|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Paap Reeder: Jag hade samma syndrom som du. Mitt fel var i den övre länkarmen. Det sitter nämligen en p-ände i ena änden och ett gummibussning i den andra. Mina gummibussningar var helt slut. Nu har bytt dem och problemet är borta. Mvh Danne "Varför ha en trimmad fyra när man kan ha en rak sexa" |
|
Paap Reeder |
... tack för tips men vad menar du med den övre länkarmen? MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder: Det jag menar är att jag bytt gummibussningarna i de övre länkarmarna och alla bekymmer försvann. Mvh Danne "Varför ha en trimmad fyra när man kan ha en rak sexa" |
|
| zigge och Krut-Ove, ingen framgång eller? | |
|
Har ännu inte fått tid att skruva med bilen. ///Mats |
|
| Hej alla. Jag har precis samma problem. Klonk när man kör sakta över gupp och knarr när motorn blir varm. Knarret blir extremt högt när man stått i bilkö ett tag så värmen spridit sig ordentligt. Ska börja byta stag idag så man får hoppas man träffar rätt direkt : )) | |
|
Jag har inte börjat med min framvagn ännu, sitter dock med beställningslistan i handen! Hoppas på byte ngn gång nu i Maj. Kommer gladeligen att meddela eventuell framgång..:) magazinet: - Vad ska du börja med att byta? |
|
Paap Reeder |
.... eftersom det handlar om ett metalliskt ljud (på min i a f) så undrar jag om det kan vara casterstagsbussningarna?? Om bussningen inte är totalslut så gummit är helt borta kan väl inte metall komma i kontakt med metall i bussningen. ... om inte hylsan glappar mot bulten. MVH /// Paap R |
|
Börjar med stabilisator/pendelstag i morgon förmiddag. även om det inte är dom gör det inget att man får nya. Sen blir det ev.bussningarna i nedre länkarmarna. Sen Spindelleder. Styrleder. Hjälpstyrarmsbussning.( Fast att jag tror att det även kan vara övre infästningarna till stötdämparna) Till sist om ljudet inte gått bort bytar jag dämpare runt om och sänker samtidigt och då även övre skålarna till dämparna. Går det så långt har det ju kostat en förmögenhet och då kommer man ju aldrig vilja sälja bilen, för dom pengarna får man ju aldrig igen. Men då håller det ju 15000 mil till. (min har gått 12 t) OK tillbaka till verkligheten. I morgon ryker stab/pendelstagen : )) |
|
| Glömde säga att min vobblar oxå lite runt 80-90. | |
|
Paap Reeder: Gummit behöver inte vara helt borta. Det blir sådana späningar i länkarmen sa dom på bmw till mig. Så att det räcker med att gummit är sprucket. Ljudet kommer i alla fall. Mvh Danne "Varför ha en trimmad fyra när man kan ha en rak sexa" |
|
Paap Reeder |
... OK .. får väl pressa dit nya. MVH /// Paap R |
|
Tjenare. Då var pendelstagen bytta. Knarret borta när bilen blir varm(kall oxå för den delen :)) ). Ljudet förstärks i den påmonterade vindriktaren för bromsskivorna och fortplantar sig upp i fjädern, det var därför det lät så mycket för ett så litet stag. När man höll i vindriktaren och vred på ratten dämpades knarret rejält. Till det tråkiga. Klonket höger fram är kvar. Nu är det lite krona/klave. Casterbussning eller stötdämpare.........casterbussning eller stötdämpare..............hmmmmm????? |
|
| Någon som fåt ordning på sitt knarrande och klonkande? | |
|
om du rullar sakta fram och bromsar, flyttar hela hjulet sig bakåt, så är det troligen bussningarna i nedre bärarmarna.. då måste man byra hela bärarmen.. det ska jag göra det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Idag har jag äntligen beställt casterstag! Hoppas på byte till helgen! Oerhört spänd på resultatet. Tänkte beställt styrstag och de två tvärstagen, men det kostar ju en förmögenhet. Börjar med casterstagen då mina symtom troligen beror på dem... Ngn skrev tidigare att casterstagen ska spännas när bilen står på marken...är det så och isd hur f_n ska man lyckas med det? :) - ferraipeter2, du menar casterstagen va?! Mvh |
|
|
nopp nedre bärarm, på den sitter innre bussning, kolla på det viset som jag beskrev innan det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Mitt hjul rör sig bakåt om jag bromsar när jag rullar sakta...typiskt då skulle jag betällt dom bärarmarna oxå...! Provar dock med casterstagen först då jag redan beställt dem... - ferraripeter, vad har du bytt och vilka symtom har du haft? Mvh [()()\_!_/()()] |
|
|
samma som dig, har inte bytt dom än.. dom ligger här brevid och väntar.. enligt min verkstad, är det felet, han hade haft samma problem på en 540 med hjulen, då bytte hab dom nedre länkarmarna. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Dom finns på Autoexperten med artikell nr 16-1115 resp 16-1116 pris 1549:- st inkl moms. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.