pluggar i boxen och lite kabel som man sedan drar till lämpliga poler.
Glöm inte att polerna måste vara rätt, annars finns risken att man bränner boxen.
AndersJo:

Den enkla kabeln bör/ska finnas på hos din närmaste radio handlare, kostar kanske 100-300 med god/bra marginal
nsumar
Tack för era svar

öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Tack för infon. Är det någon som har denna i sin bil redan nu? Om någon har det, hur är kvaliten gemfört med tidigare?
Netonnet.se har en BOXER som går på 12v
Jag har köpt denna box till bilen : Länk men har den liggandes i ouppackad kartong ännu i väntan på tid.

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hur gör man för att få bra mottagning i bilen? är det bättre med digital än med analog, vi har kört med analog i en cheva van med original antennen på taket, och det är i princip omöjligt att lyckas se nåt mer än myrornas krig när bilen rör sig.

Måste man slänga upp t.ex en bumerang antenn eller?

//Simon
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Jag funderar på att köpa den 112T imorgon.

kopplar man in antennen från bilen då?
Eller måste man sätta upp en till anten till boxern?

Jag har en e39 540 -98 med tv/navi
Vart sitter antennkabeln i bilen? För den ska väll kopplas in i digitalboxen isf.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Är inte säker men det mesta verkar sitta i bagaget till vänster... fullpackat med moduler där och där borde väl även TV-modulen sitta?
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Hur skall man styra boxen sedan? Man måste väl löda en förlängningskabel till IR-ögat så att man kan använda fjärren inne i bilen?
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
boxern måste nog antagligen kopplas till AV-läget.
Det sitter nästan alltid i regel en scart utgång på boxarna.. men det är ju bara att köpa en adapter till RCA.

Sedan får man göra (köpa vart?) en adapter från "orginal" tv antennen i bilen som sedan kopplas in i antenn utaget på boxern..

Boxern placeras helst inuti bilen.. tex hanskfacket.
hmm.. undrar om min teori stämmer?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Mitt val faller ivf. på en BMW "orginal" hybridmottagare. Lite dyrare, men man får något som fungerar bra ihop med bilens övriga system Länk

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jo, original i all ära. Men ser man till priset och vad man får så skulle jag själv föredra att montera in någon form av boxer. Alternativt PC med TV-kort i.

Har någon satt in en boxer i bilen och hur gick det? Skriv gärna om erfarenheterna samt eventuellt olika lösningar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.