|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Har fått ett typisk "klonkande" ljud i min framvagn. Ljudet uppstår bara i låga farter, känns lite i ratten när det klonkar. Det märkliga är dock att det bara uppstår när bilen är varm. Är bilen kall och jag kör några kilometer är allt ok. Startar jag bilen kall på uppfarten, och låter den stå på tomgång tills den blir varm, så är klonket där direkt. Besiktningen hittade inget glapp. Vad sjutton är detta? Zigge | |
| Ett motorfäste kanske? | |
|
Har du EDC stötdämpare? Kolla i så fall om de har börjat att läcka, jag och bilprovningen letade glappa leder till vansinne tills jag insåg att det var dämparen som lät. |
|
|
Jepp, EDC har jag, men dämparna läcker inte. Kollade detta i fredags. Zigge |
|
|
Jag har samma problem, klonkar även när man bromsar och kör iväg, även när jag styr. Kommer bara när bilen blir varm, vad fan är detta? snesprättare |
|
|
Jag har samma problem, klonkar även när man bromsar och kör iväg, även när jag styr. Kommer bara när bilen blir varm, vad fan är detta? snesprättare |
|
|
Precis! Även när man svänger, bromsar och kör iväg. Jag har ännu inte hittat vad det är som är galet. Zigge |
|
| Jag upplever samma symptom som er på E34:an. Misstänker övre lagringar till fjäderbenen. Om det inte beror på dem så vet jag ärligt talat inte var jag ska börja leta. Har någon haft sin bil upphissad med framhjulen i luften och upplevt dessa klonk/knak-ljud? | |
|
Det var en bra idé att hissa upp bilen för att se om problemet finns där då! Om det är någon som hittar felet, meddela gärna vad detta lömska fel beror på...:) snesprättare |
|
|
Jag har också klonk ljud på min 740 trots att leder och dämpare verkar vara riktiga. Men det skumma är att ställer man EDC:n i sportläget blir det nästan helt tyst. Är det lika för er eller ? Mvh //Swempa |
|
|
Nej, Sport eller inte, klonket kvarstår Zigge |
|
|
Jag har inte EDC men har däremot bytt dämpare och fjädrar nyligen. Ljudet fanns där innan bytet och fanns tyvärr kvar efter bytet. Något jag inte bytte var de övre lagringarna eftersom de såg bra ut. Märkligt egentligen eftersom den är tyst och fin när bilen är kall. I kökörning och bilen är genomvarm hör man (o)ljuden tydligt när man styr lite försiktigt vänster eller höger. |
|
|
Är det ett "gummiljud" vid sväng? Zigge |
|
|
Någon som vet om det är mycket jobb att byta fjäderbenslagringarna? Zigge |
|
|
Det är mer ett knak-ljud vid sväng samtidigt med klonk-ljudet vid start och broms. För att byta lagringarna bör man nog ta loss fjäderbenen från bilen och sedan använda fjäderspännare för att komprimera fjädern. Det är relativt enkelt på E34/E32, vet inte hur det ser ut på E38. Skulle kännas bra att ringa in felet lite mer exakt innan man ger sig på lagringarna. Ska hissa upp bilen ikväll troligtvis. |
|
|
Jag har samma fenomen som RG, "knak" vid sväng och klonk vid gas och broms. Har inte EDC.. Väntar med spänning på RG´s resultat efter han hissat upp bilen. |
|
|
Hej zigge, Låter som två saker jag kan tänka mig skulle vara bra om du kollade; 1. Skruven som håller fjädern nedtryckt i fjäderbenet (har dock inte med om bilen är kall eller inte att göra, kanske inbillning att det inte låter när den är kall?) 2. Spindelleden. Om du kör sakta och bromsar till lätt och klonkandet hörs så är det med stor sannolikhet spidelleden. Vibrationer i vissa hastigheter? MVH Robbson No turbo shit, just real power! |
|
|
Vilken skruv menar du? Muttern på stötdämparen? Att bilen är tyst och fin när den är kall är ett faktum, och det går inte att frambringa ett enda klonk eller knirr innan bilen är varmkörd. Zigge. |
|
|
fel av mig... skall vara skruven som håller stötdämpare nedtryckt i fjäderbenet, inget annat. Har dock inget med temperatur att göra. Lycka till. No turbo shit, just real power! |
|
|
ta bilen till BMW och be om ett prisförslag.. då kikar de på bilen och ger tips om fel och talar om vad det kostar... 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Om någon ska lämna in bilen för lagning av detta är Need For Speed i Malmö riktigt duktiga... 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.