|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Motornord tar bara 1210kr / st ! Där beställde jag mina casterstag.... |
|
|
oki. kollade där, väldigt defus sida.. svår att avläsa... om det var dom jag såg på bilden, så verkade där vara lösa bussningar, vilket BMW original inte hade.. hmm konstigt, kolla upp det, lite vanskligt att köpa på webben.. är man inte kan "se" sakerna. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Kolla på www.bildelsimporten.nu! Är det 31121142087 du menar där? Kolla BMW/framaxel Mvh / |
|
|
Tror att det är större risk för klonk i casterstaget än bärarmen om inte felet avhjälps med att byta "klonkstagen" Länk För det måste ju vara casterstaget som ska ta den längsgående rörelsen Mvh Janne |
|
|
- Jan Ek, så har jag också resonerat, därav min tanke att börja med casterstaget! Frågan är ju om man ändå skulle bytt allt med en gång, el först testa med casterstagen...onödigt och byta för mycket kanske... Mvh / |
|
|
har haft samma problem med vibrationer i ratten vid 80-kmh när jag bromsar,har bytt mycket delar i framvagnen.utan framgång.kör med 18" däck bytte dessa billiga skit däck mot nya dyrare 18"däck,nu går bilen som en dröm.fick tipset från en bmw verkstad.mwh fors |
|
|
Jag har orginal 16" med 235/60-16, MICHELIN Pilot däck. Hade exakt samma fenomen med vinterdäck, CONTINENTAL! Tyvärr är mina vibrationer intermittenta, kan skilja från dag till dag... Mvh / |
|
|
Så var mina klonk och missljud borta! Casterstagen orsakade problemen, och efter byte av dem och länkarmar känns nu bilen som ny. Tight och fint... ///Mats |
|
|
så det var länkarmarna ändå?? nedre eller? det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Nedre och nedre, det långg i stål som håller hjulet i längsled var boven. Bytte länkarmarna av aluminium när jag ändå var igång, då det är lika bra. ///Mats |
|
| Har äntligen bytat alla länkarmar och Alla problem borta. Som en ny bil. Det blir att ut och fira i helgen (full tank och bara åk). | |
|
Glömde säga att problemen som försvann var: Klonkande höger fram vid broms och över kanter. vibrationer vid 80-110 vibrationer vid inbromnsning allmännt dålig och svajig väghållning. Köpte alla stag på svensk bilutrustning i malmö båda i gjutjärn pris för allt 3050:- Det är tillockmed bmw orginalbussningar som sitter ipressade :)) F-N VAD JAG ÄR GLAD NU!!!!!!!!! |
|
|
Kul att höra Zigge och magasinet ,grattis /Janne |
|
|
Nu har även jag bytt casterstagen!! Mina vibrationer är borta och den känns mera tight och stabil. Tyvärr har jag fortfarande ett svagt klonk när jag bromsar till hastigt i krypfart, dock endast när framvagnen är riktigt varm! Få se vad det blir nu, kanske är nästa steg länkarmarna i aluminium och sedan alla styrstag! Det måste vara någon kulled som ger det svaga klonk jag fortfarande har.... Men va skönt att bli av med vibrationerna...!! :) Tittade på datumstämpeln på mina casterstag, de var tillverkade 96!!! Dvs, de har aldrig bytts...var förövrigt väldigt sprukna i bussningarna... |
|
|
Japp har bytt casterstagen på min med å vibrationerna är borta men tyvärr har jag samma fel som [Kurt-Ove], dvs svagt klonk i framvagnen när bilen är varm (typ efter 20-30min körning) Mycket irriterande! |
|
|
nu är klonket mer igen, å verkstan kan inte hitta felet. Kan det vara dämparna? |
|
|
Jag har nu även bytt alla styrstag+hjälpstyrarmsbussning men har ändå ngt lite ljud...nästan övertygad att det är tvärstagen. "Knorrar" i leden när jag vrider på hjulet...när jag bytt dom har jag bytt allt utom dämparna! Mvh / |
|
| Det är helt otroligt att min verksta och BMW inte hittar felet. nä får be dom byta alla länkarmar så får vi se om det blir bättre, det vart ju lite bättre med byte av casterstagen. | |
|
Märkligt fenomen det här. Kan tydligen vara lite av varje i framvagnen. Jag har också metalliskt knakande när bilen blivit varm. Mitt knakande har blivit mycket värre nu, kanske för att jag satt på 18" 235 fram och den fina sommaren med god värme. Hörde mig för hos en bilmek och han var 100 på att det var yttre spindelleden som gjorde ljudet. Tydligen torkar dom och kärvar med tiden och kärvar änn mer när dom blir varma. (Ungefär som när man värmt med gas för att få bort en kulled, efterråt är den helt styv och konstig.) Provade med att ta en polligrip och vrida staget i sidled när bilen var varm), fick då samma ljud som vid körning. Provade även att sticka hål på bälgen och spruta in lite smörja, tycker det blev lite bättre men inte mycket. Dom är rejält hackiga att vrida ändå. Med motorn på tomgång med fullt rattutslag och vrider fram och tillbaka ett halv varv ungefär så märker man hur det kärvar någonstans i styrningen, som om någon höll emot och sedan släppte. Ska nog byta dessa spindelleder så fort jag kan. Hörde på BMW att dom kostar 1700 styck, (tycker det var mycket för en kulled med en pinne på). Hmmm, kollade just på Länk , nr 11 oc h 12 som jag ser det, kostar $41. Han måste kollat fel pris. Får kolla upp det. Visserligen är mitt ena pendelstag dåligt i ena damasken men den glappar inte och kärvar inte heller, kan den orsaka detta fenomen? Näääee, för klent stag för att orsaka detta massiva ljud. / Tony -- Jag tar alltid den långa vägen hem -- |
|
|
Blandade nog ihop det lite. Det var nog detta jag fick pris på Länk nr 5. Kallas det för spindelled? Det som kärvar på min är i så fall styrled. Nu blir jag förvirrad, bilmeken sa yttre spindelled. Den ser inte ut att kärva men däremot ser den ut att glappa, men skulle inte bilprovningen klagat då? Börjar nog med byte av styrled, den är billigare. / Tony -- Jag tar alltid den långa vägen hem -- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.