AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.833

PANIK! Vad har jag gjort fel vid oljebyte?

Sida 1 av 2
Jag var just nere och bytte oljan+filtret i bilen. På hemvägen börjar det lukta varmt, så jag stannar. Då ryker det om nedre deln på motorn, jättevarm! Varför??? Jag gjorde detta:
-Tömde ut den gamla oljan, öppnade skruven under motorn.
- Skruvade tid skruven
- Öppnade filterburken
- Tog ur gamla filtret
- Satte i nya filtret, smörjde nya tätningen och satte på plats
- Skruvade igen filterburken
- Fyllde på 4 liter ny olja

Se även
Länk
- Provkörde motorn, kollade läckor, såg inga
- Stängde av motorn
- Betalde för GDS-hallen och körde ut
Körde bara några få minuter innan jag stannade, men kan det ha hunnit hända något skadligt??? Vad kan vara fel?????
Jag har kollat oljenivån, ok. Ser inget läckage vid filtret eller bottenpluggen. Varför går den varm? Kan det vara något fel på filtret? Hjälp! :(
Om det finns nån i jkpg som vill hjälpa mej, varsågod!
Det är säkert så att det är varm olja som kommer ut o hamnar på varma motordelar...Vet inte hur de e med 518 men har inte de ett oljefilter som skruvas i blocket rätt långt ner??Isf kan du ha dragit åt denna något för löst så olja läcker ut...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Det är inte så att du råkade spilla lite olja vid påfyllningen? Om det i så fall har kommit på grenrör eller avgassystem så så ryker och luktar det ganska kraftigt en stund, men det är inte farligt och brinner bort ganska fort.
Jag drog åt så hårt jag kunde, men jag får väl gå ut och kolla.
Jag spillde lite olja när jag skulle fylla på, men inte så mycket. Kan det vara den som ryker och luktar varmt?
Du spillde ingen olja då som rann ner på sidan av motorn?
Det skulle iofs kunna vara en förklaring till att det rykte, men inte till varför den tydligen gick varm...?

Mvh Jögge
*skratt* Jag ser att du redan har svarat på min fråga....

Mvh Jögge
Tempmätaren vågar jag inte lita på, den visar alltid lågt och fladdrar en del. Men den visade fortfarande lågt, och det rök inte från kylaren utan från motorn. Jag var ute o kikade nu, och drog igång motorn igen. Det verkar som det kan ha varit olja som låg på nån varm motordel, för nu rykte det inget och luktade ingte lika illa. Körde bara på tomgång iofs... Vågar jag köra med den eller kan det vara något allvarligt? Man vill ju inte förstöra motorn... :(
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Så du hade redan hittat hit "Drimmer"....
Jepp! :)
Jag menar, byta olja+filter och sabba motorn, det skulle ju va nåt! Till och med jag borde ju lyckas med det! :)
Jag bytte olja på min bil i början på maj. Spillde en del utanför som runnit ner längs motorn, och när jag körde sen så luktade det givetvis brännt i kupén. När jag stannade sen och öppnade motorhuven så kom det ju lite rök.. så jag skulle gissa att det är detta du drabbats av.
Dock kanske inte det bästa att köra bilen utan fungerande tempmätare så den hade jag försökt fixa.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Jag vet, borde göra det... Har dock inte haft råd än, har blivit tvungen att tokspara varenda öre för att klara mig den här våren. :( Ska fixa det så snart sommarjobbspengarna trillar in i augusti nån gång...
Vad jag förstått när jag läst här på forumet så är det troligtvis kondensatorerna i instrumentpanelen som gör att tempmätaren är strulig. Även hastighetsmätaren har fått ryck några sekunder nån gång. Vet inte var i Jönköping man kan fixa det billigt?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
det här med värmen? bgår bilen varm på tempmätaren eller upplever du den bara varm eftersom det ryker?
Som sagt, tempmätaren visade inte varmt, och det rök inte från kylaren. Det rök ifrån motorn, och när jag könde med handen en bit ifrån kändes det varmt. Men om det var för varmt vet jag inte. Förmodligen var det bara olja på varma delar, jag ska strax ut och provköra igen. Det var nog bara jag som fick panik eftersom inget får hända med bilen just nu, och jag blev rädd att jag sabbat den. Men som sagt, ska ut och provköra nu så får vi se...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Skall det vara så mkt olja som 4 liter i en 518?
Det stod 4L i Haynes, så jag slog i det och det gick till strax under max-strecket.
Knappa in en del av chassinummret på länken får du upp användbar data...skriv ut och spara tills nästa gång så behöver du inte fundera :) Länk

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
pa
32
palton
320D -04
520i Touring -96
Motera ur instrumenthuset och köp komponenter så kan jag fixa det billigt åt dej...
Hm. Jag har 12 kr att leva på till den 25e, och jag vet inte ens om jag får några pengar då... Hur svårt är det att plocka ur instrumenthuset och så då? Jag är ju inte den duktigaste på att meka som kanske märks, får panik när det luktar bränt! :)
Är inte ens säker på att det är felet, men det tyder ju på det eller?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Såg här ovan att någon skrev "drog åt så hårt jag kunde"!
Kan då dela med mig om ett dyrbart misstag jag gjorde på en M30-motor med aluminiumbehållare till oljefiltret. Den sorten som har behållaren neråt och skruven uppåt (den som man skruvar fast behållaren med).

Jag skruvade åt skruven för hårt (inte speciellt jättehårt tyckte jag)! I vilket fall som helst så sprack behållaren i botten när min fru var ute och åkte! All olja rann ut och hon fortsatte att köra!
Kan i förbigående nämna att en M30-motor utan olja går ca 10 km vid försiktig körning (ca 90-100 kph/tim) innan den skär. Troligen är det något eller några vevlager som skär först.

Dom av BMW angivna åtdragningsmomenten är ibland inte så dumma att hålla sig till!

Per L

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.