AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
23.164

Märkligt klonk i framvagnen.

Sida 5 av 5
Paap Reeder
Spindelleder och styrleder är delar som får
bilens hjul att röra sig och att stanna i rätt läge
när du styr bilen med ratten.
... så här står det i bilprovningens texter

Enligt ETK kallas staget som går tvärs körriktningen för "Knäledsanordning" och det som går litet snett bakåt för "Tryckstång"

I min teknikvärld heter det tvärgående staget för
- nedre bärarm
och - casterstaget är det som går snett båkåt.

Då är frågan vilket är det som är spindelleden? Både nedre bärarmen och casterstaget "avslutas med en "kula med pinne på".

I mitt fall var det nedre bärarmens kula d v s spindellelden som jag kallar den som var glapp. Bild på min blogg.

I 2 års tid bände vi och ruskade som galningar på bilprovningen men kunde inte hitta felet. Orsaken till det är att bilens tyngd ligger på och med framvagnen upphissad så kommer "kulfaen" i annat läge.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... glömde bilden Länk

MVH /// Paap R
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Mycket intressant tråd det här!

Jag har precis köpt en 740 -95 som knackar och knarrar från framvagnen någonting så oerhört efter några mil. Det låter så högt så folk vänder sig om för att titta. Irriterande på en bil som ska smyga sig fram i stort sett ljudlöst och med värdighet. Har även upptäckt att framhjulet rör sig bakåt vid inbromsning med.

Nu bor jag i Sundsvall så jag brukar handla mina reservdelar på Motor Nord. Synd bara att man blir totalförvirrad när man försöker hitta rätt prylar som ni pratar om i tråden. Jag kommer att behöva både casterstag och nedre bärarm och på Motor Nords hemsida finns under gruppen "Bärarmar" enbart "Tvärstag nedre" (1210 kr) och "Casterstag övre" (1025), och inte en bild på vad de menar! På Autoexperten kallas de tydligen "länkarm framaxel nedre" (1545) resp. "övre" (1070). På Mekonomen har de enbart "Länkarm främre nedre" (1366).

Med min osäkerhet så skulle det vara omöjligt att göra en beställning via Internet så ni som beställt på detta sätt måste vara duktiga. Jag kommer att behöva prata med en duktig försäljare. Varför ska det behöva vara så här luddigt?!

Nåväl det är väl bara att försöka få till nu när jag fått veta vad jag måste göra.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Tewe!
Ring BMW och beställ delarna, de skickar också.
Min erfarenhet av detta är att du säkert får det billigare, bättre och delar som passar. "Pirat-nissarna" är dyrare än original i många fall.

/S
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Jag har en billig och enkel lösning som funkar.

Jag skrev tidigare att det kanske kunde hjälpa med lite smörja i kulleden. Detta provade jag men det blev inte bättre. Upptäckte då att det fanns ganska många leder under bilen. Blev lite kinkig och och tog fram en 1-tums spik och gjorde hål på alla skyddsbälgar (8 st), sprutade sedan in smörjmedel i alla lederna. Jag använde glidspray med teflon om någon undrar. Knakandet upphörde omgående men jag vet inte vilken led det var som orsakade ljudet. Jag kan inte heller garantera att det funkar "för evigt" men jag har nu kört i över en månad utan ett enda knak.
Detta "mektips" gjorde jag utan att plocka bort bort hjulen eller ens hissa upp bilen (tur man är smal...) och det kostade mig inte en krona för smörjan "hittade" jag på jobbet eller var det nu var.....

/ Tony

-- Jag tar alltid den långa vägen hem --
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Jag har kollat med BMW här i stan och de var svindyra, framför allt på casterstaget som gick på över 1700 med bussningar. Det blir nog Motor Nord i alla fall.

Tror jag ska göra som YnottonY och ta en led åt gången. Stagen är ju ändå redan dåliga men kanske man får reda på vilken/vilka som låter och då kan man byta ut dem i omgångar allt efter vad ekonomin tillåter.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Jag kan beskriva dom problem jag hade på min 750iA -96. Köpte den med 16" orginalfälgar och Michelindäck på. Det var ganska kraftiga vibrationer mellan 70-90 km/h och mellan 110-130km/h.

Började med att montera på 18" som jag hade inköpt begagnade, minns inte exakt vad de suttit på för modell. Vart betydligt bättre i de högre fartregistret kändes nästan ingenting. Eftersom jag inte testat dessa fälgarna/däcken innan så lämnade in däcken för balansering och de visade sej vara ganska dåligt balanserade och när jag monterade dem igen var bilen helt bra vid alla farter utom 70-90.

Det var inte så mycket vibrationer nu utan mara att ratten skakade ordentligt. Bytte först de bakre casterstagen och ännu en gång vart det bättre men inte bra. Bytte de främre casterstagen, och gissa vad som hände? -Jo, bättre men inte bra...

Bilen är sänkt lite grann (vilket jag inte riktigt gillar) så jag såg framför mej hur tusenlapparna flög iväg med nya fjädrar, dämpare. -Inte kul. Började även fundera på att byta ut hela styrsystemet, blir hyffsat många tusenlappar det med :-(

Men, som (o)tur är så är man en idiot! -ingenting att sticka under stol med.

Plockade av fälgarna i kväll för att montera en indikatorklocka och mäta om bromsskivorna var skeva, i mer eller mindre desperation. Anade då lite oråd då jag lossat fälgarna och bilen stog på pallbockar.

Strax efter hade man bevisat för de få som tvivlat, -att man är en idiot. När jag köpte fälgarna satt det plastringar inpressade i centrum för att centrera fälgen mot navet, det hade ju suttit på en BMW så det är ju så klart rätt, tänkte jag. Men klart som f-n så finns det ju olika centrumdiametrar på BMW mellan modellerna. Med fälgen "löst" mot bromsskivan kunde man flytta runt den några mm runt centreringen. Klockan var 21.00 och till min stora besvikelse och förvåning så var ju däckfirman stängd! Tog några varv eltejp på bilen för att öka upp diametern lagomt mycket så att fälgen styrde in rätt. Åkte och provkörde direkt, -perfekt!

Det som jag tycker är lite skumt och gjorde att jag inte gick på det här spåret tidigare var att bilen aldrig direkt vibrerade eller studsade, det var bara ratten som var orolig....

Så kan det gå när man inte är riktigt uppmärksam, tag lärdom av mina misstag så slipper ni göra om dom.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Vi är nog många som är idioter kan jag tro men det är inte så lätt att gå direkt på felorsaken utan man får prova olika möjligheter innan det blir rätt (framför allt på framvagnen tydligen).

Kan rapportera att jag har bytt casterstagen och hjulen rör sig inte mer i längdriktningen när jag bromsar precis som jag trodde. Skönt! Vad som var kvar var "klonket". Då blev det nödlösningen med en införskaffad 50ml spruta som jag använde för att spruta in olja i styrlederna och ljudet försvann! Nu vet jag vad jag ska byta nästa lön!
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Jag köpte en 525i som var lite taskig, gjorde hjulinställning och bilen blev sämre.

Var vänster styrled som glappade flera centimeter på framhjulet.
Gått igenom besiktning, första (mkt erfarna) hjulfirman missade det.

Man märkte inte det förrän man hade framvagnen i frispel/upphissad.

För den delen kanske man inte behöver satsa hela sin nästa lön för att komma först i kön.

Smörja och kanske lite vulktejp kan vara mkt längre än att helt byta ut grejorna.

Samt spara in hjulinställningar mm.

Är det glapp, byter man, kärvar det och låter utan glapp, fixar man det?

/S
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Naturligtvis har du rätt i det du säger. Man måste byta en styrled som glappar utan undantag! Mina glappar dessbättre inte utan känns väldigt bra (även upphissad).

När åtskilliga tusenlappar har flygit sin kos på bilen den här månaden så är det tillsist slut på dem. Jag har inget hemligt konto att ösa fler ifrån tyvärr så det är bara att vänta. Mjölken kommer före nu.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Byt mittre styrstag och slipp knaket.

Staget sitter hela vägen under motorn. Värmen från motorn värmer upp bussningarna, sen knakar det.

Länk
ht
37
htrontti
740iA-95
Smörj upp mittre styrstag kulleder...det hjälpte i mitt fall
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.