|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
nsumar |
HAr ni funderat på hur det blier med våra Integrerade TVn är vi får digital sändning?, eller kan man instalera en sådan redan nu? |
| Borde gå att installera en "boxer" - cool idé :-) | |
|
Nokia har en box för detta: Länk pris i handeln 1500kr med abb 1krona.referens Starre här på forumet ----- Mvh Nils Mayer Länk |
|
|
Jag har kollegor som har testa både i bil och Båt med gott resultat, båt från stockholm-Åland/Gotland bild nästan hela vägen även i farter +26knop. Bil har jag inte testat i så höga farter men så länge du håller dig inom samma frekvensområde ska/bör det inte vara några problem. Tester är med Nokia 112+Triax ufo annten |
|
| Kan man inte uppfinna en RDS-motsvarighet för digitaltv, så man slipper byta frekvens så fort man byter frekvensområde? :) | |
|
Jakob-lkpg: Nix, men då sökningen tar ca:1-2min med 112T så är det inte så farligt missar inte så mycke:)) Det kanske kan bli lite bättre när du får digital-tv i telefonen...och det dröjer inte så länge. |
|
|
Går nokia boxern på 12 el 220 volt? |
|
|
öjebyn: Länk Egenskaper Tillgång till fria och kodade TV-kanaler i det digitala marknätet Inbyggd kortläsare för Boxers programkort Automatisk förstagångsinstallation Användarvänlig meny Nokia Navi™ Bars Snabb text-TV och kanalväxling Stöd för bredbildsformat (16:9) Digital ljudutgång (optisk) med stöd för Dolby™ Digital och DTS Portabel - enkel att ta med Drivs med en extern nätadapter (likspänning 10-24 V) |
|
|
Nokiaboxen drivs alltså med en extern nätadapter som du pluggar i 230-uttagen. Med lite kunskap är det inga problem att bygga en strömförsörjning för ett 12 volts elsystem. Då behöver man kontakten som man pluggar i boxen och lite kabel som man sedan drar till lämpliga poler. Glöm inte att polerna måste vara rätt, annars finns risken att man bränner boxen. |
|
|
AndersJo: Den enkla kabeln bör/ska finnas på hos din närmaste radio handlare, kostar kanske 100-300 med god/bra marginal |
|
nsumar |
Tack för era svar |
| Tack för infon. Är det någon som har denna i sin bil redan nu? Om någon har det, hur är kvaliten gemfört med tidigare? | |
| Netonnet.se har en BOXER som går på 12v | |
|
Jag har köpt denna box till bilen : Länk men har den liggandes i ouppackad kartong ännu i väntan på tid. ----- Mvh Nils Mayer Länk |
|
|
Hur gör man för att få bra mottagning i bilen? är det bättre med digital än med analog, vi har kört med analog i en cheva van med original antennen på taket, och det är i princip omöjligt att lyckas se nåt mer än myrornas krig när bilen rör sig. Måste man slänga upp t.ex en bumerang antenn eller? //Simon |
|
|
Jag funderar på att köpa den 112T imorgon. kopplar man in antennen från bilen då? Eller måste man sätta upp en till anten till boxern? Jag har en e39 540 -98 med tv/navi Vart sitter antennkabeln i bilen? För den ska väll kopplas in i digitalboxen isf. |
|
| Är inte säker men det mesta verkar sitta i bagaget till vänster... fullpackat med moduler där och där borde väl även TV-modulen sitta? | |
| Hur skall man styra boxen sedan? Man måste väl löda en förlängningskabel till IR-ögat så att man kan använda fjärren inne i bilen? | |
|
boxern måste nog antagligen kopplas till AV-läget. Det sitter nästan alltid i regel en scart utgång på boxarna.. men det är ju bara att köpa en adapter till RCA. Sedan får man göra (köpa vart?) en adapter från "orginal" tv antennen i bilen som sedan kopplas in i antenn utaget på boxern.. Boxern placeras helst inuti bilen.. tex hanskfacket. hmm.. undrar om min teori stämmer? |
|
|
Mitt val faller ivf. på en BMW "orginal" hybridmottagare. Lite dyrare, men man får något som fungerar bra ihop med bilens övriga system Länk Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Jo, original i all ära. Men ser man till priset och vad man får så skulle jag själv föredra att montera in någon form av boxer. Alternativt PC med TV-kort i. Har någon satt in en boxer i bilen och hur gick det? Skriv gärna om erfarenheterna samt eventuellt olika lösningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.