AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
23.163

Märkligt klonk i framvagnen.

Sida 2 av 5
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
jag har obalans i 80km/h, endast i 80! Kan det ha och göra
med spindelleden, tillsammans med klonk och knak?

snesprättare
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Hissade upp framvagnen igår och försökte lokalisera var ljuden kom ifrån. Tyvärr hade bilen kallnat lite innan den kom in i garaget och vid rattutslag var det inga som helst knakande. Det konstaterades att fjäderbenslagringarna inte klarar av de hårdare Bilsteindämparna så de ska bytas ut. Andra delar som ska bytas ut är pendelstagen till krängningshämmaren fram. (Även kallade ”knarrstag”, ”knackstag”, ”skrammelstag”… osv.) De var i relativt bra skick men långt ifrån nya. En teori är att värmen ifrån bromsar och motor hettar upp gummibussningarna så pass att knak-ljuden skapas. En ovetenskaplig test genom att smörja pendelstagens leder och övre lagringarnas bussningar med syrafritt smörjfett gjordes som enda åtgärd. På väg hem ifrån verkstaden var ljuden som bortblåsta, å andra sidan var det fri körning genom stan vid den tiden och det är möjligt att värmeutvecklingen inte var tillräcklig jämfört med morgonrusningens köer. Hur som helst, delarna ska bytas under nästa vecka. Återkommer med info.
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Problemet löst, knak och klonkljuden har försvunnit. Allt tyder på att det är kränghämmarstagen som börjat knaka när de har hettats upp så att man har trott att styrsnäckan hållar på att skära ihop...
Så ett tips är att ta en titt på dessa stag i första hand. Kostar ca 250kr/st och byts enkelt själv.
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Det är pendelstagen, knarrstagen eller var de nu kallas
du menar va..?Då ska jag testa och byta de med en gång!!
zi
230
zigge
740iA -96
Samma här. Skall prova ikväll att byta stagen.

Zigge
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Krut-Ove:
Ja det stämmer.

Lycka till och hoppas att det löser era problem också!
Visa användare
18
Robbson
525 iat 24v -92b
Tjena Krut-Olle

Om den vibrerar vid 80 km/t precis, så är det exakt det problem jag hade, nämligen spindelleden. Bytte den, och vips så vart det bra! ;) Har man otur så sliter man på lite annat godis i framvagnen om man inte byter i tid...

No turbo shit, just real power!
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Är den svår och byta?Vet du möjligen vad den kostar?
Hade du även klonk och "knak" vid låga hastigheter?

Tack på förhand!
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Zigge: Har du bytt stagen?Försvann ditt symtom? Jag har bytt
mina men har fortfarande kvar problemet. Fattar inte vad det är,
kommer endast när bilen är riktigt varm, efter en halvtimmes körning... Detta är oerhört irriterande.
Zl
3
Zlayer740
740iA - 95
Blev det någon riktig klarhet i vad klonket var...har fått klonkljud i låga hastigheter över ojämnheter samt om jag står still o pumpar fort med bromsen så bilen "rycker" fram, har även vibrationer i ca 80 km/h som dock blev mycket bättre efter att 18 tums lågprofil byttes mot dubbfria v-däck men finns där, har hört att det ska finnas flera spindelleder på varje sida på E38..

Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
För mig löste det sig när jag bytte "krängningshämmarstagen. Gjort på en halvtimme för båda och det blev alldeles tyst!

Vixit, dum vixit, laetus
Zl
3
Zlayer740
740iA - 95
Har bytt båda kränghämmarstagen utan framgång..

fu
101
furom
bmw 735 ia 87
bmw 733 ia 82
hade med ett klonkande ljud som lät som det kom från höger framhjul men det var stödlagret till slut skrapa det i plåten under
bytte det sen blev det tyst värt att kolla i alla fall

zi
230
zigge
740iA -96
Efter byte av pendelstagen, så kvarstår ändå mina problem.

Bilen undersöktes på verkstad igår, men dom kunde inte hitta något fel. Förbannat irriterande. Man vill ju inte byta en masa grejer i onödan.

Hur har det gått för dig Krut-Ove?

Zigge
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Jag har också hatt min inne på BMW, dock utan framgång!

Pga detta har jag bestämt mig för att byta mig igenom hela framvagnen tills problemet är löst. Ska i veckan beställa casterstag. Hjälper inte det blir nästa steg styrstag(mittre, yttre) och hjälpstyrarmsbussning. Skulle det inte hjälpa återstår dämpare, bromskivor etc. Efter goda råd och ett antal diskussioner här på forumet verkar casterstagen ofta vara
boven i dramat, därefter smörjtorra leder! Casterstagen skall enl uppgift vara relativt enkla att byta, detta gäller även styrstag!

Meddelar resultat efter bytet!

Hur har det gått för dig då, Zigge?

Mvh

zi
230
zigge
740iA -96
Är väl i samma läge som dig. Jag hinner doch inte ge mig på bilen förräns om några veckor, och tänkte faktiskt renovera hela framvagnen när jag ändå är igång. Min har gått 21000 mil, så det är väl dags att lätta på lädret lite... Att byta casterstag och länkarmar är busenkelt.

Ett tips för att slippa blodiga knogar och svordomar:Köp kulledsavdragare/splitter, så blir jobbet såååå mycket enklare. Jag köpte mina på Jula för ett par hundralappar. Det finns två varianter, en som har en vanlig skruv med mothåll, och en som är i två delar och särar sig när man spänner bulten(hoppas du förstår vilken jag menar..). Sistnämnda är egentligen den enda du behöver, och funkar både till kulleder och styrleder.

Zigge
Paap Reeder
... min E32:a klonkar också.
Jag TROR att det sitter är servotronicsnäckan.
Har undersökt allt.
Två ggr på SBP har vi "ruskat med pneumatiken som fanken".
Finns inget glapp i ngn led i min framvagn i a f.

Kvar finns bara snäckan kvar.
dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Corvette Funny Car (dragracer)
Samma problem här.. klonk klonk!!
Väntar med spänning på rapport från zigge och Krut-Ove
Paap Reeder
... kan det vara p g a att man kanske har "fel" servoolja?
Jag kör på Dexron III ... eller d v s jag har hällt på sådant.
Vad det var längre ner i burken vet jag ej.

Enligt BMW skall det vara Dexron i min gamla -91:a.... men det finns även de som skall ha Pentosin av vilka det finns flera varianter.

Min TANKE ... om det är "fel" viskositet på smörjan jmf vad ventilerna i servotronicen skall ha så kanske de "inte hinner" reagera på rätt sätt????

MVH /// Paap R
zi
230
zigge
740iA -96
Krälandes under bilen igårkväll, med bilen varm och klonkandes, gjordes med hjälp av den klassiska skruvmejseln mot örat, en undersökning av min framvagn.

Det verkar som gnekljudet kommer från styrlederna i det mittre staget, så det får bli byte av hela styrledsmekanismen och hjälpstyrarms bussning som projekt nummer ett.

Zigge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.